In ciuda cresterii volumului de munca, majoritatea oamenilor se simt mai confortabil sa lucreze de la distanta

calendar_month 17 Nov 2021, 15:37
Potrivit unui sondaj Kaspersky realizat recent, cu 4.303 de respondenti din domeniul IT, 54% dintre angajati au raportat o crestere a volumului de lucru de la inceputul tranzitiei catre munca la distanta, 18% descriind cresterea ca fiind semnificativa. 37% nu au observat o modificare a volumului, iar doar 9% au observat o scadere a sarcinilor in domeniul de activitate din cauza noilor conditii de munca.
In 2020, digitalizarea interactiunilor angajatilor a fost una dintre cele mai accelerate schimbari. Cu toate acestea, la inceputul lockdown-ului, 82% dintre manageri erau ingrijorati de faptul ca trecerea rapida la telemunca ar duce la o scadere a productivitatii, iar 69% dintre angajati au sustinut ca munca la distanta le-a afectat negativ starea emotionala. Pe masura ce ne apropiem de sfarsitul celui de-al doilea an al pandemiei, acesta este un moment bun pentru a reevalua implicatiile muncii la distanta pentru cei din sectorul IT.
Chiar daca sondajul arata ca mai mult de jumatate dintre angajati au experimentat o crestere a volumului de munca, 64% dintre cei chestionati nu se simt mai epuizati la sfarsitul unei zile de lucru de la distanta. Intr-adevar, 36% au raportat ca au mai multa energie lucrand de acasa, iar 28% nu au observat o diferenta intre cele doua formate.
Cand vine vorba de stabilitate emotionala, modalitatea de munca de la distanta a fost bine primita de angajati: 67% au declarat ca se simt mai confortabil lucrand de la distanta sau nu au observat o crestere a anxietatii din cauza orelor suplimentare, in timp ce 41% dintre respondenti s-au simtit chiar mai confortabil lucrand de acasa, decat atunci cand lucrau la birou.
Dar, in acelasi timp, procentul angajatilor care s-au simtit inconfortabil ca au fost distantati de colegii lor a fost unul destul de semnificativ, 36% dintre respondenti spunand ca se simt mai obositi si 33% raportand ca se simt mai anxiosi lucrand de acasa.
O solutie care se dovedeste populara in randul angajatilor este modelul de lucru hibrid. Acest format este foarte favorizat in randul fortei de munca, aproape jumatate dintre angajati (45%) trecand la modelul hibrid pana la jumatatea anului 2021.
O alta solutie binevenita este implementarea practicilor corporative de wellbeing. Vestea buna este ca multe companii fac fata provocarii de a cauta modalitati care sa ajute la gestionarea potentialului burnout. Intr-adevar, 80% dintre firme investesc in cursuri de formare pentru a imbunatati competentele de baza, cum ar fi administrarea efficienta a timpului (31%). Companiile ofera, de asemenea, avantaje, cum ar fi concediu suplimentar platit sau concediu anual (30%) si ofera consultatii si cursuri de wellbeing online (29%). Cu toate acestea, raportul indica ca mai sunt inca lucruri de facut pentru a atenua volumul crescut al muncii in randul angajatilor care lucreaza la distanta. Doar 45% dintre firme au luat cel putin o masura practica, cum ar fi automatizarea operatiunilor de securitate sau angajarea de personal suplimentar pentru a combate epuizarea angajatilor.
„Astazi, starea de bine a angajatilor este in centrul atentiei multor organizatii. Din pacate, nu exista o «solutie unica pentru toate» atunci cand vine vorba de dezvoltarea unui asemenea program, deoarece succesul acestuia depinde de nevoile tuturor angajatilor. Astfel de programe pot include ajutor psihologic si practici de mindfulness, programe de fitness si servicii de consultanta juridica si financiara pentru a ajuta angajatii sa faca fata situatiilor negative din viata. Este, totusi, esential sa se creeze o cultura care sa le permita angajatilor sa vorbeasca despre starea lor emotionala sau problemele lor cu managerii sau cu partenerii de afaceri de resurse umane”, comenteaza Marina Alekseeva, Chief Human Resources Officer la Kaspersky. „La Kaspersky, suntem mandri ca am construit o astfel de cultura. Anul trecut am introdus sondaje de tip puls pentru a evalua cum se simt angajatii nostri si cum ii putem ajuta. De asemenea, am implementat diverse servicii de wellness, fitness si asistenta psihologica si am creat o platforma dedicata pentru relaxare digitala: Cyber Spa, care ii ajuta atat pe angajatii nostri, cat si publicul extern sa se relaxeze si sa ia pauze in timpul zilelor lor aglomerate.”
Pe masura ce nevoile angajatilor evolueaza, la fel ar trebui sa evolueze si strategiile de conducere. Kaspersky si Global Centre for Healthy Workplaces impartasesc urmatoarele sfaturi pentru organizatii:
Angajatorii trebuie sa abordeze problemele de baza ale epuizarii intr-un mod sistematic, nu doar ca volum de munca, dar si echilibrul dintre control/cerere, practici de management, predictibilitate, sprijin social, redistribuire a muncii etc. Acesti factori trebuie sa fie evaluati si gestionati pe tot parcursul activitatilor.
Utilizati o combinatie de sondaje si indicatori pentru a asigura o abordare consecventa si eficienta a starii de bine angajatilor, de ex. ancheta de implicare, evaluarea riscurilor psihosociale, sondaj de bunastare, utilizarea programelor de asistenta pentru angajati (EAP), concediu medical, ancheta de stres, inventar de epuizare.
Daca circumstantele afacerii dumneavoastra o permit, fiti flexibil si deschis la diverse practici de lucru. Formatele hibride pot oferi flexibilitatea necesara fortei de munca din ziua de azi, asigurand in acelasi timp accentul pe obtinerea de rezultate.
Educati angajatii sa foloseasca practicile de securitate de baza atunci cand lucreaza de la distanta, cum ar fi informatiile despre cum sa evite sa devina victima atacurilor prin intermediul e-mailului sau phishing-ului web sau cum sa gestioneze conturile si parolele. Kaspersky si Area9 Lyceum au creat un curs gratuit pentru a ajuta personalul sa lucreze in siguranta de acasa
Ajutati-va angajatii sa-si gestioneze starea de bine digitala. Astazi, pe masura ce folosim mai mult tehnologia, este important sa pastram echilibrul potrivit. Kaspersky s-a asociat cu Neil Tranter, un profesor de mindfulness, pentru a dezvolta un curs de meditatie dedicat: “Overcoming digital stress and smartphone addiction”. Cursul include si o lectie speciala bonus dedicata provocarilor muncii la distanta, menita sa ajute oamenii sa dezvolte obiceiuri sanatoase de munca si un echilibru mai bun intre viata profesionala si viata privata.
Raportul complet si mai multe sfaturi sunt disponibile aici.
Despre Global Centre for Healthy Workplaces (GCHW)
Global Centre for Healthy Workplaces (GCHW) sprijina promovarea sanatatii si starii de bine la locul de munca printr-o serie de initiative menite sa imbunatateasca invatarea, recunoasterea si replicarea, aspecte evidentiate prin premiile Global Healthy Workplace (din 2013). Infiintata in 2012, GCHW este detinuta in comun de i-genius Limited (cu sediul in Marea Britanie) si International Health Consulting (cu sediul in SUA). Este guvernat sub conducerea lui Tommy Hutchinson (i-genius) si Wolf Kirsten (International Health Consulting). www.globalhealthyworkplace.org
Noutati




