Clientul si utilizatorul, cele doua persoane care dicteaza viziunea unui web designer
7/7059
calendar_month 17 Nov 2016, 14:37
Din perspectiva unui web designer independent, crearea site-urilor si a magazinelor online reprezinta mijlocul principal prin care acesta isi asigura traiul. Insa, din punctul de vedere al unei agentii, meseria de zi cu zi este centrata mai mult pe nevoile clientului, astfel incat la finalul proiectului portofoliul sa primeasca o noua referinta pozitiva in persoana unui client satisfacut si multumit de serviciile primite.

Intr-adevar, aspectul care diferentiaza prestatorii de servicii in web design este gradientul de satisfactie pe care il primesc din partea clientului, direct proportional cu atentia care i-a fost acordata acestuia in timpul colaborarii. Daca specialistul se concentreaza pe ceea ce clientul isi doreste si are nevoie, atunci se poate spune ca acesta si-a depasit conditia. Motivul? Un web designer imbratiseaza cu dificultate sugestiile celor din jur, avand in vedere faptul ca el este un individ creativ care impartaseste o dragoste feroce pentru propriile sale idei si creatii.

Proiectarea si scopul site-ului

Natural, scopul unui site ii defineste structura. Identificarea si precizarea exacta a scopului ofera o directie corecta pentru lucrarile de proiectare si ajuta la stabilirea etapelor necesare in crearea site-ului. De asemenea, ajuta la estimarea unor domenii de aplicare ale proiectului, dar si la trasarea unor costuri transparente.

Asadar, inca din primul moment in care primiti o solicitare de creare site, aspectul pe care trebuie sa il lamuriti consta in scopul site-ului. O platforma informativa sau centrata pe continut poate include sute sau mii de articole, care la randul lor necesita un sistem robust de cautare. In plus, pentru a-si indeplini scopul, el nu poate sa fie lipsit de tutoriale interactive si de alte clipuri video conectate cu subiectele articolelor.

Site-urile de comert electronic sunt definite de cu totul alte caracteristici si functionalitati, importanta fiind structura catalogului digital, existenta cosului de cumparaturi sau a galeriilor in prezentarea produselor comercializate. Alte site-uri se situeaza la granita dintre aceste doua extreme, actionand ca instrumente excelente in vanzari. Structura unei astfel de platforme, care isi imparte scopul intr-unul informativ si unul comercial, este una care trebuie sa fie divizata astfel: o pagina de pornire, o pagina despre noi, un portofoliu, o pagina de contact si o sectiune de blog.

Designul site-ului pentru incantarea clientului

Pe cat de lipsita de popularitate este aceasta idee, designul trebuie sa fie unul placut pentru clientul care plateste pentru el. In primul rand, conteaza cum il vede clientul, mai apoi utilizatorii care acceseaza platforma si abia in final impresia pe care web designerul si-o formeaza asupra muncii sale. Cu scopul de a-l transforma intr-un client fericit, fiecare web developer trebuie sa raspunda asteptarilor clientului sau, intelegand foarte clar ceea ce acesta isi doreste de la platforma. Un lucru mai complicat decat pare.

In mod ideal, viziunea unui client pentru crearea unui site web ar trebui sa mearga mana in mana cu scopul platformei, insa regula nu se aplica intotdeauna. Uneori, ceea ce isi doreste clientul nu se aliniaza cu restul trasaturilor necesare pentru ca platforma sa isi atinga obiectivele. Multi intreprinzatori si proprietari de afaceri mici afla de la apropiati despre site-urile concurentei si abia atunci se gandesc la necesitatea unuia. Bineinteles, acestia pot avea o idee generala despre ceea ce ar trebui sa apara pe site, inclusiv logo-ul si informatiile de baza despre afacerile lor, insa web designerul trebuie sa se asigure de faptul ca pune suficiente intrebari clientului, astfel incat proiectul sa indeplineasca 100% cerintele lui.



Un web designer cu experienta isi da seama ca, de multe ori, nevoile clientului pot fi diferite de nevoie sale, iar printr-un interogatoriu prietenos el poate extrage cu dibacie elementele necesare ale site-ului.

Alte intrebari ar trebui sa fie relationate cu aspectele care le atrag atentia la platformele detinute de cei mai mari competitori ai lor, urmand ca mai apoi sa va documentati direct de la surse. Aflati care sunt aspectele care le plac cel mai mult, descoperirea acestor mici artificii fiind importanta pentru finisarea proiectului.

Daca niciuna dintre variante nu merge, atunci web designerul ar trebui sa formuleze cu atentie cateva intrebari ale caror raspunsuri pot sublinia diferentele dintre un vis si realitatea practica a unui site care, intr-adevar, are sanse sa isi atinga obiectivele. Cu tactica si rabdare, clientul va intelege ca aspectele pe care el le vede primordiale in structura site-ului au sansa sa nu primeasca acelasi feedback de la utilizatori.

Designul site-ului pentru multumirea utilizatorilor

Cu cat utilizatorul ramane mai mult timp pe o platforma, cu atat el este mai predispus sa cumpere produsul sau sa aleaga serviciile pe care le ofera clientul dumneavoastra, indeplinind scopul site-ului. Din pacate pentru designeri, structurile complexe care fac uz de cele mai recente inovatii in web design nu sunt suficiente pentru a mentine aprins interesul utilizatorilor, cu exceptia cazului in care, desigur, clientul este chiar un web designer care doreste sa le arate utilizatorilor cele mai recente si avangardiste tipuri de designuri.

Ca un prim sfat, ideal este sa se pastreze designul simplu si curat, creativitatea fiind artificiul de care va puteti folosi pentru a diferentia proiectul de site-urile concurente. Amintiti-va ca un design bun creeaza o experienta placuta pentru utilizator, permitand cititorilor sa identifice imediat scopul unui site. De asemenea, layout-ul nu trebuie sa prezinte spatii albe. Acestea pot fi utilizate in mod eficient pentru a atrage atentia cititorului.

Odata ce aceste criterii sunt indeplinite, atunci se poate spune ca platforma satisface nevoile si contine raspunsurile la intrebarile utilizatorilor. Totusi, aceste informatii trebuie sa fie usor de gasit. Nimic nu reprezinta un motiv mai mare de frustrare pentru utilizatori decat dificultatea de a gasi informatiile de care au nevoie. Asadar, chiar daca sunteti tentat din postura de web designer sa fiti creativ cu optiunile de navigare si cautare, incercati sa pastrati o cale simpla de acces spre informatii.

Crearea unui site eficient permite utilizatorilor sa gaseasca rapid informatiile necesare, iar continutul solid ii pastreaza pe acestia la fata locului. De altfel, cele mai bune interfete sunt create cu utilizatorul tinta in minte, iar din aceasta cauza este fundamental ca dezvoltatorul sa cunoasca publicul targetat. Multi designeri si clienti uita deseori faptul ca utilizatorii nu sunt familiarizati cu acronimele pentru produsele, serviciile sau normele din industria respectiva.

Site-urile concepute fara a se tine cont de utilizatori se vor dovedi lipsite de ingeniozitate, dar si complet nefolositoare. Odata ce utilizatorul tipic este identificat devine mult mai usor sa se stabileasca tipul continutului care ar trebui sa populeze paginile platformei. Textul poate sa apara sub mai multe forme, inclusiv articole de blog, descrieri de produse si articole. Imaginile, galeriile de prezentare si componentele interactive trebuie sa fie si ele incluse.