Studiu Deloitte: stimulentele financiare reprezinta cel mai important factor de decizie pentru romanii care opteaza pentru un abonament nou sau care schimba un furnizor
8/8237
calendar_month 07 Oct 2022, 11:03
Romanii prefera sa-și faca abonament pentru servicii de telecomunicații, utilitați, servicii TV și comerț electronic, dar sa plateasca punctual pentru servicii precum publicații digitale, jocuri online, carți electronice și audio
Stimulentele financiare precummodalitațile de a economisi bani și accesul la oferte speciale și reduceri reprezinta principalul factor de decizie pentru romanii care decid sa-și faca un abonament nou (42%) la servicii digitale și tradiționale, produse de consum sau cu durata lunga de viața și servicii de comerț electronic, potrivit celei mai recente ediții a raportului Deloitte „Demystifying the hype of subscription”, pondere similara cu cea înregistrata în randul respondenților europeni (45%). Dintre aceste categorii, abonamentele romanilor pentru servicii de comerț electronic sunt cele mai influențate de beneficiile de natura financiara, cum ar fi ofertele speciale și reducerile (65%), economiile cu serviciile de livrare (42%) și livrarea gratuita la returnarea produsului (41%). Alți factori care influențeaza semnificativ deciziile romanilor de a achiziționa abonamente sunt confortul (30%), care se refera la livrarea la domiciliu, lipsa reclamelor intruzive sau folosirea unor metode de plata simplificate, și accesul la oferte de tip premium privind conținutul sau funcționalitațile (29%).
Raportul subliniaza ca prețul atractiv este și principalul motiv pentru care romanii decid sa-și schimbe furnizorii la care au abonamente. În acest caz, stimulentele financiare sunt aproape de doua ori mai importante decat alți factori pentru toate categoriile de abonamente analizate, tendința întalnita și în randul respondenților europeni.
Romanii prefera sa-și faca abonament pentru servicii de telecomunicații, inclusiv de internet, pentru utilitați, servicii TV și comerț electronic, precum și pentru achiziționarea aparatelor de uz casnic și a produselor de pe platforme de tip marketplace. Pentru servicii precum publicații digitale, jocuri online, carți electronice și audio, consumatorii romani prefera plațile punctuale.
Raportul arata, de asemenea, ca romanii care nu au folosit abonamente în ultimul an au luat aceasta decizie deoarece prefera sa cumpere doar atunci cand au nevoie (58%) sau pentru ca sunt consumatori ocazionali (44%), factori similari cu cei care influențeaza consumatorii la nivel european. Pe de alta parte, studiul arata ca ponderea romanilor care opteaza pentru plați punctuale scade în randul generațiilor mai tinere, numarul reprezentanților Gen Z care prefera abonamentele fiind puțin mai mare (cu 2 puncte procentuale) decat al celor care aleg achizițiile punctuale. La polul opus, romanii din generația Baby Boomers înregistreaza cea mai mare pondere în randul consumatorilor care prefera achiziții punctuale (cu 24 de puncte procentuale mai mult fața de cei care doresc sa se aboneze), urmați de reprezentanții Generației X (11 puncte procentuale) și Millennials (6 puncte procentuale).
„Merita subliniat faptul ca, atunci cand vine vorba de atragerea de noi clienți, furnizorii de produse și servicii prin abonamente ar trebui sa se concentreze nu numai pe preț, ci și pe confort și oferte de tip premium. Pentru a asigura retenția clienților, aceștia trebuie sa gaseasca echilibrul între stimulentele de natura financiara și alte tipuri de beneficii atunci cand concep programe de loialitate. Studiul arata ca 59% dintre romani au început sa cumpere mai mult de la un furnizor dupa ce și-au facut abonament la acesta, ceea ce reprezinta un alt argument pentru crearea unor strategii puternice de loialitate”, a spus Andrei Ionescu,Partener coordonator con sultanța și managementul riscului, Deloitte Romania, și lider al industriei de tehnologie, media și telecomunicații.
Raportul subliniaza ca exista o corelație stransa între grupul demografic al consumatorilor și deschiderea lor de a-și schimba atitudinea cu privire la abonamente, 25% dintre romanii din generația Baby Boomers care fac achiziții punctuale declarand ca nu ar putea fi convinși sa se aboneze, urmați de Millennials (13%), Gen X (12%) și Gen Z (7%). Pe de alta parte, gradul de loialitate variaza în funcție de generație, aproape o treime din reprezentanții Baby Boomers (31%) care au cel puțin un abonament spunand ca nu s-ar lasa convinși sa schimbe furnizorul, urmați de Gen Z (30%).
Exista, de asemenea, o legatura între gradul de digitalizare a unei societați și tendința acesteia de a folosi abonamente, subliniaza studiul, Romania clasandu-se pe ultimul loc în randul țarilor analizate în ceea ce privește maturitatea digitala, potrivit raportului Digital Society and Economy Index (DESI), și pe primul loc în ceea ce privește ponderea consumatorilor care prefera abonamentele în locul plaților punctuale, urmata de Bulgaria și Polonia. La polul opus, Germania este țara cea mai matura din punct de vedere digital și cu cei mai mulți respondenți care prefera plațile punctuale în detrimentul abonamentelor.
Consumatorii romani nu percep toate plațile facute cu regularitate ca fiind abonamente, 47% dintre respondenți precizand ca nu dețin un abonament înainte de a primi un exemplu în acest sens, aspect care plaseaza Romania pe locul al patrulea în topul țarilor ai caror cetațeni nu conștientizeaza ca au un abonament, dupa Bulgaria (61%), Slovacia (57%) și Ungaria (49%). În randul respondenților la nivel european, cele mai frecvente tipuri de abonamente pe care consumatori nu le-au recunoscut sunt cele pentru utilitați (77%) și servicii de telecomunicații/internet (75%).
Studiul a fost realizat în randul a 9.000 de consumatori din noua țari: Bulgaria, Cehia, Franța, Germania, Polonia, Romania, Slovacia, Turcia și Ungaria.