Blue Monday a aparut în 2005, dupa ce un operator de turism din Marea Britanie a platit un profesor universitar sa identifice, pe baza unei formule matematice, care e cea mai trista zi din an. Lipsita de vreo baza stiintifica, Blue Monday a prins însa la public si, dintr-o idee stralucita de campanie publicitara menita sa creasca numarul de vacante într-o anumita perioada, a devenit o certitudine propagata pe toate canalele media. Psihologul Steliana Lefter explica de ce nu ne face bine, emotional vorbind, sa luam de buna Blue Monday si sa-i atribuim conotatii negative.
„Efecte psihologice negative asociate universal acestei zile nu exista. Exista numai ce-i atribuim noi. Daca plecam de la convingerea ca Blue Monday are fundament real, ne autoalimentam cu emotii negative si ne convingem ca ne va merge rau, ei bine, atunci chiar riscam sa avem într-adevar o zi proasta”, ne lamureste psihologul Steliana Lefter de la Clinica Medikali.
Cum a aparut Blue Monday
În 2005, o companie de turism din Marea Britanie, care între timp a falimentat, cauta o modalitate de a vinde mai multe vacante de iarna. Plecand de la studiile care certifica „winter blues” - în sezonul rece avem un moral mai scazut decat vara, pentru ca zilele mai scurte si lipsa luminii solare determina un dezechilibru biochimic la nivelul creierului -, a aparut ideea identificarii celei mai triste zi din an si, implicit, propunerea solutiei pentru combaterea ei: o vacanta.
A fost cooptat în proiect un profesor de la Cardiff University, Cliff Arnall, care pe baza unei formule matematice, a declarat Blue Monday a treia zi de luni din an. Ce a luat el în calcul pentru determinarea „celei mai triste zi din an”: conditiile meteo, nivelul de îndatorare, nivelul de motivatie, timpul scurs de la Craciun si de la rezolutiile de Anul Nou.
Conform calculelor lui Arnall, a treia zi de luni din an întruneste toate conditiile pentru a fi numita „cea mai trista zi din an” pentru ca: spiritul Craciunului, cu varful de veselie pe care ni-l aduce, a disparut, constatam deja ca nu reusim sa respectam rezolutiile de An Nou si stam prost cu motivatia, au ajuns scadente datoriile facute pe cardurile de credit pentru cadourile de sarbatori, iar afara e frig si urat, o vreme deloc potrivita pentru a ne îmbunatati starea de spirit.
Formula dupa care a fost calculata, calificata drept „absurda”
Destept vanduta, ideea de Blue Monday a prins rapid la publicul larg. Însa are vreo farama de adevar? Conform comunitatii stiintifice, nu. Este doar o „poveste”, un truc publicitar cu un succes fabulos.
Expertii în sanatate mintala numesc calculele din spatele Blue Monday o pseudostiinta, o formula absurda, si avertizeaza ca popularizarea acestui mit prejudiciaza discutiile despre problemele reale legate de sanatatea mintala, trivializand depresia si alte tulburari, care nu dispar si nu se vindeca cu o vacanta.
„Înca exista stigma si înca exista oameni care nu realizeaza gravitatea tulburarilor mintale, iar astfel de povesti nu ajuta în efortul de constientizare pe care-l depun medicii, din contra. Tu, medic, explici ca este cruciala terapia în depresie, dar pe internet si în social media circula ideea ca depresia e doar o stare de tristete mai accentuata care, iata, trece cu o vacanta sau, de ce nu, cu o sesiune de shopping. La nivel profund, transformarea acestui mit în realitate, prin popularizare, poate fi periculoasa. Sfatul meu este sa cernem informatia si sa ne scuturam de acest tip de fake news. A treia zi de luni din an este o zi ca oricare alta, fara vreo încarcatura speciala, pe care fiecare si-o modeleaza cum doreste”, explica psihologul Steliana Lefter.