Impactul actualizarilor Google asupra strategiilor SEO si de continut: cum sa ramai in frunte concentrandu-te pe calitate
calendar_month 18 Mar 2016, 15:19
Inca de la lansarea Google in anul 1998, compania s-a concentrat tot timpul pe dezvoltare si pe imbunatatirea algoritmilor, in asa fel incat sa ofere de fiecare data cele mai bune raspunsuri la cautarile utilizatorilor. Strategiile SEO au cunoscut astfel o evolutie constanta, adaptandu-se mereu la termenii si conditiile impuse de algoritmii motoarelor de cautare.
De-a lungul timpului au fost implementate numeroase actualizari de algoritmi, ce aveau ca tinta eliminarea continutului de tip spam dar si a celui de slaba calitate, pentru a nu mai aparea in rezultatele cautarilor. Alte update-uri de algoritmi s-au orientat catre imbunatatirea intelegerii cautarilor si a continutului paginilor web, pentru o mai buna potrivire a rezultatelor oferite cu intentiile utilizatorilor.
“In momentul de fata, focusul cade in egala masura pe calitatea continutului, dar si pe o experienta imbunatatita pentru utilizatori. In acest fel intregul proces de optimizare SEO, alaturi de strategiile de content marketing, se aliniaza cu cerintele impuse de motoarele de cautare.” – declara Stefan Ivan Tugui – manager al companiei E-Advertising, agentie de digital marketing cu focus pe servicii SEO.
Numeroasele actualizari de algoritmi si-au facut simtit impactul chiar si asupra site-urilor cu renume. Cei ce doresc sa se mentina in top trebuie sa invete in mod constant cum sa isi optimizeze strategiile SEO pentru a evita pierderea pozitionarilor in motoarele de cautare.
Tinand cont de faptul ca un procent de aproape 70% din click-uri merge catre primele 5 locuri din SERP (search engine results page – eng.), scaderea chiar si cu o singura pozitie datorata unei actualizari de algoritm poate avea un impact masiv asupra traficului, veniturilor si conversiilor unui business.
Pe masura trecerii timpului, este foarte interesant de urmarit cum vor evolua strategiile de continut si de SEO, ca raspuns la toate update-urile algoritmilor motoarelor de cautare. Cum a fost influentat pana acum peisajul marketingului digital de aceste schimbari? Cateva detalii in cele ce urmeaza.
Panda
Update-ul Panda a fost lansat in prima sa versiune in februarie 2011 si a cunoscut numeroase actualizari pana in prezent. Scopul pentru care a fost conceput este de a preveni continutul de slaba calitate de a ajunge pe pozitii de top in rezultatele cautarilor utilizatorilor.
Site-uri care au pagini cu continut spam, prea multe anunturi si reclame sau chiar continut duplicat au suferit penalizari datorate acestei actualizari de algoritm.
Atunci cand vine vorba de crearea de continut, focusul oricarui site sau blog este de a se concentra pe oferirea de informatii de cea mai buna calitate. Un continut slab din punct de vedere calitativ, care nu ofera nimic relevant, trebuie cu siguranta imbunatatit, in loc de a fi sters in totalitate.
Un sfat important: calitatea nu se masoara in lungimea continutului. Un continut de nivel calitativ scazut nu poate fi imbunatatit doar prin adaugarea de text suplimentar. Indiferent de numarul de cuvinte utilizat, ceea ce conteaza cel mai mult la continut este faptul ca ofera informatiile pe care le cauta utilizatorii. Din acest punct de vedere, in cadrul eforturilor SEO, calitatea devine mult mai importanta decat cantitatea.
Penguin
Si-a facut aparitia la un an dupa lansarea Panda, mai exact in aprilie 2012. Alaturi de update-ul anterior mentionat, viza de asemenea obiectivul de a oferi continut de cea mai buna calitate in rezultatele cautarilor.
Aceasta actualizare de algoritm a targetat in special link-urile de tip spam. Motoarele de cautare considera backlink-urile unui site ca un semnal al autoritatii si reputatiei acestuia in domeiu. Profilul de link-uri ale unui website este luat astfel in considerare pentru determinarea pozitionarilor in cautari.
In vremea in care algoritmii Google nu erau atat de sofisticati, strategiile de manipulare a pozitionarilor in motoarele de cautare erau frecvente: adesea se foloseau adevarate ferme de link-uri, indiferent daca acestea erau de tip spam sau total irelevante, pentru a obtine o urcare in pozitionari.
Actualizarea de algoritm Penguin a combatut aceasta tehnica de manipulare, vizand paginile care depindeau de link-uri de slaba calitate pentru a creste in pozitionari. Aceasta tactica artificiala a fost anulata, fortand webmasterii sa porneasca procesul de dezabonare de la link-urile slabe calitativ.
Backlink-urile au inca un plus de valoare pe care il pot oferi site-urilor, desi Google subliniaza prin reprezentantii sai ca focusul trebuie sa cada pe crearea unui profil de link-uri de calitate in mod organic. Acest lucru inseamna, de fapt, crearea de informatii relevante catre care utilizatorii vor dori sa ofere legaturi.
Pentru a atrage cat mai multa atentie catre website, trebuie imbunatatite trei aspecte: relevanta, continutul si partea de social media. Creand continut de inalta calitate si distribuindu-l in retelele de socializare, va fi atrasa cu atat mai mult atentia utilizatorilor, care vor oferi si mai multe backlink-uri.
Hummingbird
In vara anului 2013 a urmat si update-ul Hummingbird. Acesta a fost conceput pentru a imbunatati capacitatile semantice ale motorului de cautare Google. Fiind binecunoscut faptul ca utilizatorii foloseau termeni de natura conversationala pentru cautari, aceasta actualizare de algoritm a ajutat la intelegerea intentiei si contextului la un nivel superior.
Cu ajutorul acestei actualizari de algoritm, crearea de continut a cunoscut de asemenea o oarecare modificare. Accentul fiind pus pe intentia utilizatorilor, Google a ajuns sa depaseasca stadiul de a face simple asocieri exacte ale cautarilor cu termenii si cuvintele cheie din cadrul continutului.
Desi au ramas foarte importante pentru a comunica motorului de cautare despre subiectul tratat in cadrul continutului, cuvintele cheie au ajuns sa fie folosite in mod diferit. Intentia utilizatorului ce efectueaza cautarile a devenit vitala, astfel capatand o mult mai mare importanta cuvintele cheie de tip long-tail.
Dezvoltatorii de continut, alaturi de specialistii SEO, s-au vazut nevoiti sa se concentreze astfel pe intelegerea motivelor pentru care utilizatorii efectueaza anumite cautari, in vederea conceperii de informatii care sa se adreseze nevoilor acestora.
Actualizarea pentru dispozitive mobile
Anul 2015 a cunoscut de asemenea o serie de update-uri importante de algoritmi, cu impact asupra procesului de SEO si de creare a continutului. La fel de marcant ca si toate celelalte a fost si Mobilegeddon – actualizarea de algoritm Google pe partea de mobile friendly.
Aprilie 2015 a fost momentul in care motorul de cautare a avertizat despre necesitatea implementarii optimizarii pentru dispozitive mobile a tuturor site-urilor. Cautarile de pe mobil au ajuns sa depaseasca in acelasi an cautarile efecutate de pe desktop, prin urmare site-urile au fost conditionate sa se adapteze, in caz contrar urmand ca pozitionarile obtinute sa aiba de suferit.
In procesul de SEO si de content marketing au trebuit astfel luati in vedere cativa factori:
· Realizarea unui design responsive sau a unei pagini dedicate pentru navigarii pe dispozitive mobile.
· Crearea unui sistem de navigare in paginile site-ului cat mai usor de utilizat de catre clienti, chiar de pe dispozitivele cu touchscreen.
· Evitarea frustrarilor utilizatorilor, cauzate de probleme precum link-uri sau butoane prea apropiate.
· Optimizarea formularelor, a continutului si imaginilor in asa fel incat sa se adapteze usor si sa se integreze in dimensiunile oricarui display de dispozitiv mobil.
Tinand cont de toate aceste actualizari si de impactul pe care l-au avut asupra strategiilor SEO si de marketing de continut de-a lungul timpului, concluzia nu poate fi decat una: trebuie sa ramai concentrat pe crearea de continut de calitate si pe imbunatatirea experientei utilizatorului, pentru a evita penalizarile motoarelor de cautare.
Pe buna dreptate, Google cauta tot timpul ca orice brand al carui website il claseaza pe locuri fruntase sa ofere o experienta optima de utilizare pentru consumatori. Pentru a pastra si imbunatati pozitionarile in SERP, minimizand in acelasi timp riscul de penalizare, preventia este o strategie mult mai buna decat tratamentul, chiar si in ceea ce priveste strategiile SEO.
Recomandarile ce vin de pe aceasta parte vizeaza:
· Oferirea de continut de calitate. Acesta ramane inca regele atunci cand vine vorba de procesul de SEO, de experienta a utilizatorului sau de marketing digital.
· Optimizarea site-ului pentru consumatori. Trebuie sa te asiguri ca ceea ce oferi prin site multumeste nevoia utilizatorilor, ofera informatiile pe care acestia le cauta si indeplineste exigente in materie de experienta de utilizare precum viteza de incarcare, design si adaptabilitate, chiar si pe dispozitive mobile.
· Castigarea de link-uri in loc de cumpararea de link-uri. Aici accentul il vei pune de asemenea pe continut de calitate, pe surse credibile de informatii si pe relevanta, pentru a obtine recomandari prin link-uri de valoare.
In fiecare an sau chiar mai des, Google lanseaza actualizari de algoritm care au impact la nivel global asupra brandurilor, business-urilor si industriilor. Accentul cade tot mai mult pe utilizatori si experienta acestora, prin urmare trebuie sa creezi continut de calitate, relevant, care sa atraga interes si sa te folosesti de asemenea de strategii SEO competitive si aliniate cu modificarile de algoritmi.
Noutati