Provocarile calculului salarial in domeniul IT dupa cele mai recente schimbari legislative
3/36580
calendar_month 29 Apr 2024, 12:15


 Material de opinie de Elena Raileanu, Senior Manager, Impozitarea Veniturilor, si Elena Grigore, Senior Consultant, Solutii de Servicii Externalizate, Deloitte Romania
 
Angajatii si angajatorii din domeniul IT se confrunta, de la finalul anului 2023, cu o serie de modificari cu un impact semnificativ in domeniul salarizarii. Printre masurile care au vizat aceasta industrie, aplicabile inca din luna noiembrie 2023, se numara: limitarea scutirii de la plata impozitului pe venit la salariile de pana la 10.000 de lei, permisiunea acordata angajatilor de a opta pentru exceptarea de la plata pilonului II de pensii, tot in limita a 10.000 de lei, rezultand astfel o reducere a contributiei la pensie (CAS) cu 4,75 puncte procentuale, limitarea aplicarii facilitatilor fiscale pana la finalul anului 2028, precum si aplicarea scutirii la un singur angajator, respectiv la locul de munca unde salariatul a declarat functia de baza.

Incepand cu luna ianuarie 2024, autoritatile au clarificat si faptul ca, pentru salariatii care inceteaza activitatea la un angajator si incheie un contract de munca cu altul in decursul aceleiasi luni, scutirea de impozit se va aplica proportional, in functie de perioada in care au activat la fiecare angajator, astfel incat, pe intreaga luna, salariatul sa nu poata beneficia de un plafon total mai mare de 10.000 de lei.

Avand in vedere multitudinea de modificari legislative care au vizat industria IT, departamentele de resurse umane au fost nevoite sa implementeze rapid noile prevederi, sa adapteze procesul de salarizare astfel incat sa asigure respectarea noilor reglementari, acuratetea calculului salarial, precum si incadrarea in termenele de plata a salariilor.

Desi modificarile fiscale au intrat in vigoare incepand cu luna noiembrie 2023, departamentele de resurse umane inca se confrunta cu provocari, atat in ceea ce priveste noua modalitate de calcul salarial, cat si in ceea ce priveste comunicarea cu salariatii, pentru ca acestia adreseaza numeroase intrebari legate de fluturasul de salariu, avand in vedere complexitatea ridicata a modului in care se calculeaza salariile.
 
Aspecte importante in calculul salarial

In aceste conditii, specialistii in salarizare trebuie sa tina cont de o serie de aspectele in procesul lunar de calcul salarial.

Un prim aspect este legat de faptul ca plafonul de 10.000 de lei pana la care se aplica facilitatile fiscale este reprezentat de venitul brut total realizat in luna respectiva de catre salariat, inclusiv suma aferenta biletelor de valoare. Spre exemplu, daca un salariat realizeaza intr-o luna un venit brut de 9.600 de lei, dar primeste si tichete de masa in valoare de 500 de lei, atunci venitul acestuia va depasi cu 100 de lei plafonul maxim de 10.000 de lei. Prin urmare, pentru diferenta de 100 de lei nu se vor aplica facilitatile fiscale. In consecinta, pentru aceasta suma, angajatorul ii va retine impozitul pe venit, de 10%, si contributia de asigurari sociale de sanatate, tichetele de masa fiind exceptate de la plata contributiei la pensie.

Un alt aspect consta in faptul ca salariatii isi pot modifica lunar optiunea cu privire la contributia pentru pilonul IIde pensii. Prin urmare, este necesar ca angajatorii sa colecteze si sa verifice in fiecare luna declaratiile salariatilor, dar si sa ajusteze corespunzator calculul salarial.

De asemenea, angajatorii trebuie sa verifice lunar salariatii care au inceput sau au incetat activitatea in decursul lunii, in vederea aplicarii plafonului de 10.000 de lei corespunzator zilelor in care salariatul a avut contractul activ.



Inca un aspect extrem de important apare in cazurile in care compania acorda elemente salariale cu tratament fiscal diferit, stabilite in valoare neta (de exemplu, tichete de masa, care, incepand din ianuarie 2024, intra in sfera de aplicare a contributiei la sanatate  - CASS - si un bonus de performanta pentru care se aplica atat impozit pe venit, cat si contributii sociale obligatorii), iar calculul salarial devine unul complex, fiind necesara o atentie sporita in ceea ce priveste situatia specifica a fiecarui salariat in parte. Spre exemplu, daca angajatorul decide sa compenseze taxele pentru tichetele de masa, suma aferenta nu va fi fixa pentru toti salariatii, ci va fi influentata de celelalte venituri inregistrate de fiecare salariat in parte si incluse in plafonul de 10.000 de lei.
 
Conditii necesare pentru aplicarea facilitatilor

Nu in ultimul rand, este important de precizat ca facilitatile fiscale pentru domeniul IT se aplica doar pentru perioada in care sunt indeplinite conditiile specifice (inclusiv cele substantiale) prevazute de lege atat de catre angajator, cat si de catre salariat. Spre exemplu, acestea se pot aplica doar daca salariatul realizeaza venituri ca urmare a desfasurarii activitatii de creare de programe pentru calculator.

Prin urmare, intr-o industrie atat de dinamica, angajatorii trebuie sa acorde o atentie sporita, pe de-o parte, miscarilor si modificarilor ce au loc in cadrul echipelor de proiect sau in cadrul organizatiei si, pe de alta parte, proiectelor la care lucreaza salariatii eligibili pentru facilitatile fiscale. Spre exemplu, daca salariatul isi va schimba activitatea si functia, iar noua functie nu este eligibila in conformitate cu Ordinul 1415/2023 privind incadrarea in activitatea de creare de programe pentru calculator, atunci salariatul nu va mai putea beneficia de aplicarea facilitatilor fiscale din IT. Mai mult, nu este suficient ca salariatul sa aiba o functie eligibila pentru aplicarea facilitatilor fiscale, ci este necesar ca acesta sa desfasoare, in realitate, activitati de creare de programe de calculator, pentru a putea beneficia de facilitati.

In concluzie, avand in vedere contextul creat de modificarile legislative frecvente, printre marile provocari ale angajatorilor se numara adaptarea rapida la noile reglementari, dar si mentinerea nivelului de satisfactie a salariatilor pe tot parcursul acestui proces de adaptare. In acelasi timp, in astfel de momente, unul dintre cele mai importante aspecte in relatia cu salariatii este comunicarea cu ei, dar si ghidarea lor in domeniul fiscal, pentru o intelegere corecta a impactului modificarilor legislative ce le sunt direct aplicabile. Pentru a veni in ajutorul angajatorilor, dar si al angajatilor din domeniu, autoritatile fiscale au furnizat instructiuni de implementare a modificarilor legislative prin intermediul ghidului privind modalitatea de aplicare a facilitatilor fiscale in IT.