Material de opinie de Raluca Baldea, Partener Servicii Fiscale, si Monica Zipis, Manager, Impozitare Indirecta, Deloitte Romania
Institutiile financiare care ofera servicii de plati in Romania, precum bancile, emitentii de moneda electronica sau institutiile de virament postal, sunt obligate, de la inceputul anului 2024, sa monitorizeze si sa raporteze autoritatilor fiscale informatii despre platile transfrontaliere procesate si despre destinatarii acestora, in cadrul sistemului european CESOP (Central Electronic System of Payment information - Sistemul electronic central de informatii privind platile). Procedura initiala, insa, nu permitea inregistrarea in sistem a institutiilor de pata care activeaza in Romania, dar nu sunt inregistrate fiscal in tara noastra.
Directiva UE 2020/284, care stabileste aceasta cerinta, a fost transpusa in legislatia romaneasca prin Legea 33/2024, adoptata in martie 2024. Procedura de introducere in sistem a acestor evidente a fost aprobata in aprilie 2024 si se aplica inclusiv prestatorilor de servicii de plata fara rezidenta fiscala in Romania. In acest context, a aparut necesitatea infiintarii unui mecanism de inregistrare a acestor prestatori pentru a facilita transmiterea informatiilor in sistem.
Astfel, la jumatatea lunii octombrie 2024, a fost publicat in Monitorul Oficial Ordinul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF) prin care s-a aprobat modelul si continutul formularului de inregistrare pentru prestatorii de servicii de plata care nu au rezidenta fiscala in Romania, dar sunt obligati sa efectueze raportarea CESOP.
Cum arata procedura de inregistrare pentru nerezidenti?
Ordinul contine formularul ce trebuie utilizat de prestatorii de servicii de plata fara rezidenta fiscala in Romania, obligati sa puna la dispozitia autoritatilor fiscale evidentele tranzactiilor transfrontaliere efectuate, in cazul in care indeplinesc anumite conditii cumulativ, valabile si pentru rezidenti (platitorul se afla in UE, iar beneficiarul, in alt stat membru UE sau intr-o tara terta; sunt mai mult de 25 de plati procesate catre un beneficiar in acelasi trimestru calendaristic).
Dupa depunerea formularului, ANAF atribuie institutiei respective un numar de evidenta unic. Acest numar nu inlocuieste codul de identificare fiscala si nu poate fi utilizat decat in scopul raportarii CESOP. Formularul se depune electronic, in termen de 15 zile de la sfarsitul primului trimestru pentru care intervine obligatia de transmitere a acestor date. Daca prestatorul inceteaza activitatea, acesta notifica ANAF prin acelasi formular, completand sectiunea de renuntare la prestarea de servicii de plata.
Asadar, pana la aceasta data, procesatorii de plata care nu au rezidenta fiscala si nu detin un cod unic de inregistrare fiscala in tara noastra nu au avut posibilitatea sa se inregistreze in sistemul CESOP, desi erau obligati de lege sa transmita informatiile referitoare la tranzactiile mentionate. Astfel, odata cu publicarea formularului, procesul a fost deblocat si pentru contribuabilii straini. Ramane de vazut cat de dificil va fi acest proces, cum se va calcula termenul de 15 zile pentru depunerea formularului de inregistrare a prestatorilor de servicii de plata fara rezidenta fiscala in Romania si daca vor exista sanctiuni pentru depunerea cu intarziere a raportarilor CESOP.
Este important de subliniat faptul ca scopul raportarii este de a oferi autoritatilor europene si nationale un instrument suplimentar pentru identificarea eventualelor fraude de TVA in comertul electronic. Frauda legata de TVA reprezinta o provocare comuna pentru toate statele membre ale Uniunii Europene, insa, individual, acestea nu detin informatiile necesare pentru a garanta aplicarea corecta a normelor TVA in comertul electronic transfrontalier si, implicit, pentru a combate frauda din acest sector. Asadar, implementarea sistemului CESOP are potentialul de a contribui la scaderea deficitului de colectare a TVA in statele membre UE, inclusiv in Romania.