Atuul liderilor de succes in perioade de criza. "Creste productivitatea angajatilor cu 46%, scade burnout-ul si numarul concediilor medicale"
3/36388
calendar_month 28 Mar 2024, 12:34


Unii o au, altii aleg sa o cultive
in interesul personal si al afacerii. Este vorba despre inteligenta emotionala, cheia care ajuta liderii sa scada cheltuielile unei companii prin reducerea concediilor medicale, retentie mai mare de personal si clienti, si, per total, sa aiba o productivitate si profitabilitate crescute. Un atu cu atat mai important, mai ales în perioade de criza si instabilitate în afaceri.

În contextul socio-politic mai larg al recesiunii si al conflictelor armate, managerii se confrunta cu o schimbare a dinamicii influentata de introducerea AI în fluxurile de lucru, dar si de provocari iminente precum solicitarile de cresteri salariale, scaderea profitului, nevoia de a accesa credite, pierderea clientilor, acumularea de datorii sau concedieri. “Elementul cheie într-un astfel de context tine de maturitatea emotionala si profesionala tradusa în rezilienta si capacitatea de a-i impulsiona pe ceilalti. Managerii trebuie sa se adapteze rapid si abil schimbarilor, deci sa fie flexibili în identificarea solutiilor, reusind sa transmita echipei: <Putem face asta!>", e de parere Angi Ionescu, CEO si fondator al clinicii The Mind.

Inteligenta emotionala este cea care îi ajuta pe lideri sa îsi foloseasca abilitatile pentru a-si motiva oamenii din echipa în momentele cheie, pentru a-i sprijini si a-i ajuta sa colaboreze, pentru a rezolva conflictele si tensiunile inevitabile. Acele organizatii în care inteligenta emotionala joaca un rol important au angajati mai implicati si mai aliniati valorilor culturii companiei, explica Angi Ionescu. Sunt organizatii în care liderii îsi folosesc abilitatile pentru a-si motiva oamenii din echipa în momentele cheie, pentru a-i sprijini si a-i ajuta sa colaboreze, pentru a rezolva conflictele si tensiunile inevitabile. În plus, astfel de companii au profitabilitate crescuta si clienti mai loiali, tocmai pentru ca reusesc sa comunice într-un mod cu care oamenii rezoneaza la nivel emotional.

Persoanele cu o inteligenta emotionala mai ridicata au si venituri mai mari

"Angajatorii obtin un ROI de 4 dolari pentru fiecare dolar cheltuit pe servicii de sanatate mentala la locul de munca, potrivit World Economic Forum. Eficienta se datoreaza faptului ca programele de sanatate emotionala a angajatilor ating implicit si latura de motivatie, mindset si rezilienta. Rezultatul se traduce în performante îmbunatatite prin retentia si implicarea reala a oamenilor cheie. Aceste interventii ajuta la formarea unor lideri cu o inteligenta emotionala bine dezvoltata, pregatiti sa faca fata schimbarilor si sa raspunda rapid si eficient sub presiune. Statisticile arata ca implementarea programelor integrate de sanatate emotionala la locul de munca aduce beneficii semnificative în organizatii: reducerea cu 125% a nivelului de burnout, scaderea ratei de turnover cu 51%, cresterea productivitatii cu 46%, diminuarea concediilor medicale cu 66%, si o crestere de 300% a inovatiei. În plus, datele arata ca persoanele cu o inteligenta emotionala mai ridicata au si venituri mai mari", explica fondatorul The Mind.



Prin programele dezvoltate pentru companii de top din diferite domenii, de la tehnologie pana la retail si productie din Romania, specialistii de la The Mind au implementat strategii care aduc echilibru emotional, motivatie crescuta si angajati mai rezilienti. E un tip de experienta care duce la solutii personalizate si adaptate profilului local. Din experienta clinica se poate schita un profil al managerului roman, care în prezent, în comparatie cu cei straini, este mai putin înclinat sa reflecteze asupra propriului comportament pentru a-si întelege mai bine reactiile, deciziile si slabiciunile.

Profilul managerului roman - Stres accentuat de modelul cultural local în care greselile sunt privite cu mare severitate

"Managerul roman este concentrat pe rezultate si leadership eficient si îsi defineste competenta în functie de succesul obtinut si de relatiile pozitive cu angajatii. Asta înseamna ca exista acolo o implicare mai activa în relatiile cu colegii, inclusiv interactiuni informale în afara jobului, dar si tendinta de a avea un grad mai mare de control si decizie unica - deci mai putin participativ ca stil de leadership, platind costurile aduse de micro-management sau de supra-responsabilizare. Un alt rol trait cu dificultate este cel de manager coach, care sa poata sa-si motiveze angajatii neimplicati sau pe cei care au rezistenta la schimbare. În astfel de situatii, managerul roman poate adopta o abordare autoritara, cu un nivel de transparenta redus, ceea duce la o încredere scazuta si reticenta din partea echipelor pe care le conduce. În esenta, în Romania, managerul se confrunta cu stres si presiune crescuta, accentuata de modelul cultural local în care greselile sunt privite cu mare severitate", arata Angi Ionescu.

Un lider îsi poate îmbunatati inteligenta emotionala si impactul asupra echipei, învatand cum sa-si analizeze si calibreze propriul comportament si modelul de comunicare. Daca liderul este dispus sa asculte si sa ofere suport si nu conduce izolat dintr-un "turn de fildes", va fi perceput de catre membrii echipei ca un adevarat coechipier. Astfel se creeaza o cultura organizationala de siguranta psihologica.