Volum record de m ini electrice, în timp ce importul de m ini rulate este la cel mai mic nivel din ultimii 6 ani
În 2022, înmatriculările de m ini noi au crescut cu 7% f de anul trecut, depășind chiar și numărul celor din 2020.
M inile electrice au trecut pentru prima dată pragul de 10.000 de unități înmatriculate într-un an.
Reînmatriculările sunt într-o scădere ușoară de 5%, comparativ cu 2021.
Dar 2022 este al doilea an consecutiv când numărul m inilor second-hand tranzacționate pe plan intern a depășit 600.000 de unități.
M inile second-hand importate au scăzut cu 18% f de anul trecut și înregistrează cel mai mic volum de unități înmatriculate din ultimii 6 ani.
Valoarea m inilor puse la vânzare pe Autovit.ro în 2022 este cu 13% mai mare f de 2021, depășind 4 miliarde de euro în 2022.
La finalul anului 2022, Autovit.ro a realizat o nouă analiză detaliată pe cele trei mari segmente ale pieței auto din România: m ini noi, m ini second-hand din import și m ini second-hand tranzacționate pe pi a locală (reînmatriculări). Din punct de vedere economic, 2022 a fost un an marcat de scumpiri în lanț ale produselor de bază, ale carburanților și energiei, de impactul războiului din Ucraina, dar pi a auto din România nu a înregistrat o scădere drastică a vânzărilor de m ini, în ciuda scăderii puterii de cumpărare a popul iei. Anul se încheie cu peste un milion de tranzacții pe pi a auto, înregistrând creșteri pe segmentul de m ini noi și evoluții, relativ, apropiate de cele din anii trecuți, pe segmentul second-hand. M inile rulate din import încheie anul 2022 cu aproximativ 325.000 de unități înmatriculate, iar cele tranzacționate pe pi a internă au depășit din nou pragul de 600.000 de unități.
Pi a m inilor noi
Este segmentul auto care încheie anul pe plus, volumul de m ini noi înmatriculate ajungând la 129.328 de unități in 2022, reprezentând o creștere de 7% f de 2021. În prima jumătate a anului, pi a m inilor noi din România a avut cea mai mare creștere a înmatriculărilor și la nivelul Uniunii Europene. Cele 58.712 de autoturisme noi, intrate pe pi a din România în perioada ianuarie-iunie 2022, au fost cu 23% mai multe decât cele înmatriculate în acee i perioadă a anului anterior.
Înmatriculări m ini noi 2022 | Înmatriculări m ini noi 2021 | 2022 vs. 2021 % | 2022 vs. 2020 % | 2022 vs. 2019 % |
129.328 | 121.208 | +7% | +2% | -20% |
Cea mai slabă lună a fost aprilie, cu 8.469 de m ini noi înmatriculate, cumpărătorii fiind mai precauți cu achizițiile de produse scumpe în contextul declanșării războiului din Ucraina. Cele mai bune luni au fost august și decembrie, cu aproximativ 12.500 de m ini înmatriculate.
Comparativ cu perioada pre-pandemică, pi a auto a m inilor noi a scăzut cu 20% f de 2019, reprezentând aproape 33.000 de unități mai puțin. Diferențele sunt evidente și prin compar ia celor mai bune luni din anii respectivi. Dacă în iulie și august 2022 s-au înmatriculat, în medie, peste 12.000 de m ini noi, în acele i luni din perioada pre-pandemică volumul a fost aproape dublu, ajungând la 23.177 m ini înmatriculate în august 2019.
Dacia Logan a fost cea mai vândută m ină în 2022, următoarele din top 5 fiind, integral, modele produse în România: Duster, Sandero, Spring și Ford Puma. Pe locurile 6-10 au fost modelele: Hyundai Tucson, Toyota Corolla, Skoda Octavia, Dacia Jogger și Toyota C-HR. O particularitate a anului 2022 a fost și lansarea unor mărci chineze în Europa, care au început să se vândă și în România.
M inile electrice au avut încă un an record, mai ales datorită programului Rabla Plus. Comparativ cu anul 2021, vânzările de m ini electrice au fost de trei ori mai mari, iar modelul Dacia Spring, pentru care 2022 a fost primul an complet de comercializare, a avut peste 50% din pi a m inilor electrice, în lunile cele mai bune. În premieră, 2022 se încheie cu peste 10.000 de m ini electrice vândute într-un singur an.
Tendința cumpărătorilor de a se îndrepta spre modele auto ecologice sau economice reiese și din scăderea ofertei de m ini cu motorizări diesel, care a reprezentat sub 15% din totalul m inilor noi vândute în 2022.
Pi a m inilor second-hand din import
Este segmentul cu cea mai mare scădere de pe pi a auto. În 2022 s-au înmatriculat în România 325.062 de m ini aduse din străinătate, cu 18% mai puțin decât în 2021, când, în acee i perioadă, erau înregistrate 395.759 de m ini.
Pi a m inilor second-hand s-a încheiat în anul 2022 cu cel mai mic număr de înmatriculări pe acest segment din ultimii 6 ani. Motivul principal al acestei scăderi a fost absența unor stocuri suficiente pe platformele de vânzări auto și, implicit, a prețurilor ridicate de achiziție.
Înmatriculări m ini SH din import 2022 | Înmatriculări m ini SH din import 2021 | 2022 vs. 2021 % | 2022 vs. 2020 % | 2022 vs. 2019 % |
325.062 | 395.759 | -18% | -15% | -27% |
Comparativ cu 2019, numărul înmatriculărilor de m ini second-hand din import a fost cu aproape 120.000 de unități mai mic în 2022. Cea mai bună lună din 2019 a fost octombrie, cu 41.756 de unități înmatriculate. În 2022, cea mai bună a fost martie, cu 31.166 de m ini din import înmatriculate, iar cea mai slabă lună a fost decembrie, cu 22.413 de unități înmatriculate în România.
Reînmatriculările – tranzacțiile cu m ini second-hand pe plan intern
Încheie 2022 cu evoluție și valori asemănătoare celor din anul anterior. În România s-au înregistrat 622.583 de reînmatriculări, cu doar 5% mai puțin decât în 2021 și la acel i nivel cu 2019. Tranzacțiile interne cu m ini second-hand au explodat în 2021, pe fondul întârzierilor de pe pi a m inilor noi și a stocurilor reduse de m ini rulate din import, înregistrând o creșterede 14%, f de anul 2020. Practic, pentru reînmatriculări, 2021 a fost cel mai bun an din istorie, totalul fiind de 655.804 de m ini înregistrate.
Reînmatriculări 2022 | Reînmatriculări 2021 | 2022 vs. 2021 % | 2022 vs. 2020 % | 2022 vs. 2019 % |
622.583 | 655.804 | -5% | +14% | -1% |
Cea mai slabă lună pentru reînmatriculările din 2022 a fost aprilie, cu 44.720 de unități, iar cea mai bună a fost martie, cu aproape 59.948 de unități. Segmentul de pi al reînmatriculărilor a încheiat anul 2022 cu peste 620.000 de m ini tranzacționate, acesta fiind al doilea an consecutiv când este depășit pragul de 600.000 de m ini.
Pi a auto pe Autovit.ro
Valoarea m inilor puse la vânzare în 2022 pe cea mai mare platformă online de anunțuri auto din România a fost de peste 4 miliarde euro, în creștere cu 13% f de 2021.
Cele mai multe anunțuri publicate au fost pentru m ini cu valori cuprinse între 10.000 și 25.000 de euro (31%), urmate de cele pentru modele între 5.000 și 10.000 de euro (26%) sau sub 5.000 de euro (22%).
Mărcile auto cu cele mai multe oferte pe Autovit.ro au fost Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz, Audi și Ford. În ceea ce privește interesul cumpărătorilor, aceștia s-au concentrat tot pe mărcile Volkswagen și BMW, reprezentând 27% din totalul vizitelor de pe Autovit.ro, urmate de Audi și Mercedes-Benz cu 12%, respectiv 11% din totalul vizitelor pe platformă.
Principalul tip de combustibil al m inilor puse la vânzare pe Autovit.ro rămâne dieselul, dar este în scădere cu 3 procente f de anul trecut. În acel i timp, numărul m inilor pe benzină prezente pe platformă a crescut cu 2 procente, comparativ cu 2021, iar m inile electrice și hibrid rămân constante ca ofertă.
Tip de combustibil | %2022 | % 2021 | % 2020 |
Diesel | 69% | 72% | 74% |
Benzina | 26% | 24% | 22% |
Hibrid + Electric | 3.3% | 3.2% | 2.2% |
Altele | 0.6% | 0.5% | 1.2% |
Cei mai mulți utilizatori Autovit.ro au căutat m ini al căror an de fabric ie să nu fie mai vechi 2017 și care să se încadreze între 10.000 și 25.000 de euro. La fel ca în 2021, SUV-urile au fost cele mai populare modele de caroserie și au avut și cele mai multe anunțuri în platformă – peste 67.000 de anunțuri, reprezentând 32% din total.
Evoluția prețurilor m inilor rulate în 2022
La finalul anului 2022, Autovit.ro a realizat o analiză detaliată a evoluției prețurilor m inilor din anunțurile publicate pe platformă pentru cele mai populare mărci și modele second-hand din ultimii doi ani.
La finalul anului 2022, prețul mediu al m inilor prezente pe Autovit.ro a fost de 11.198 de euro, mai mare cu 3% f de prețul mediu din ianuarie 2022, dar cu 18% f de decembrie 2021. Ceea ce înseamnă că m inile second-hand au intrat pe pi cu prețuri mai mari încă de la începutul lui 2022, fluctu iile de preț fiind, apoi, foarte mici pe parcursul întregului an. F de finalul lui 2020, însă, prețul mediu al m inilor a crescut cu 46%, de la 7.664 de euro în decembrie 2020, la 11.198 de euro în decembrie 2022.
Raportat la anul de fabric ie, procentual, cel mai mult s-au scumpit m inile cu o vechime cuprinsă între 5 și 10 ani. În decembrie 2022, prețul mediu pentru această categorie de pe Autovit.ro a fost cu 23% mai mare decât în decembrie 2021 și cu 49% mai mare decât în decembrie 2020.Cel mai puțin s-au modificat prețurile m inilor mai vechi de 10 ani.
Prețurile celor mai populare m ini pe Autovit.ro
Comparativ cu 2022, cele mai populare modele de m ini de pe Autovit.ro au înregistrat creșteri de prețuri între 16% și 26%. Cea mai mare evoluție a prețului mediu o înregistrează BMW seria 3, care avea un preț mediu de 11.342 euro în 2021, urcând la 18.254 euro în 2022. Urmează Audi A4 și Dacia Logan, cu creșteri ale prețului mediu de 25%.
Evoluție | Preț mediu (euro) | Creștere (%) | ||||||
Model | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2022 vs 2021 | 2022 vs 2020 | 2022 vs 2019 | |
Audi A4 | € 10.547 | € 10.915 | € 12.120 | € 15.200 | 25% | 39% | 44% | |
BMW seria-3 | € 11.342 | € 12.631 | € 14.485 | € 18.254 | 26% | 45% | 61% | |
Dacia Logan | € 4.542 | € 4.384 | € 4.933 | € 6.160 | 25% | 41% | 36% | |
Ford Focus | € 5.938 | € 6.277 | € 7.090 | € 8.388 | 18% | 34% | 41% | |
Volkswagen Golf | € 6.955 | € 7.290 | € 9.043 | € 10.488 | 16% | 44% | 51% | |
Pi a de piese auto pe Autovit.ro – 2021
Este o categorie constant vizitată pe Autovit.ro, iar valoarea pieselor din anunțurile postate în 2022 a fost de 223 milioane euro. Top 5 mărci de m ini pentru care s-au postat cele mai multe anunțuri de piese sunt Volkswagen, BMW, Audi, Mercedes-Benz și Opel.











