Indicator de avertizare in inspectia fiscala numaratoarea inversa pana la primele decizii cu impozit de 70 la suta pentru persoanele fizice
3/36154
calendar_month 14 Feb 2024, 11:45


Material de opinie de Alex Slujitoru, Partener Reff & Asociatii | Deloitte Legal, și Catalin Barbu, Manager, Impozitarea Veniturilor, Deloitte Romania

 
Impozitarea cu 70% a veniturilor nedeclarate de persoanele fizice și identificate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) intra în vigoare la 1 iulie 2024. Aceasta data nu vizeaza însa momentul obtinerii veniturilor și nici pe cel al începerii controlului asupra persoanelor respective, ci momentul emiterii deciziei de impunere. Astfel, orice contribuabil persoana fizica ce va primi o decizie de impunere dupa data de 1 iulie 2024 ar putea fi taxat cu noua cota de 70%.
 
Astfel, potrivit Legii 296/2023, cei care nu își declara corect veniturile risca, pe langa cota ridicata de impozitare, dobanzi și penalitati de nedeclarare de 0,02%, respectiv 0,08% pe zi de întarziere. Acestea vor fi calculate pana la data platii debitelor principale, dar valoarea penalitatilor de nedeclarare se poate reduce cu 75% în cazul platii sau compensarii debitelor pana la termenul lor de plata sau în cazul finalizarii cu succes a unei eșalonari la plata.
 
Emiterea deciziei de impunere și aplicarea noii cote de impozitare

Deși schimbarea nivelului de impozitare urmeaza sa se produca de la 1 iulie 2024, este foarte important de mentionat ca legea prevede expres ca noua cota, de 70%, se va aplica „deciziilor de impunere emise de organele fiscale începand cu aceeași data”.
 
Practic, daca pentru persoanele care fie au fost supuse unui control și primesc decizia de impunere înainte de 1 iulie 2024, fie vor fi supuse unui control ulterior acestei date, lucrurile sunt clare în ceea ce privește aplicarea cotei de impozitare – 16% și respectiv 70%. Pentru persoanele care se vor afla într-o actiune de control fiscal la data fixata de legiuitor, norma juridica anterior mentionata genereaza îngrijorare cu privire la modul în care aceasta va fi aplicata de autoritatea fiscala.
 
Spre exemplu, este posibil ca asupra unei persoane ANAF sa fi demarat o procedura de verificare în cursul anului 2023, în cursul anului 2022 sau chiar anterior - avand în vedere practica derularii controalelor fiscale în Romania, unde lipsa de personal a prelungit în nenumarate randuri durata actiunii de control -, pentru care decizia de impunere este însa emisa dupa 1 iulie 2024. Conform dispozitiilor legii, noua cota de 70% poate fi aplicata în acest caz, deși este posibil ca activitatea specifica desfașurata de organele de control sa fi avut loc, partial sau integral, înainte de 1 iulie 2024.
 
Ar fi însa justa o asemenea impozitare, cata vreme tot legea are în vedere „constatarea” unor venituri care provin din surse neidentificate, constatare ce are loc sub imperiul unei legi mai favorabile, dar se materializeaza într-un act administrativ fiscal emis sub imperiul alteia? Raspunsul nu poate fi decat unul negativ. Cu toate acestea, un asemenea raspuns va trebui obtinut în instanta.

În consecinta, nu doar persoanele care urmeaza sa fie supuse unui control ANAF dupa 1 iulie 2024 ar trebui sa ia în calcul noul nivel de impozitare, ci toate persoanele care au în prezent un control în desfașurare, indiferent cand a fost acesta demarat, sau carora le-a fost anuntata demararea unui control în viitorul apropiat, deoarece este posibil ca decizia de impunere corespondenta sa fie emisa dupa intrarea în vigoare a noii cote de impozitare.
 
În același timp, întrucat legea nu face nicio distinctie între procedurile de verificare carora le pot fi supuse persoanele fizice – verificarea situatiei fiscale personale sau verificarea documentara, referindu-se doar la „deciziile de impunere” -, reiese ca noua cota de impozitare va fi aplicabila ambelor proceduri.
 
Cum trebuie sa actioneze cei care vor sa urgenteze emiterea deciziei de impunere?
 
Raportat la cele expuse mai sus, este recomandabil ca persoanele fizice vizate de controalele fiscale, în special cele care se afla deja într-o procedura de verificare, sa întreprinda toate actiunile necesare în vederea finalizarii acesteia prin emiterea deciziei de impunere cat mai curand posibil, înainte de 1 iulie 2024 – de exemplu, sa puna rapid la dispozitia organelor de control documentele și informatiile relevante, sa revina cu explicatii înainte de termenul stabilit de echipa de control, sa solicite reluarea controlului imediat dupa încetarea motivului care a dus la suspendarea acestuia, sa solicite încheierea actiunii de control etc.