Companiile apeleaza tot mai mult la solutii bazate pe tehnologie pentru suplinirea deficitului de forta de munca

calendar_month 30 Aug 2022, 12:56
Studiu Deloitte-MIT Sloan Management Review: companiile apeleaza tot mai mult la solutii bazate pe tehnologie, precum inteligenta artificiala, robotii sau aplicatiile mobile, pentru suplinirea deficitului de forta de munca
Politica de personal a companiilor din întreaga lume se bazeaza tot mai mult pe tehnologie pentru suplinirea deficitului de forta de munca, aproape 60% dintre acestea estimând o creștere a gradului de utilizare a inteligentei artificiale, a robotilor sau a chatboturilor, în timp ce 37% prevad o colaborare mai intensa cu dezvoltatorii și furnizorii de aplicatii mobile în urmatorii doi ani, reiese din studiul Orchestrating Workforce Ecosystems, realizat de Deloitte și MIT Sloan Management Review. De altfel, majoritatea participantilor considera benefica organizarea fortei de munca sub forma unui ecosistem, definit ca o structura alcatuita din colaboratori interni și externi, dar între care se stabilesc multiple relatii de interdependenta și complementaritate, cu scopul de a genera valoare adaugata pentru organizatie.
Aproape toate companiile participante (93%) sustin ca așa-numitii „angajati externi”, precum furnizorii de servicii, respectiv consultanti de management sau agentii de comunicare, angajati pe perioada determinata sau pe baza de proiect, inclusiv dezvoltatori și furnizori de solutii tehnologice, fac deja parte din organizatie. Pe de alta parte, însa, doar 30% dintre companii sunt pregatite sa gestioneze o structura mixta a fortei de munca.
Principalele motive care stau la baza deciziei de a apela la resurse externe de forta munca sunt dorinta de a reduce costurile (62%), intentia de a migra catre un model de lucru la cerere, bazat pe o schema variabila de personal (41%), și atragerea mai multor angajati cu abilitati de baza (40%).
„Rezultatele studiului indica faptul ca forta de munca nu mai poate fi definita strict în termeni de angajati permanenti, cu norma întreaga, și nici macar sub forma de personal uman. Pe de alta parte, nevoia de flexibilitate, tot mai evidenta în perioada recenta pe fondul evenimentelor care au perturbat economia globala, cum ar fi pandemia de COVID-19 sau razboiul din Ucraina, determina companiile sa caute metode de optimizare a fortei de munca, în special în pietele în care aceasta este deficitara. Însa angajatorii care vor sa accelereze în aceasta directie trebuie sa se asigure ca respecta cadrul legislativ aplicabil în piata muncii din jurisdictia în care activeaza, mai permisiv sau mai restrictiv, de la caz la caz. În mod particular în Europa, e nevoie de atentie sporita în alinierea pe scara larga la aceste tendinte de constructie diferita și orchestrare a fortei de munca în organizatii, întrucât ansamblul legislativ înca nu a fost adaptat sa raspunda diferitelor provocari pe care orice practica noua le aduce, mai ales când vorbim de relatia cu angajatii”, a declarat Raluca Bontaș, Partener, Global Employer Services, Deloitte România.
Aproape jumatate dintre participantii la studiu (49%) considera ca structura optima de personal trebuie sa includa atât angajati interni, cât și colaboratori externi, cu conditia ca prima categorie sa fie dominanta. În același timp, 74% dintre directorii chestionati sunt de parere ca gestionarea eficienta a colaboratorilor externi este esentiala pentru succesul organizatiei lor.
Totodata, 89% sunt convinși ca este important ca forta de munca externa sa fie integrata în cea interna, pentru a forma echipe performante. Pe de alta parte, 83% considera ca așteptarile celor doua categorii sunt diferite și necesita oferte distincte în privinta beneficiilor, a recompenselor sau a flexibilitatii modului de lucru.
Responsabilitatea cu privire la strategia privind forta de munca revine întregii echipe de top management, în principal directorului executiv (45% dintre respondenti) și directorului de resurse umane (41%), dar și directorului de operatiuni, financiar, de strategie și juridic, conform studiului.
Studiul Orchestrating Workforce Ecosystems a fost efectuat de Deloitte și MIT Sloan Management Review în rândul a peste 4.000 de respondenti, directori care activeaza în 29 de domenii, din 129 de tari de pe toate continentele.
Noutati




