Black Friday 2024: Obiceiurile de cumparaturi ale romanilor
3/38026
calendar_month 17 Dec 2024, 15:40

Starcom Romania lanseaza cea de-a X-a editie a studiului anual Black Friday, care dezvaluie  comportamentul de cumparaturi al romanilor in contextul celui mai asteptat eveniment de reduceri din an. Cu o metodologie unica – intervievarea acelorasi respondenti inainte si dupa Black Friday – acest raport ofera perspective valoroase si exacte asupra tendintelor actuale din piata.  

"Black Friday este un moment asteptat de consumatori, iar comportamentul lor inainte si in timpul campaniei dezvaluie o parte din motivatiile acestora cand vine vorba de cumparaturi. Reducerile si ofertele speciale atrag atentia, motivand atat cumparaturi planificate, cat si decizii impulsive. Fie ca este vorba de produse dorite de mult timp sau de achizitii neplanificate, fiecare alegere reflecta nevoile si dorintele consumatorilor. 

Studiul Starcom care s-a desfasurat in doua etape distincte, ne ofera o perspectiva completa asupra comportamentului consumatorilor. Prima etapa a fost realizata inainte de Black Friday si a analizat intentiile de cumparare, in timp ce cea de a doua etapa, derulata dupa eveniment, a dezvaluit comportamentul real (la nivel declarativ) al consumatorilor si modul in care planurile lor initiale s-au transformat sau nu.", a declarat Mirela Enache, Media Research Specialist, Starcom Romania

Consumatorii planifica mai mult si devin tot mai constienti de avantajele reducerilor

In ultimii doi ani, consumatorii au devenit din ce in ce mai constienti de avantajele oferite de Black Friday. Reducerile sunt folosite pentru a face provizii, pentru achizitii de produse mai scumpe, pentru cadouri sau pentru momente de rasfat personal. Tot mai multi consumatori isi planifica achizitiile in avans, folosind aceasta perioada pentru a cumpara produse necesare ce inlocuiesc articole mai vechi, cadouri sau pentru a se rasfata cu achizitii mai costisitoare. 

In prezent, se observa un trend ascendent al numarului de consumatori care isi planifica achizitiile pentru Black Friday si finalizeaza cumparaturile in cadrul evenimentului. Pe de alta parte,studiul arata o scadere cu 5 puncte procentuale a celor care sunt convinsi sa cumpere pe parcursul evenimentului, semn ca deciziile sunt tot mai bine informate si calculate. 

 

Sursele de informare preferate de romani in 2024


In perioada Black Friday, deciziile de achizitie sunt puternic influentate de tipul de continut care ajunge la consumatori, iar preferintele lor de informare sunt reflectate in sursele pe care le acceseaza cel mai frecvent. Desi romanii declara ca prefera oferte promovate prin concursuri, recenzii ale clientilor sau metode traditionale, atentia lor este mai degraba captata de postarile zilnice, notificarile, videoclipurile despre oferte si recenziile detaliate ale produselor,  care s-au dovedit mai eficiente in atragerea interesului.

Clasamentul surselor de informare pentru Black Friday 2024 confirma aceasta tendinta, aratand o preferinta pentru publicitatea TV si online, alaturi de site-urile retailerilor si motoarele de cautare. In plus, retelele sociale, in special Facebook, joaca un rol semnificativ, iar interactiunile din magazine si utilizarea site-urilor de comparare a preturilor sunt esentiale in procesul de informare.  
 
Produsele preferate in perioada Black Friday 2024



Produsele din cosul de Black Friday al romanilor reflecta un mix echilibrat intre utilitate si placere. Peste 50% dintre consumatori au optat pentru produse esentiale, de care aveau nevoie, iar 24% au folosit reducerile pentru a inlocui obiecte deja existente in locuinta. Totusi, aceasta perioada ramane si un prilej pentru achizitii spontane, de rasfat, sau pentru alegerea cadourilor perfecte pentru cei dragi. 

Analizand rata de conversie dintre categoriile de produse care au ajuns in cosul de cumpataturi ale consumatorilor si efectiv cumparate, observam un top variat de produse. Romanii s-au orientat atat catre articole costisitoare, precum electrocasnice si televizoare, cat si catre produse de consum rapid.  

Online vs. offline. Cum au evoluat obiceiurile de shopping de Black Friday 2024

Comparativ cu 2022, consumatorii din 2023 si 2024 par ca au adoptat o abordare mai strategica, planificand achizitiile din timp. 

23% dintre cumparatori aplica tactica de a adauga mai multe variante de produse pentru a nu rata nicio oferta. Pe de alta parte, exista si cei care prefera o abordare mai spontana, explorand promotiile fara a-si salva dinainte alegerile.

Cumparaturile exclusiv online continua sa fie preferate de 7 din 10 romani in perioada Black Friday. Totusi, in 2024, se observa o usoara crestere a interesului pentru o combinatia online-offline, in timp ce cumparaturile traditionale exclusiv din magazine au inregistrat o usoara scadere. 

Consumatorii aleg shoppingul online datorita economiei de timp, reducerilor mai mari si usurintei de a compara preturile intre diferiti retaileri. Magazinele fizice raman atractive pentru cei care apreciaza testarea produselor inainte de achizitie, evitarea costurilor de livrare si satisfactia de a pleca acasa imediat cu achizitia.   

 

Satisfactia clientilor si potentialul de imbunatatire


Scorul mediu de satisfactie pentru Black Friday este de 5,3 (din 7), indicand ca, desi consumatorii sunt in general multumiti, exista loc pentru imbunatatiri. Comparativ cu 2023 nivelul de satisfactie a crescut cu 7 puncte procentuale, stabilind asteptari ridicate pentru Black Friday 2025, care deja inregistreaza un scor mediu de satisfactie estimat la 5,6 din 7.

Planificarea pentru cumparaturile de Craciun

Cand vine vorba de cumparaturile de Craciun, romanii sunt atenti la bugetele lor, iar cei mai multi incep procesul din perioada reducerilor sau chiar din octombrie, reusind astfel distribuirea cheltuielilor pe o perioada mai lunga de timp. 
 


Metodologie

Cercetarea a fost efectuata pe un esantion reprezentativ format din 975 de respondenti, utilizatori de internet din mediul urban. Pentru a capta cu acuratete diferentele dintre planificare si comportamentul final de achizitie, aceiasi participanti au fost intervievati in ambele etape ale studiului. Aceasta abordare inovatoare a permis surprinderea schimbarilor comportamentale in timp real, oferind o imagine clara asupra tendintelor si deciziilor de Black Friday.

comunicat