Numarul, complexitatea si valoarea litigiilor au crescut, la nivel global, de la inceputul pandemiei
8/8404
calendar_month 30 Ian 2023, 12:03
foto: Mihnea Galgotiu-Sararu, Partener Reff & Asociatii
Studiu Deloitte Legal: Numarul, complexitatea si valoarea litigiilor au crescut, la nivel global, de la inceputul pandemiei, sustin peste 50% din companii. In schimb, increderea in instantele de judecata s-a imbunatatit
• Raportul identifica principalele aspecte care preocupa companiile in ceea ce priveste gestionarea disputelor si evidentiaza faptul ca digitalizarea a devenit o prioritate si in acest domeniu
Activitatea de litigii s-a intensificat, incepand din 2020, avand in vedere ca doua treimi dintre companii (64%) sustin ca au fost implicate intr-un numar mai mare de cazuri decat inainte de pandemia de COVID-19, potrivit studiului Deloitte Legal „New Roads to Dispute Resolution”, realizat cu sprijinul publicatiei internationale de business Euromoney la nivel global, inclusiv in Romania. In plus, majoritatea participantilor sunt de parere ca spetele sunt mai complexe si mai costisitoare (55% si, respectiv, 59%), solutionarea lor dureaza mai mult (57%) si implica sume mai mari de bani (59%).
Conform studiului, pandemia de COVID-19 a avut un impact direct asupra litigiilor comerciale, de munca sau fiscale, mai mult de jumatate din companii raportand cresterea numarului de cazuri de acest gen incepand din 2020. Cu toate acestea, cele mai multe companii au mai multa incredere in instantele nationale si regionale decat in urma cu cinci ani, sustin realizatorii studiului.
In prezent, ariile cu cel mai mare potential de litigii sunt protectia consumatorilor, securitatea cibernetica, precum si tranzactiile de fuziuni si achizitii si de pe piata de capital. Pentru urmatorii trei ani, participantii la studiu se asteapta la intensificarea cazurilor in special in aceste domenii, dar si in altele, printre care se numara criteriile ESG (Environment, Social, Governance), fiscalitatea sau falimentele.
Din aceste considerente, mai mult de jumatate dintre companii (51%) si-au extins departamentul juridic, iar 54% apeleaza mai des la consultanti externi pentru solutionarea litigiilor, acestia din urma fiind selectati, in principal, in functie de serviciile suplimentare pe care le ofera in domenii non-juridice, de la consiliere specifica industriei pana la consiliere fiscala si asistenta tehnica. In plus, marea majoritate a companiilor investesc deja in diverse mecanisme de digitalizare in acest domeniu, precum solutii software si bazate pe inteligenta artificiala de management al litigiilor, precum si de identificare a riscurilor si luare a deciziilor care le vizeaza.
„Suntem mandri ca am putut contribui, prin realizarea unui studiu de o asemenea anvergura, la identificarea si cristalizarea tendintelor, preocuparilor si abordarilor la nivel global in ceea ce priveste solutionarea disputelor de business. Pentru noi si pentru clientii nostri, principala prioritate consta in prevenirea litigiilor, dar experienta arata ca acestea nu pot fi intotdeauna evitate. Prin urmare, companiile trebuie sa aiba o strategie cat mai clara cu privire la gestionarea controverselor juridice. Studiul confirma ca aceste strategii au devenit din ce in ce mai complexe, la nivelul corporatiilor, implicand procese sofisticate de identificare, analiza si management al disputelor, precum si o coordonare stransa intre specialistii si decidentii din zona juridica si non-juridica”, a declarat Mihnea Galgotiu-Sararu, Partener Reff & Asociatii |Deloitte Legal, Liderul practicii de solutionare a disputelor.
Studiul Deloitte Legal „New Roads to Dispute Resolution” a fost realizat in randul a peste 550 de directori responsabili cu coordonarea activitatilor financiare, fiscale sau juridice, din companii din intreaga lume. Cei mai multi respondenti sunt din Europa, respectiv 79%.