Starcom Romania lanseaza Consumer Report 2023
3/36126
calendar_month 12 Feb 2024, 11:35


Starcom Romania lanseaza editia cu numarul zece a enciclopediei Consumer Report. Compendiumul aduce în prim plan tendintele comportamentului romanilor, atat în mediul online, cat si offline, permitand companiilor sa înteleaga mai bine publicul tinta. Clientii vor afla noutati precum topul dispozitivelor electronice utilizate, preferinte de muzica sau lectura, perspective despre obiceiurile de cumparare.
 
Raportul este structurat pe subiecte ce reflecta comportamentul a patru segmente de consumatori principale. Avand un continut util marilor companii si branduri, acesta poate fi accesat si în versiunea interactiva ce cuprinde informatii suplimentare despre audiente sau date ale studiilor desfasurate de Starcom Media.
 
Segmentele de consumatori utilizate pentru analiza comparativa sunt:

 Familiile cu copii – familii care au copii cu varsta pana în 14 ani, cei mai multi avand varsta cuprinsa între 18-45 ani;
Adolescentii  – tineri cu varsta cuprinsa între 14 si 17 ani, majoritatea elevi;
Tinerii necasatoriti  – cu varsta cuprinsa între 18 si 34 de ani, fara copii;
Familiile fara copii în grija – majoritatea membrilor familiei au peste 45 de ani si nu au în grija copii cu varsta sub 14 ani.



 
Despre a zecea editie a Consumer Report
 
„Piata este într-o continua schimbare, iar evenimentele marcante din ultimii ani ne-au demonstrat cum comportamentul consumatorilor se poate adapta într-o clipita. Consumer Report ne prezinta o imagine mai clara a romanilor, la nivel generational, unde monitorizam de cinci ani consumul media (online si offline), comportamentul de cumparare si activitatile zilnice ale acestora. Prin initiativa noastra, companiile au oportunitatea de a vedea schimbarile care se produc anual în comportamentul consumatorilor si sa identifice tipare si tendinte, cu scopul de a se mentine într-o pozitie competitiva.”, a mentionat Mirela Enache, Media Research Specialist, Starcom Romania. 

Cele mai importante aspecte din editia 2023 a Consumer Report
 
Consum TV si online
 
Televizoarele traditionale raman în topul alegerilor consumatorilor, în special pentru familiile fara copii (74%), desi sunt utilizate în aceeasi masura cu dispozitivele TV Smart. Aceste televizoare smart au castigat popularitate fata de anul precedent în cazul tinerilor necasatoriti (69%), segment care este totodata mult mai interesat de cele mai performante ecrane TV.
 
În ceea ce priveste consumul de continut online, tinerii necasatoriti (68%) sunt în continuare segmentul de consumatori care petrec cel mai mult timp pe internet, iar laptopurile raman dispozitivele preferate utilizate în gospodarii. Acestia, împreuna cu familiile cu copii (41%), sunt principalii utilizatori de laptopuri, în timp ce si tabletele castiga teren fata de anul anterior, datorita utilitatii lor versatile. Telefoanele Smart sunt dispozitivele de baza utilizate pentru a naviga pe internet de catre toate categoriile de consumatori, tinerii fiind segmentul principal care opteaza pentru acestea (97%).
 
Telefonul mobil si retelele de socializare
 
Asemanator anului 2022, generatiile tinere aleg sa comunice cel mai des cu ajutorul dispozitivelor mobile, prin intermediul mesageriei directe si a retelelor sociale. Familiile cu copii si tinerii necasatoriti utilizeaza telefoanele mai degraba pentru a comunica prin e-mail si pentru a se informa cu privire la cele mai noi stiri.
 
În topul clasamentului retelelor sociale, se situeaza aceiasi jucatori - Facebook, WhatsApp si Instagram. Pe de alta parte, platforma care se bucura din ce în ce mai mult de succes în randul tinerilor este TikTok, depasind Instagram în zonele rurale. Clasamentul continua cu Pinterest si Telegram care se adreseaza în special adolescentilor.



Continut audio: Programele radio preferate, tipuri de muzica & evenimente 
 
În comparatie cu 2022, consumatorii asculta mai putin continut offline, întrucat tinerii opteaza pentru continutul audio online, fiind mult mai versatil preferintelor muzicale. În ceea ce priveste radioul, majoritatea romanilor îl asculta în masina, acasa sau la locul de munca. Cele mai populare programe de radio raman si anul acesta cele de muzica si stiri, urmate de emisiunile matinale. 
 
Genurile de muzica cele mai apreciate de catre toate segmentele de consumatori sunt pop/disco/dance si melodiile clasice. Generatiile tinere sunt atrase mai mult de muzica ritmata rap/hip-hop si rock, rezonand cu atitudinea lor plina de energie. Familiile cu si fara copii prefera melodiile din repertoriul clasic.
 
La randul sau, frecventa participarii la evenimentele culturale este în crestere, mai ales în cazul adolescentilor si tinerilor necasatoriti. În topul clasamentului se situeaza vizitele la muzee, expozitiile de arta, urmate de concerte si piese de teatru.
 
Continut editorial: offline versus online
 
În comparatie cu 2022, interesul pentru continutul editorial a scazut în randul anumitor segmente analizate. Continutul offline este preferat în special de familii, desi interesul lor pentru online este în scadere fata de anul 2022. Cu toate acestea, tinerii aloca mai mult timp decat în anul precedent continutului editorial de ambele tipuri (<30 min/zi), fapt ce indica nevoia acestora de a verifica stirile si de a apela la surse acreditate.
 
Biblioteca virtuala mai populara decat cartile clasice
 
În 2023 s-a observat o scadere a frecventei de cumparare a cartilor si a timpului dedicat cititului, în special în cazul cititorilor celor care prefera cartile fizice. Comportamentul de cumparare al consumatorilor arata ca acestia îsi îndreapta din ce în ce mai mult atentia catre lectura electronica. În topul genurilor preferate se situeaza proza, urmata de cartile pentru copii si cele de specialitate.

Ce activitati prefera romanii
 
În 2023, majoritatea romanilor îsi petrec zilnic între 3-5 ore în afara casei; acest timp mediu a înregistrat o crestere fata de anul precedent. Activitatile cele mai frecvente sunt plimbarile si vizitele persoanelor apropiate, cel mai activ segment de consumatori fiind reprezentat de tineri. În acelasi timp, adolescentii si tinerii necasatoriti practica mai mult sport decat restul categoriilor analizate, preferand fotbalul, atletismul, ciclismul sau sporturile individuale. 
 
În ceea ce priveste timpul petrecut în casa, majoritatea romanilor, în special tinerii (62%), prefera sa se relaxeze. Familiile cu copii prefera activitatile mai practice si aleg sa repare anumite lucruri din casa, sa gateasca sau sa se implice în arta mestesugului.
 
Comportamentul de cumparare al romanilor
 
Desi achizitiile online au început sa devina mai populare, cumparaturile fizice raman preferatele consumatorilor, mai ales pentru familiile cu copii (93%). Toate grupele de varsta opteaza pentru vizite în cadrul marilor lanturi de supermarket din proximitatea locuintelor.
 
În ceea ce priveste cumparaturile online, tinerii sunt cei mai interesati de achizitia articolelor de îmbracaminte, încaltaminte, cosmetice sau îngrijire personala. Desigur, categoriile de produse difera în functie de segmentul consumatorilor, familiile cu copii preferand achizitionarea online a produselor de curatenie sau electrocasnicelor care eficientizeaza activitatile zilnice.
 
Criteriul principal care influenteaza decizia de cumparare a romanilor ramane si anul acesta pretul, în special în contextul economic actual. Consumatorii analizeaza cea mai buna oferta de pret si aloca timp informarii privind utilitatea îndeplinita de un anumit produs. Familiile fara copii în gospodarie opteaza pentru achizitionarea unui articol ca urmare a vizionarii reclamelor online sau TV, în timp ce familiile cu copii prefera sa afle mai multe detalii despre produsul dorit de pe website-urile vanzatorilor sau direct din magazin.
 
„Piata media este în plina diversificare si expansiune, iar companiile sunt mereu în cautarea celor mai eficiente canale de comunicare catre consumatorii lor. Prin intermediul Consumer Report, furnizam o gama variata de informatii despre comportamentul si preferintele consumatorilor, inclusiv ce canale media consuma. Aflam despre emisiunile TV preferate si timpul petrecut în fata ecranului telefonului, unde se asculta radio cel mai des, dar si activitatile preferate desfasurate în afara casei. Este important sa urmarim schimbarile în comportamentul consumatorilor si sa tinem pasul cu ele.” precizeaza Irina Draghici, Category Insights Specialist.
 
Informatiile au fost extrase din Consumer Report 2023 si se bazeaza pe date provenite din studii de monitorizare a comportamentului media din industrie (SNA FOCUS, Masor, Gemius), dar si pe date din studii derulate de agentia Starcom (Black Friday, Women Study, Events Behavior) sau date din studii ale partenerilor (GWI).
 
Consumer Report este o solutie de date din portofoliul Data Intelligence a Publicis Groupe Romania, fiind disponibil si în varianta interactiva. Mai multe detalii în video de pe https://dataintelligence.ro/data-solutions/consumer-report/
 
Toate solutiile Data pot fi regasite aici: www.dataintelligence.ro