Sfaturi in social media inainte de a posta ceva pe retelele sociale
7/7795
calendar_month 05 Nov 2021, 14:48
3% dintre utilizatorii retelelor sociale au fost sanctionati la locul de munca sau si-au pierdut jobul din cauza postarilor pe retelele sociale. Aceasta este doar o descoperire cheie dintr-un studiu global realizat de Kaspersky, care evidentiaza de ce este atat de important sa luam in considerare potentialele repercusiuni inainte de a posta ceva pe retelele sociale.

Mai mult de jumatate dintre utilizatorii retelelor sociale (56%) din intreaga lume sunt activi de peste un deceniu. In timpul petrecut pe retelele de socializare – si uneori, in ciuda anilor de experienta – multi dintre utilizatori au postat ceva ce regreta, care poate i-a costat respectul altor oameni, prietenia si, in unele cazuri, chiar si locurile de munca.
De-a lungul timpului, au existat cateva incidente importante in care postarile oamenilor pe retelele sociale s-au dovedit paguboase, din mai multe puncte de vedere. La inceputul lui 2021, actrita din The Mandalorian, Gina Carano a fost concediata de producatorul serialului, Lucasfilm, dupa ce a facut comentarii politice controversate pe Instagram. Aceasta problema evidentiaza cat de important este ca utilizatorii sa se gandeasca la consecintele a ceea ce posteaza – si poate chiar sa se uite prin istoricul postarilor, pentru a sterge orice ar putea fi interpretat ca ofensator sau potential jenant despre ceva ce a fost uitat, care a fost postat cu mult timp in urma.

Costul personal al postarilor negative
In timp ce 3% dintre utilizatorii retelelor sociale spun ca au avut probleme la locul de munca din cauza postarilor lor, aproape unul din sase (16%) s-a certat cu cineva apropiat din cauza comentariilor pe care le-a distribuit online. In intreaga lume, mai mult de unul din cinci (22%) oameni si-a exprimat un punct de vedere emotional pe retelele de socializare pe care a ajuns sa il regrete mai tarziu. Acest procent creste la aproape unul din trei (29%) pentru persoanele cu varsta cuprinsa intre 18 si 34 de ani.
De asemenea, constatam ca aproximativ unul din opt (12%) utilizatori ai retelelor sociale evidentiaza faptul ca si-a exprimat un punct de vedere politic care a fost regretat ulterior. Aproximativ acelasi procent dintre utilizatori (13%) recunoaste ca a folosit un limbaj nepotrivit pe retelele de socializare, australienii (25%) si americanii (22%) fiind cei mai predispusi la un astfel de limbaj negativ. Uneori, continutul postat de alte persoane poate crea o problema. In 2021, cantareata si compozitoarea Billie Eilish si-a cerut scuze dupa ce pe TikTok au aparut imagini realizate cu cativa ani in urma, cand era mult mai tanara, care pareau sa o prezinte folosind o insulta rasiala si batjocorind accentele celor care nu vorbesc engleza.

Pe cine si ce luam in considerare inainte de a posta?
Pe langa potentialul de a jigni sau de a starni controverse, postarile distribuite online pot compromite si identitatea si securitatea online ale utilizatorilor. Am postat online ceva care prezinta locul in care ne aflam sau daca suntem in vacanta? Am postat un nume de familie care ar putea fi folosit impotriva unui utilizator intr-un furt de identitate? Este foarte important sa ne gandim la ceea ce postam, astfel incat sa ne putem bucura de retelele sociale la maximum si in siguranta.
Pe cine – si ce – luam in considerare inainte de a face acel click final? Conform cercetarii Kaspersky, majoritatea oamenilor spun ca iau in considerare implicatiile asupra familiei lor (58%) si prietenilor (55%) inainte de a impartasi ceva pe retelele sociale. Cu toate acestea, mai mult de patru din zece (43%) utilizatori spun ca nu iau in considerare consecintele postarilor lor asupra angajatorilor actuali sau viitori. Acest numar mare ar putea explica de ce exista utilizatori ai retelelor sociale care au avut probleme la locul de munca din cauza postarilor lor in mediul online.
Un alt factor de luat in considerare este influenta alcoolului. Mai mult de unul din zece oameni (11%) recunoaste ca a postat pe retelele de socializare cand era sub influenta bauturilor alcoolice si ca mai tarziu a regretat. In Australia, acest procent este dublu, ajungand la 22%!
Poate fi tentant sa vrei cu adevarat sa impartasesti ceva online care pare o idee grozava in acel moment, dar trebuie intotdeauna sa te gandesti la modul in care acea postare va fi perceputa de altii, dintr-un spectru larg al societatii. Este mai bine sa nu postam ceva daca riscam sa ne afectam prietenii, familia sau sa ne compromitem munca.
Cheia este sa tratam pe toata lumea cu respectul pe care ni l-am acorda in viata reala. Exista un element de „disonanta cognitiva” cu retelele sociale – ceea ce inseamna ca nu putem vedea reactia faciala a persoanei cu care vorbim, asa ca nu putem evalua cum se simte in legatura cu ceea ce spunem.



Kaspersky a creat propriul ShareAware Hub pentru a ajuta utilizatorii retelelor sociale sa inteleaga cum pot ramane in siguranta online si cum se pot bucura de conectivitatea incredibila pe care o ofera retelele sociale, reducand in acelasi timp potentialele dezavantaje.