Noile telefoane vechi ale Nokia - un exemplu de Marketing Fail

de Radu Eftimie | 28 octombrie 2011

"De acum, in compania Nokia nu se va mai vorbi despre telefoane mobile, ci doar despre computere mobile" - asa suna declaratia de la sfarsitul lui 2006 a unui oficial Nokia. Era perioada in care Nokia se pregatea de lansarea unor terminale performante pentru acea perioada - N95, N93i etc.

Cateva luni mai tarziu, in ianuarie, Apple dadea peste cap piata mondiala a telefoniei mobile cu lansarea primului iPhone, produs pe care Nokia l-a ironizat initial simtindu-se mult prea confortabil cu o cota de piata de peste 50%! Iar de atunci si pana acum cateva zile, Nokia a functionat doar din inertie si parca s-a hranit cu amintiri din alta epoca a telefoniei mobile.

Actionarii companiei s-au vazut in acesti ani cu pierderi in loc de castigurile fabuloase pe le aducea compania in perioada de aur. Dar au continuat sa se balbaie intr-un tandem cu iz de "dolce far niente" cu managementul companiei.

In martie anul acesta, compania anunta noul CEO: Stephen Elop, ex Microsoft (divizia Business) si, ulterior, o schimbare in strategia Nokia, adoptarea treptata pe terminalele finlandeze a sistemului de operare mobil Windows Phone. Dar tot actionarii Nokia au marait destul de furios la deciziile lui Elop manifestand o rezistenta incredibila la schimbare.

Elop era vazut ca un cal troian strecurat de "maleficul" Ballmer in companie! CEO-ul a rezistat insa si a ajuns sa lanseze primul Nokia cu Windows Phone Mango, o adevarata piatra de hotar pentru companie. Din pacate insa, schimbarea pare prea tarziu venita.

A lansa pe piata la sfarsitul lui 2011 un telefon (sau doua) care nu se remarca prin nimic fata de ceea ce exista deja la concurenta inseamna sinucidere prin marketing prost. Windows Phone-ul Microsoft este un sistem de operare foarte bun si stabil, dar Nokia este doar unul dintre producatorii mobili care il folosesc.

Cum convingi un client vrajit de iPhone si Android?

Iar acum imi vine in minte o singura intrebare: de ce as alege un Nokia cu Windows in defavoarea unul HTC sau Samsung sau Sony (Ericsson)? Pretul unui Nokia Lumia este de 420 de euro, deloc ieftin. Aplicatiile cu care vine telefonul nu sunt nici ele din categoria "killer". Hardware-ul smartphone-ului nu te lasa cu gura cascata... Revin cu intrebarea: de ce as cumpara un Nokia cu Windows?

Una peste alta, Nokia va ramane Nokia, iar cand scriu aceste randuri recunosc faptul ca ma macina un pic de ciuda si ma incearca un sentiment de nostalgie cand ma gandesc la ce a reprezentat compania asta in materie de inovatie. Din pacate, Nokia are acum mai multe sanse sa esueze decat sa-si reconfirme pozitia de lider si de trendsetter pe piata telefoniei mobile. Si cand spun acest lucru iau in considerare inclusiv evenimentul de lansare a noilor telefoane cu Windows.

Nu am inteles absolut deloc de ce a trebuit compania sa lanseze acum, la rascruce, telefoane "fara numar"? De ce a simtit nevoia sa diminueze importanta lansarii Windows Phone-ului prin includerea in eveniment a noii serii de telefoane cu Symbian, Asha? Unde este logica si strategia de marketing?

Daca cineva m-ar intreba acum care sunt principalele caracteristici ale Nokia Lumia 800, cred ca i-as spune ca are ringtone-uri mp3, vibreaza, face poze, are touchscreen si Windows. Daca acelasi "cineva" m-ar intreba cu ce se deosebeste Nokia de celelalte smartphone-uri, nu as sti ce sa-i raspund la intrebare. I-as spune totusi ca este pacat ca nu au pus pe Lumia 800 si functia de lanterna, cea care a facut din Nokia 1100 unicul mobil finlandez capabil sa se bata cu iPhone-ul la vanzari...

Recomanda   afisari

spacer
spacer
Articole similare
spacer
Opiniile cititorilor
spacer

Recomanda pe Google
Downloads - Telefoane Mobile
Cele mai noi: Cele mai descarcate:
Vezi mai multe
Ti s-a virusat calculatorul?
Ai pierdut informatii de pe el?
Click aici pentru KITUL de prim ajutor