Producatorii globali de semiconductoare vor investi 300 milioane USD in 2023 in AI
8/8565
calendar_month 25 Apr 2023, 12:14
Andrei Ionescu, Partener coordonator, Consultanta si Managementul Riscului, Deloitte Romania
Studiu Deloitte: producatorii globali de semiconductoare vor investi 300 de milioane de dolari in 2023 in inteligenta artificiala; piata comertului social se extinde rapid, iar cererea de servicii de streaming video pe baza de publicitate va creste
Cei mai mari producatori globali de semiconductoare vor cheltui anul acesta 300 de milioane de dolari pe solutii bazate pe inteligenta artificiala (artificial intelligence - AI) dedicate proiectarii cipurilor, investitie care se va majora cu 20% anual in urmatorii patru ani, potrivit raportului Deloitte TMT (Technology, Media and Telecommunications) Predictions 2023. Instrumentele AI ofera companiilor producatoare de cipuri posibilitatea sa economiseasca timp si resurse financiare, sa combata deficitul de personal si sa produca modele de semiconductoare mai performante decat cele realizate prin metodele traditionale. Totodata, aceste solutii pot contribui la securitatea lantului de aprovizionare si la prevenirea unei noi crize de cipuri, asemenea celei declansate in 2020 de cresterea semnificativa a cererii in contextul transformarii digitale accelerate de pandemie.
In ceea ce priveste piata comertului social (comert electronic pe platformele de socializare), raportul Deloitte estimeaza ca aceasta va depasi 1 trilion de dolari la nivel global in 2023, valoare determinata de achizitiile realizate de peste 2 miliarde de oameni pe retelele de socializare. Reprezentand aproximativ 20% din populatia globala, generatia Millennials domina, in prezent, piata comertului social. Insa nu trebuie trecuta cu vederea nici maturizarea generatiei Z, care atinge o varsta la care o buna parte dintre reprezentantii acesteia au la dispozitie mai multe resurse financiare, subliniaza raportul. Generatia Z tinde sa fie prezenta, in mod constant, pe retelele de socializare si reprezinta, in momentul de fata, cea mai mare cohorta generationala, ocupand peste 30% din populatia lumii.
„Desi domeniile tehnologie, media si telecomunicatii continua sa se confrunte cu o parte dintre provocarile cauzate de pandemie, precum criza globala a semiconductoarelor si, mai nou, reducerile de personal ale companiilor Big Tech, vedem, totusi, diverse oportunitati care nu doar ca pot ajuta acest sector sa depaseasca circumstantele dificile, ci si sa creasca si sa prospere. Dintre ele, inteligenta artificiala se remarca prioritar, contribuind deja la transformarea anumitor sectoare de activitate si acaparand discursul public recent prin arealul imens de potentiale scenarii de utilizare pe care il prefigureaza. Bineinteles, necesitatea reglementarii in acest domeniu devine tot mai evidenta din perspectiva provocarilor pe care deja le ridica”, a declarat Andrei Ionescu, Partener coordonator, Consultanta si Managementul Riscului, Deloitte Romania.
Pana la sfarsitul anului 2023, aproape doua treimi dintre consumatorii din tarile dezvoltate vor folosi lunar cel putin un serviciu de streaming video la cerere bazat pe publicitate (AVOD – advertising video-on-demand), cu 5% mai mult fata de anul precedent, in timp ce toate platformele majore care ofera abonamente de servicii tip streaming video la cerere (SVOD – subscription video-on-demand) vor lansa optiuni cu publicitate inclusa. Raportul mai arata ca, pana la finalul anului 2024, jumatate dintre acesti furnizori vor lansa si un serviciu gratuit de streaming TV care va integra reclame (FAST – free ad-supported streaming TV). Pana in 2030, se estimeaza ca publicitatea va reprezenta o sursa partiala sau totala de venit pentru majoritatea abonamentelor de servicii de streaming video online.
Numarul fuziunilor si achizitiilor pe piata jocurilor video ramane ridicat, insa va inregistra o crestere mai lenta in 2023, comparativ cu 2022, doar pentru ca anul precedent a fost marcat de cateva tranzactii exceptionale. Raportul anticipeaza ca cele mai mari tranzactii din acest an vor avea ca scop achizitia de audiente si de drepturi de proprietate intelectuala, in timp ce tranzactiile cu valori mai mici se vor concentra pe preluarea de tehnologii si de solutii Web3.
In ceea ce priveste realitatea virtuala (virtual reality - VR), raportul estimeaza ca aceasta piata va genera venituri de 7 miliarde de dolari la nivel global in 2023, in crestere cu 50% comparativ cu 2022. Nu mai putin de 90% dintre aceste venituri vor proveni din vanzarile de seturi de casti, in timp ce restul de 10%, aferent pietei mult mai restranse de software, va fi obtinut din vanzarea de continut VR (jocuri si aplicatii) care va inregistra venituri de aproximativ 0,7 miliarde de dolari. In plus, numarul castilor VR utilizate in mod activ va ajunge la 22 de milioane in 2023, in crestere cu aproape 50% comparativ cu jumatatea anului 2022.
Numarul operatorilor de retele mobile care investesc in retelele construite integral pe tehnologie de tip 5G (5G standalone) s-ar putea dubla de la peste 100 in 2022 la cel putin 200 pana la sfarsitul anului 2023. Aceasta majorare va facilita accesul la noi scenarii de utilizare care pot spori eficienta operationala, contribui la optimizarea costurilor si crea oportunitati pentru accesarea unor noi surse de venit, atat pentru operatorii de retele mobile, cat si pentru companiile pe care le deservesc, mai arata studiul.
Raportul Deloitte TMT Predictions ofera anual o perspectiva asupra tendintelor in tehnologie, media si telecomunicatii care pot transforma ecosistemele de business si consumatorii din intreaga lume.



Sondaj

Ce cadou ti-ar placea sa primesti?