
De ce echilibrul emotional al oamenilor din echipa nu este doar “o problema personala”
Se spune ca banii nu pot cumpara fericirea, însa în temeni de business, lipsa starii de bine poate cauza pierderi financiare importante. Mai exact, pentru a înlocui un angajat nefericit care si-a dat demisia, o companie pierde pana la de patru ori salariul acestuia.
Daca în trecut, aspectele financiare erau în topul criteriilor pentru majoritatea angajatilor atunci cand ei alegeau sa ramana într-un job, studiile recente arata o schimbare semnificativa în aceasta paradigma. Echilibrul în relatia dintre viata personala si munca este din ce în ce mai important, iar managerii se vad fortati sa ia în considerare un factor nou pentru a evita pierderi: fericirea angajatilor.
În 2017, studiile aratau ca 86% dintre angajatii romani considerau aspectul financiar crucial, însa în 2023 doar un sfert dintre acestia îl mai plasau în topul prioritatilor lor. Stabilitatea, echipa din care fac parte, echilibrul între viata personala si cariera sunt factori care cresc fericirea la locul de munca si, implicit, scad sansele ca un angajat sa îsi doreasca o schimbare. Mai mult, 77% dintre cei intervievati au mentionat faptul ca iau în considerare impactul pe care munca lor îl are în societate, cu alte cuvinte, munca lor trebuie sa aiba sens.
"Pentru unii manageri, prioritizarea fericirii angajatilor poate parea un concept nou si neobisnuit. Cu toate acestea, în realitate, asistam la o trezire la nivel individual. Evenimentele dificile la nivel global din ultimii ani au amplificat constientizarea personala, orientandu-ne atentia catre ceea ce ne face cu adevarat bine si ce ne influenteaza negativ. Este un proces de introspectie care se reflecta si în mediul profesional", explica Angi Ionescu, CEO si fondator al clinicii The Mind. "Noi, ca specialisti, am observat în mod clar impactul pe care munca unei persoane îl poate avea asupra relatiei cu partenerul sau cu copiii, precum si asupra starii lor de sanatate, indiferent ca vorbim despre cea fizica sau psihica. În prezent, si angajatii îsi îndreapta atentia spre aceste aspecte, iar schimbarea de perspectiva se reflecta, în mod evident, si în cadrul organizatiilor", adauga Angi Ionescu.
Pierderile pentru o companie se acumuleaza pana la momentul demisiei, dar si dupa acest punct. Înainte ca angajatul sa ia decizia de a parasi o companie, felul în care se simte îi poate afecta performantele - vorbim aici de mai putine ore productive într-o zi, de absentari frecvente si în general, de o performanta redusa. Dupa momentul demisiei, angajatorul trebuie sa investeasca resurse pentru a-i gasi un înlocuitor, sa pregateasca o noua persoana, timp în care fluxurile de lucru din departament au de suferit. Toate acestea sunt estimate de specialistii de resurse umane la un cost de pana la de patru ori salariul persoanei înlocuite.
La nivel mondial, specialistii estimeaza ca pentru urmatorii ani, flexibilitatea în relatia viata personala - munca va deveni cel mai important element, iar pentru a evita pierderi financiare nu e nevoie de o noua strategie de business, ci de o strategie de wellbeing la nivel de organizatie. ”Echilibrul emotional al angajatilor nu este doar <o chestiune personala>, ci este un element esential pentru performanta companiei. Un rol important le revine managerilor, ei fiind de fapt cheia retentiei în organizatie, deci ar trebui ajutati sa-si dezvolte cat mai mult inteligenta emotionala. Managerii sunt cei care pot sesiza si interveni atunci cand oamenii din echipa întampina obstacole pe plan profesional sau personal. De ei depinde sa creeze un mediu de lucru pozitiv, sa-i motiveze pe angajati sa fie mai productivi si sa ramana loiali companiei. Odata ce creste nivelul de satisfactie în randul echipei, se reduce absenteismul si turnover-ul, si implici se ajunge la o crestere semnificativa a performantei organizationale", a încheiat Angi Ionescu.




