Viata de apoi in lumea digitala: 61% isi fac griji cu privire la mostenirea online a decedatilor
3/37364
calendar_month 30 Aug 2024, 14:00


Studiul recent intitulat „Excitement, Superstition, and Great Insecurity – How Global Consumers Engage with the Digital World” dezvaluie faptul ca 61% dintre utilizatori cred ca identitatile persoanelor decedate sunt deosebit de vulnerabile la furtul de identitate. In ceea ce priveste recrearea prezentei online a cuiva folosind inteligenta artificiala (AI), 35% dintre respondenti o considera acceptabila, in timp ce o mare parte (38%) o dezaproba activ, evidentiind problemele nerezolvate de confidentialitate si respect in mediul digital.

Potrivit „Digital 2024 Global Overview Report”. realizat de Kepios, 95% dintre utilizatorii de internet folosesc acum retelele sociale in fiecare luna, cu 282 de milioane de noi identitati care s-au inregistrat intre iulie 2023 si iulie 2024. Pe masura ce tot mai multi oameni interactioneaza online si amprentele lor digitale se extind, preocuparile legate de confidentialitate, „mostenire” si utilizarea etica a identitatilor digitale devin din ce in ce mai relevante.

Pe baza noului studiu al Kaspersky, majoritatea (61%) consumatorilor considera ca identitatile decedatilor sunt deosebit de vulnerabile la furtul de identitate, deoarece adesea nu mai ramane nimeni care sa monitorizeze ce se intampla cu informatiile postate online.

Mai mult de jumatate dintre respondenti (58%) sunt de acord ca prezenta online a persoanelor care au decedat ar putea fi recreata folosind AI. Atitudinea fata de aceasta posibilitate variaza, 35% dintre respondenti considerand ca este acceptabil sa creeze o identitate digitala a cuiva care nu mai este in viata prin fotografii, videoclipuri sau alte amintiri, o parte mai mare (38%) nu este de acord.

Interesant este ca majoritatea oamenilor (67%) sunt siguri ca revederea imaginilor sau a povestilor despre decedati poate fi suparatoare pentru cei care le-au fost aproape. Cu toate acestea, 43% dintre consumatori considera ca nu exista un termen de expirare pentru imaginile, videoclipurile sau inregistrarile vocale publicate vreodata online, referitoare la o anumita persoana.

Deoarece probabil singura masura pe care o pot lua consumatorii pentru a-si controla amprenta digitala dupa moarte este sa includa instructiuni in testamentul lor, 63% sunt de acord ca oricine are o prezenta online ar trebui sa specifice in testament ce trebuie facut cu datele si conturile lor sociale.

Pentru a consolida confidentialitatea utilizatorilor, Kaspersky sugereaza:

Utilizarea unei solutii moderne de securitate faciliteaza monitorizarea aplicatiilor cu datele personale si procesarea acestora si, de asemenea, limitarea colectarii datelor atunci cand este necesar.

Mentinerea la zi a sistemului de operare, a browserului si a oricarui software de securitate face diferenta. Actualizarile includ adesea patch-uri pentru vulnerabilitati de securitate care pot fi exploatate.

Deoarece nu toate serviciile online indica clar ce date colecteaza si cum le folosesc, urmati instructiunile online de Verificare a confidentialitatii, care va ajuta la limitarea cantitatii de informatii partajate online.



Raportul complet Kaspersky „Excitement, Superstition and great Insecurity – How Global Consumers Engage with the Digital World” este disponibil aici.

Despre studiu
In iunie 2024, Kaspersky a delegat Arlington Research sa efectueze un sondaj online pe 10.000 de respondenti pentru a explora atitudinea lor fata de prejudecatile digitale actuale, rolul inteligentei artificiale in viata umana si subiectul nemuririi digitale. Esantionul a inclus 1.000 de respondenti din 10 tari, de pe mai multe continente.