Cum a fost la conferinta despre Managementul Deseurilor
calendar_month 13 Mar 2023, 16:35
Green Report a inaugurat seria evenimentelor din acest an cu conferinta ”Managementul deseurilor: Sistemul Garantie-Returnare si taxa pe plasticul nereciclat”, care a avut loc pe data de 7 martie 2023 la Sala Mare a ARCUB, strada Lipscani 84 -90.
Agenda evenimentului include doua paneluri interactive in care specialisti in domeniu, reprezentanti ai guvernului, producatori si operatori din industria colectarii si reciclarii vor aborda problemele actuale ale managementului deseurilor si vor propune solutii pentru o implementare mai rapida si mai eficienta a Sistemului de Garantie-Returnare (SGR), precum si pentru introducerea unor reglementari suplimentare pentru transpunerea directivei plasticului de unica folosinta.
Speakerii evenimentului au fost: Robert Raduly – Consilierul ministrului mediului, apelor si padurilor, Cosmin Teodoru - Director, Directia Gestionarea Deseurilor, Ministerul Mediului, Apelor si Padurilor, Gemma Webb – CEO, RetuRO, Julia Leferman – Director General, Asociatia Berarii Romaniei, Alice Nichita – Presedinte, Asociatiei Producatorilor de Bauturi Racoritoare pentru Sustenabilitate, Marius Brinzea – Director Strategie, Reciclad’OR, Constantin Damov - Cofondator si Presedinte GreenGroup, Alin Visan – Presedinte, Asociatia Romana pentru Ambalaje si Mediu, Bogdan Purcherea – Managing Director, Envipco Romania si Mario Cretu – Membru al Consiliului Director, Asociatia Retailerilor pentru Mediu.
Numarul estimat al operatorilor economici care ar trebuie sa se regaseasca in platforma RetuRo este de 80.000, iar cei 55.000 care s-au inscris pana la data-limita reprezinta un lucru fantastic, a declarat Gemma Webb, CEO-ul RetuRO, care administreaza Sistemul de Garantie – Returnare, in cadrul Conferintei „Managementul deseurilor: Sistemul Garantie – Depozit si taxa pe plasticul nereciclat”, organizata de Green Report.
„Am avut la dispozitie sase saptamani pentru a construi o campanie de informare si educare… de aceea spun ca 55.000 este un numar fantastic. Vom continua sa informam oamenii, iar operatorii economici se pot inregistra in continuare. Pana acum, vorbim despre 27.000 de operatori economici care au finalizat toate etapele de inregistrare in ReturRO. De asemenea, pe parcursul lunii martie, vom continua campania de comunicare in mass media si vreau sa multumesc tuturor celor care ne-au sustinut pana acum”, a spus Gemma Webb.
Totusi, chiar daca primul termen de inregistrare a trecut, operatorii sunt asteptati inca sa parcurga acest pas.
Consillierul ministrului mediului, Robert Raduly, a reamintit ca de la 1 martie, Garda de Mediu a declansat o campanie de verificare a modului in care au reusit producatorii, importatorii, comerciantii, sa se inscrie in platforma pentru Sistemul de Garantie – Returnare.
„Nu este o actiune punitiva, ci mai mult de informare. (…) Sunt cuprinse amenzi intre 20 si 40.000 de lei, dar nu ne gandim la amenzi”, a spus Raduly. El a subliniat ca reprezentantii Garzii vor da, cel mai probabil, un termen de 30 de zile pentru conformare agentilor care nu s-au inregistrat inca in RetuRO.
Potrivit lui Mario Cretu, Membru al Consiliului Director, Asociatia Retailerilor pentru Mediu, legislatia este un detaliu la care inca trebuie lucrat si este nevoie de sprijinul Ministerului Mediului, astfel incat sa avem toata infrastructura la momentul la care va demara SGR.
„Noi, retailul, si mare, si mijlociu, am avut foarte multe provocari. In primul rand, legislatia la care inca trebuie lucrat, avem nevoie de sprijinul Ministerului Mediului pentru a ne ajuta, astfel incat sa avem toata infrastructura „in place” la momentul la care vom da drumul la Sistemul Garantie-Returnare. In acelasi timp, noi suntem si producatori si retaileri, pentru ca avem si marcile noastre proprii, iar efortul de inregistrare a fost dublu. In al treilea rand, lucram la partea de contractare cu RetuRO si iarasi este o munca, insa ne-am asumat-o si o vom continua. In paralel, suntem in curs de instalare a aparaturii pentru a prelua aceste doze, sticle si PET-uri atunci cand sistemul va demara. Nu pot sa spun ca nu au fost probleme sau ca nu vor fi probleme, insa trebuie sa respectam legislatia”, a spus Cretu.
Julia Leferman, directorul general al Asociatiei Berarii Romaniei, a subliniat ca RetuRO este primul parteneriat – public privat din Romania si ca vor exista si provocari in acest sistem deosebit de complex.
„Pe zona de retail, am vazut si in procesul de inregistrare in platforma ca sunt dificultati identificate de catre operatorii economici. (…) Deopotriva, astfel de provocari sunt si pe zona producatorilor si importatorilor. Vorbim aici in principal de schimbarile pe care sistemul le aduce, odata ce intram in etapa de implementare – schimbari ale proceselor interne, ale modului in care este inregistrata din punct de vedere contabil garantia care insoteste produsele, a informatiilor care vor fi raportate lunar catre RetuRo si apoi de gestionare a stocurilor de produse in perioada de tranzitie cand se vor gasi in piata simultan produse cu ambalaje SGR si produse fara acest marcaj ”, a spus ea.
Fiecare producator va trebui insa sa isi gestioneze problema stocurilor deoarece, pentru a beneficia de garantie, sticlele vor trebui marcate cu sigla SGR. Astfel, odata cu intrarea in functiune a sistemului, producatorii vor incepe sa puna pe piata produse al caror ambalaj va purta marcajul SGR, dar pe de alta parte este important sa nu ramana cu stocuri de bauturi care nu au acest marcaj si a caror comercializare va fi mai dificila, in masura in care este posibil sa nu mai fie cerute de consumatori.
La randul sau, Alice Nichita, presedintele Asociatiei Producatorilor de Bauturi Racoritoare (ANBR), a spus ca este nevoie de date corecte, precise si defalcate pentru a dimensiona capacitatea logistica a Sistemului de Garantie-Returnare (SGR).
„In luna martie vom continua sa-i sustinem activ pe toti cei care urmeaza sa se inroleze in platforma pentru a putea definitiva acest proces cat mai eficient. Trebuie sa avem grija ca informatiile sa fie foarte precise in momentul in care le incarcam in sistem. Platforma nu este greoaie. Sunt si tutorialele video care te conduc pas cu pas si cu explicatii extrem de simple si de utile, accesibile tuturor. Echipa de la call center este, de asemenea, disponibila pentru a raspunde”, a spus Alice Nichita.
Prin conferinta “Managementul deseurilor: Sistemul Garantie-Returnare si taxa pe plasticul nereciclat”, Green Report a readus in prim-plan problemele legate de colectarea si reciclarea ambalajelor din industria FMGC. Impreuna cu invitatii din industria bunurilor de larg consum, retaileri, colectori, reciclatori, OIREP, dar si cu reprezentantii de la cel mai ridicat nivel al autoritatilor centrale si locale am prezentat cele mai bune variante pentru cresterea gradului de colectare si reciclare si atingerea tintelor asumate prin aquisul comunitar.
Noutati