
Navigand prin schimbare – o analiza detaliata a comportamentului consumatorilor in contextul economic actual, in noul Consumer Report lansat de Starcom Romania.
Intr-o lume in care obiceiurile de consum se schimba rapid, iar tehnologia redefineste constant modul in care oamenii interactioneaza cu brandurile, cunoasterea consumatorilor nu mai este un avantaj competitiv, ci o necesitate. Intelegerea comportamentului, preferintelor si valorilor acestora, le permite companiilor sa creeze produse, servicii si campanii de marketing relevante si eficiente.
Ajuns la a 11-a editie si recent lansat, Consumer Report este studiul anual realizat de echipa Data Intelligence din agentia Starcom Romania ce analizeaza comportamentul consumatorilor si ofera o perspectiva clara asupra tendintelor actuale, subliniind modul in care romanii consuma media, interactioneaza online si iau decizii de cumparare.
“Consumer Report este un dashboard interactiv care aduce la un loc atat studii cantitative, cat si studii de caz, oferind o privire detaliata asupra a patru segmente de consumatori, fiecare cu propriile nevoi si obiceiuri. Descoperim cum varsta si stilul de viata influenteaza preferintele – de la evenimentele la care participa romanii, pana la modul in care acestia consuma presa si continutul digital. Mai mult, raportul permite compararea datelor in timp, ajutand brandurile sa inteleaga nu doar unde sunt consumatorii acum, ci si incotro se indreapta.”, a mentionat Mirela Enache, Media Research Specialist, Starcom Romania.
“In timp ce navigam prin peisajul economic in continua evolutie, atat la nivel global, cat si local, am observat cu atentie presiunile financiare crescande care insotesc aceste schimbari. Ca raspuns, studiul nostru analizeaza in profunzime schimbarile comportamentale ale consumatorilor, depasind observatiile generale pentru a oferi o privire detaliata asupra tendintelor actuale. Aliniindu-ne cu prioritatile consumatorului de astazi, ne mentinem relevanta si ne adaptam eficient timpurilor.
Cercetarea noastra depaseste ariile de studiu conventionale pentru a oferi o analiza holistica ce raspunde intrebarii cruciale „de ce?”. Aceste informatii ne permit sa abordam strategiile viitoare cu o intelegere mai profunda a nevoilor, dorintelor si preferintelor consumatorilor. Fiind atenti la pulsul pietei, nu doar ca ne mentinem relevanta, ci ne pozitionam si pentru a influenta in mod activ dinamica pietei.”
A declarat Oana Dogaru, Senior Consumer Insights Strategist Research
Principalele tendinte ale consumatorilor in 2024
Televiziune si consum online
Televiziunea traditionala ramane in continuare principalul canal de informare, dar televiziunea online si serviciile de streaming sunt in plina ascensiune, mai ales in randul tinerilor. Smart TV-urile au devenit norma, iar preferinta pentru ecrane LED demonstreaza interesul crescut al romanilor pentru experiente de vizionare de calitate. In paralel, internetul a devenit indispensabil in viata de zi cu zi, tinerii si adultii singuri petrecand in medie peste 240 de minute online zilnic. Telefoanele mobile sunt omniprezente, insa laptopurile raman dispozitive esentiale, mai ales pentru activitati profesionale si de divertisment.
Retele sociale si telefoane mobile
Telefoanele mobile sunt folosite in principal pentru socializare, comunicare si, din ce in ce mai mult, pentru operatiuni bancare si activitati profesionale. Aplicatiile de mesagerie precum WhatsApp si Facebook Messenger domina piata, in timp ce TikTok, Instagram si Reddit sunt preferate de tineri. De asemenea, familiile cu copii incep sa foloseasca mai mult TikTok si Pinterest, ceea ce indica o diversificare a publicului acestor platforme.
Consum de continut audio
Radioul ramane o sursa importanta de informare si divertisment, insa doar pentru segmentele mai mature. Tinerii prefera aplicatiile muzicale online, iar ascultarea radioului este mai degraba ocazionala, in masina sau la locul de munca. Cele mai populare genuri muzicale raman pop, disco si melodiile vechi, dar adolescentii si tinerii singuri prefera rap/hip-hop si dance.
Editoriale si lectura digitala
Consumul de continut editorial online creste, mai ales in randul tinerilor, in timp ce cititul pe format fizic este in usoara scadere. Femeile si tinerii singuri sunt cei mai activi consumatori de carti electronice, in timp ce retelele sociale devin principala sursa de continut editorial pentru toate segmentele. Totodata, bibliotecile digitale sunt din ce in ce mai populare, iar comunitatile online dedicate lecturii joaca un rol important in mentinerea interesului pentru carti.
Obiceiuri de cumparare si comert electronic
Romanii prefera in continuare sa cumpere din magazine fizice, insa comertul online castiga teren, mai ales datorita ofertelor si comoditatii procesului de achizitie. Pretul ramane cel mai important factor de decizie, urmat de promotii si rapiditatea livrarii. Tinerii sunt mai inclinati sa cumpere gadgeturi si produse tehnologice, in timp ce familiile cu copii prioritizeaza achizitiile pentru casa.
Black Friday si surse de informare
Pentru campania Black Friday din 2024, majoritatea romanilor au cautat informatii online, folosind reclame, site-uri de comparare a preturilor si notificari din aplicatii. Tinerii s-au bazat mai mult pe retelele sociale, in timp ce televiziunea ramane o sursa de informare de incredere pentru toate categoriile de consumatori.
Valori si prioritati
In contextul incertitudinii economice si politice, „controlul” a devenit o valoare din ce in ce mai importanta pentru consumatori. Familiile cu copii continua sa puna „dragostea” pe primul loc, iar nevoia de stabilitate si conexiune umana este tot mai accentuata.
Interese si activitati preferate
Romanii petrec tot mai mult timp in afara casei, implicandu-se in activitati recreative si sportive. Adolescentii sunt cei mai activi, cu o preferinta clara pentru sporturile de echipa. Acasa, relaxarea si gatitul sunt principalele activitati, iar preferintele variaza in functie de varsta si stil de viata.
Informatiile au fost extrase din Consumer Report 2024 si se bazeaza pe date provenite din studii de monitorizare a comportamentului media din industrie (SNA FOCUS, Median, Gemius), dar si pe date din studii realizate de agentia Starcom (Black Friday, Women Study, Events Behavior) sau date din cercetari ale partenerilor (GWI).
comunicat oficial




