Metronom in deschiderea Les Films de Cannes a Bucarest

calendar_month 26 Sep 2022, 13:42
Tara in focus la editia a 13-a, Suedia

O noua generație de cineasti scandinavi face valuri, pasind pe urmele lui Ingmar Bergman, Lars von Trier si a miscarii Dogma: în acest an, trei regizori complet diferiti, dar cu viziuni la fel de puternice, au participat în competiția de la Cannes. Cu totii sunt legati de faimoasa “scoala suedeza de film”. Prilej ideal ca la Les Films de Cannes à Bucarest .13 sa oferim cinefililor români un Focus Suedia de neratat.
Regizorul cult suedez Ruben Östlund, câstigator al unui Palme d'Or în 2017 pentru The Square, s-a întors anul acesta la Cannes cu Triangle of Sadness, cu care a reusit sa-si revendice, din nou, trofeul suprem. Acestei proaspete capodopere sarcastice i s-au alaturat alte doua filme ale unor cineasti în ascensiune, la origine imigranti, pe care publicul le poate vedea la aceasta editie: Boy from Heaven, al suedezului Tarik Saleh – Premiul pentru cel mai bun scenariu, Cannes 2022, si Holy Spider, al danezului-iranian Ali Abbasi – Premiul pentru cea mai buna actrița, Cannes 2022 pentru Zar Amir Ebrahimi.
Regizorii nordici „forțeaza adesea limitele limbajului cinematografic”, spune Claus Christensen, editorul revistei daneze de film Ekko. „Este vorba de divertisment, dar scopul este si de a provoca publicul. Regizorul are libertatea de a-si explora viziunea artistica, oricare ar fi aceasta”.
Abbasi, nascut în Iran acum 40 de ani, scolit în Suedia si stabilit în Danemarca, se afla la a doua sa apariție la Cannes, dupa ce a câstigat secțiunea Un Certain Regard în 2018 pentru debutanți cu Border, un film excentric, cu accente fantastice, despre un polițist de frontiera. Noua sa pelicula, Holy Spider, este povestea dura a unui criminal în serie care "curața" orasul sfânt iranian Mashhad de prostituatele de strada. „Nu îl poți cataloga. Atunci când crezi ca l-ai prins într-o definitie, el îsi schimba forma si devine altceva”, a declarat pentru a Agentia France-Presse producatorul sau Jacob Jarek. Abbasi a terminat recent de filmat episoade pentru viitorul serial post-apocaliptic HBO, The Last of Us, bazat pe un joc video. Holy Spider al lui Ali Abbasi reuseste în mod ingenios sa faca o punte între realismul social si cinematografia de ”consum”, într-un mod care lasa sa se înțeleaga ca ambele îsi au radacinile într-o zona similara de autenticitate curajoasa. Aceasta versatilitate defineste generația sa, spune Jarek. Valul anterior de cineasti nordici, precum von Trier si Thomas Vinterberg, a câstigat faima internaționala cu miscarea Dogma, care a stabilit reguli stricte de filmare menite sa asigure un realism frust operelor. Dar noua generație este „mai dispusa sa lucreze cu genuri si sa le combine: sa faca comedii si lucruri mai usoare amestecate cu lucruri întunecate”, a mai adaugat Jarek.
Atât filmele lui Abbasi, cât si cele ale lui Saleh, se bazeaza în mare masura pe trecutul lor de imigranți. Abbasi a parasit Teheranul pentru Suedia în 2002 si s-a stabilit apoi în Danemarca, în timp ce Saleh s-a nascut la Stockholm, din mama suedeza si tata egiptean.
Trecutul lui Saleh a fost esențial pentru realizarea filmului Boy from Heaven, a declarat acesta presei prezente la Cannes: „Cred ca exista un motiv pentru care o mulțime de regizori au origini imigrante, precum Francis Ford Coppola si Miloš Forman. Esti poziționat în interiorul si în exteriorul a ceva. Într-un fel, acesta este rolul regizorului... sa vada atât asemanarile, cât si diferențele”. Boy from Heaven este un thriller întunecat amplasat în Cairo despre un baiat sarac caruia i s-a acordat o bursa la prestigioasa Universitate Al-Azhar, unde se trezeste atras într-o lupta brutala pentru putere între elita religioasa si cea politica din Egipt. Faptul de a fi un outsider a fost crucial, a declarat Saleh. „Nimeni nu a mai intrat vreodata în Universitatea Al-Azhar cu o camera de filmat. Un cineast egiptean ar merge la închisoare daca ar face-o”, a declarat el pentru AFP. Fost artist de graffiti, Saleh a crescut cu un tata cineast si a lucrat în studioul sau de film înainte de a urma cursurile unei scoli de arta din Alexandria. Pe lânga faptul ca a regizat episoade din serialele cult Westworld si Ray Donovan, filmul sau din 2017, The Nile Hilton Incident, care are loc tot la Cairo, a câstigat Marele Premiu al Juriului la Sundance.
Östlund, decanul trioului, cu sase lungmetraje la activ, a adus la Cannes primul sau film în limba engleza. Triangle of Sadness este o satira salbatica a lumii modei si a celor bogati, dar si o critica dura la adresa accentului pus de societate pe frumusețe.
La cea de-a 13 editie a Les Films de Cannes à Bucarest, va fi reconfirmata nu numai forta creativa nordica, ci si cea autohtona. Festivalul se va deschide cu una dintre cele mai discutate si mai premiate productii ale momentului, Metronom.
În timp ce Țiriac si Nastase joaca Finala Cupei Davis împotriva Americii în 1972, doi liceeni se iubesc si scriu scrisori la emisiunea Metronom de la Europa Libera. Când el primeste aprobarea sa plece definitiv din țara, împreuna cu familia, ei stiu ca trebuie sa se desparta, dar nu se asteptau ca ultimele zile împreuna sa devina hotarâtoare pentru întreaga lor viața.
Metronom, debutul în lungmetraj de ficțiune al cineastului Alexandru Belc, a câstigat Premiul pentru cel mai bun regizor al sectiunii Un Certain Regard la Cannes, în ovatiile publicului si ale criticii. „Acest debut stilizat, lent si cu o imaginatie bogata e mult mai mult decât o versiune româneasca la Romeo si Julieta”, scrie prestigioasa publicatie Variety, în timp ce Screen International îl descrie ca „un instantaneu convingator al unor adolescenți aflați în pragul maturitații, a caror lupta pentru a-si gasi vocea este împiedicata de autoritați - de la parinții îngrijorați, pâna la securitate - care le sufla în ceafa.” Cei de la Clapper îl considera chiar „unul dintre cele mai bune filme ale anului” pentru ca este o „calatorie emotionala empatica, realizata cu un mestesug uimitor” în timp ce Disappointment Media ne asigura ca „nu e un film pe care sa-l uitam prea curând.”
Acest „film sublim de frumos” (The Upcoming) este distribuit de Strada Film International si va putea fi vazut în cadrul Les Films de Cannes à Bucarest cu doua saptamâni înaintea premierei în cinematografe programata pentru 4 noiembrie.
Noutati




