Digitalizarea raportarilor fiscale etapele anului 2024. Ce schimbari apar la e-Factura?
3/36380
calendar_month 27 Mar 2024, 11:40



Material de opinie de Victoria Dobre, Senior Manager, si Stefan Machidon, Senior Consultant, Impozitare Indirecta, Deloitte Romania

Procesul de digitalizare a raportarilor fiscale a intrat, de la 1 ianuarie 2024, intr-o noua etapa, ca urmare a noilor reglementari publicate in luna decembrie a anului trecut. Prin acestea, autoritatile fiscale au adus schimbari importante in sistemele RO e-Factura si RO e-Transport. De asemenea, apar noutati cu privire la fisierul standard de control fiscal (SAF-T) si despre lansarea unui nou sistem de raportare, respectiv e-TVA.
Care sunt cele mai importante aspecte de care trebuie sa tina cont contribuabilii?

Schimbarile aduse RO e-Factura

Obligatia de a transmite facturile emise in sistemul national privind factura electronica, RO e-Factura, a fost extinsa, de la 1 ianuarie 2024, pentru toate operatiunile taxabile in Romania, derulate de persoanele impozabile stabilite in tara noastra, in relatiile B2B (business-to-business) si B2G (business-to-government), dar si de cele care nu sunt stabilite in Romania, dar sunt inregistrate aici in scopuri de TVA, in relatia B2B. Anterior, aceasta obligativitatea viza doar operatiunile cu produse cu risc fiscal ridicat.

Anumite categorii de tranzactii sunt exceptate de la aceasta obligatie, respectiv exporturile, livrarile intracomunitare de bunuri, livrarile catre companii care nu sunt stabilite si inregistrate in scop de TVA in Romania.

Insa, imediat dupa implementarea in practica, contribuabilii au constatat si raportat numeroase erori sau dificultati de utilizare, astfel ca autoritatile au operat imbunatatiri si au introdus functionalitati noi in sistem. In consecinta, ANAF a pus la dispozitia contribuabililor o aplicatie gratuita in acest scop, care a fost intre timp actualizata. Dupa varianta extinsa a aplicatiei, a fost introdusa la inceputul lunii martie si o varianta simplificata, ce contine doar 50 de campuri (fata de cele 160 ale variantei extinse), destinata in special contribuabililor mici sau facturilor cu un numar scazut de detalii / linii (spre exemplu, facturile aferente prestarilor de servicii). In acelasi timp, au fost introduse functionalitati noi, precum transmiterea auto-facturilor sau o serie de restrictii ce impiedica trimiterea unei facturi de mai multe ori (dublare), dar si anumite functii ce permit transformarea si descarcarea facturilor din format .xml, in format .pdf.

In perioada 1 ianuarie - 30 iunie, contribuabilii sunt obligati sa transmita facturile in sistemul electronic in cinci zile lucratoare, in caz contrar, riscand amenzi cuprinse intre 1.000 lei si 10.000 de lei (in functie de categoria in care este incadrat contribuabilul). Insa legislatia prevede o perioada de gratie in care nu se aplica amenzi, pentru a oferi timp de adaptare atat contribuabililor, din perspectiva raportarii, cat si autoritatilor, pentru eliminarea potentialelor erori si imbunatatirea sistemului. Initial, perioada de gratie urma sa expire la 31 martie, dar autoritatile intentioneaza sa o prelungeasca pana la 31 mai, potrivit unui proiect de ordonanta de urgenta, avand in vedere ca inca exista foarte multi contribuabili care nu au utilizat deloc sistemul. Pentru acestia (aproximativ 100.000 de contribuabili, conform declaratiilor recente ale ministrului de finante, Marcel Bolos), se transmit notificari de conformare, incepand din 15 martie.

De asemenea, in proiect este abordata si aplicarea efectiva a sanctiunilor. In mod specific, nerespectarea prevederilor legale pentru una sau mai multe facturi al caror termen-limita de transmitere in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura intervine in cursul unei luni calendaristice, constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda. Pe cale de consecinta, intelegem ca se intentioneaza aplicarea unei singure amenzi pe luna, indiferent de numarul de facturi pentru care se constata nereguli de raportare.
Cu toate acestea, contribuabilii care nu au avansat cu implementarea e-Factura trebuie sa parcurga rapid procedura si sa inceapa demersurile pentru conformare. In practica, in functie de complexitatea tranzactiilor si, prin urmare, a facturilor ce trebuie raportate, procesul de implementare a sistemului se poate dovedi anevoios si de durata, de la cateva saptamani pana la cateva luni.



Transporturile internationale, incluse in RO e-Transport

Si sistemul RO e-Transport a fost modificat la finalul anului trecut. Incepand din 15 decembrie 2023, a fost extinsa obligatia de raportare in acest sistem pentru transportul rutier international de bunuri. Sunt vizate operatiunile de import, export, precum si livrarile si achizitiile intracomunitare pentru toate tipurile de bunuri, indiferent daca acestea se incadreaza sau nu in categoria celor cu risc fiscal ridicat. Pentru nerespectarea acestor obligatii, contribuabilii risca amenzi cuprinse intre 20.000 lei si 100.000 lei, dar si confiscarea contravalorii marfurilor nedeclarate, in cazul persoanelor juridice, incepand cu 1 iulie 2024.

Insa extinderea obligatiei de raportare pentru transporturile internationale prezinta dificultati semnificative de interpretare. Spre exemplu, dispozitiile referitoare la categoriile de vehicule ce fac obiectul monitorizarii (de exemplu, cu o masa de minimum 2,5 tone), dar si cele referitoare la masa totala (de exemplu, peste 500 de kg) sau valoarea bunurilor (de exemplu, mai mare de 10.000 de lei) sunt aplicabile pentru bunurile cu risc fiscal ridicat si nu exista inca o prevedere care sa confirme ca aceleasi criterii sunt valabile si pentru transportul international de bunuri ce nu se incadreaza la risc fiscal ridicat.

De asemenea, remarcam lipsa unei proceduri pentru raportarea acestor tranzactii (similara cu cea pentru tranzactiile privind bunurile cu risc fiscal ridicat). Reprezentantii autoritatilor au declarat, insa, ca se lucreaza si urmeaza sa fie publicata procedura aferenta acestor noi obligatii. Momentan nu este clar cat de curand va fi aceasta publicata.

Totodata, la finalul lunii noiembrie a anului trecut, autoritatile au anuntat schimbari si in privinta transporturilor nationale, prin publicarea unui proiect de ordin care vizeaza introducerea unor noi categorii de bunuri cu risc fiscal ridicat, precum: carne, peste, oua, lactate, miere, dar si tutun. Desi aceste modificari sunt momentan in stadiul de proiect, contribuabilii ce au ca obiect de activitate comertul cu astfel de bunuri ar trebui sa acorde o atentie sporita implicatiilor ce pot aparea la nivelul activitatii lor. 

Stadiul conformarii la raportarea SAF-T

In legatura cu raportarea SAF-T, in curs de implementare din 1 ianuarie 2022, ANAF a transmis deja doua serii de notificari contribuabililor pentru nedepunerea declaratiei SAF-T (in a doua parte a anului 2022, respectiv in primele luni ale anului trecut). Mai mult, avand in vedere ca am intrat in al treilea an calendaristic de cand exista obligatia depunerii acestei declaratii, este de asteptat ca autoritatile sa inceapa sa aplice sanctiuni celor care nu s-au conformat si sa verifice datele transmise de cei diligenti. Aceste asteptari sunt legitime in contextul publicarii, de catre ANAF, a unor teste de consistenta (inca din martie 2023), ceea ce indica faptul ca exista de aproape un an anumite criterii luate in calcul de autoritati pentru a stabili corectitudinea si modalitatea in care trebuie raportate informatiile.

Sistemul informatic national RO e-TVA 

Nu in ultimul rand, contribuabilii trebuie sa se pregateasca pentru cel mai recent sistem informatic din proiectul de digitalizare, si anume RO e-TVA, reglementat prin OUG nr. 116/2023, care ar urma sa fie utilizat incepand cu data de 1 august 2024. Acest sistem are ca scop completarea prealabila a informatiilor privind operatiunile impozabile in deconturile de TVA, in special pe baza datelor colectate prin intermediul sistemelor e-Factura si e-Case de marcat (registrul caselor de marcat). 

Prin intermediul acestui sistem, contribuabilii vor primi, in spatiul privat virtual, decontul de TVA pre-completat, pana la data de 20 a fiecarei luni urmatoare incheierii perioadei fiscale. Ei vor fi obligati sa verifice, sa modifice si sa completeze informatiile in decont, in conformitate cu situatia fiscala reala, inainte de a semna si a depune electronic decontul.

Acest sistem poate facilita completarea si depunerea deconturilor, insa lipsa datelor privind tranzactiile B2C (business-to-consumer), dar si numeroasele modificari pe care contribuabilii cu un numar semnificativ de tranzactii le realizeaza de regula, vor genera multiple interventii manuale, necesare pentru depunerea corecta si completa a deconturilor.

Asadar, contribuabilii au in fata un an plin de provocari legate de raportarile digitale si trebuie sa se pregateasca temeinic pentru o implementare de succes a noilor sisteme.