► ANAT isi exprima dezamagirea pentru a doua ratare a participarii la un eveniment de mare anvergura europeana pentru promovarea Romaniei
► Asociatia Nationala a Agentiilor de Turism considera ca Ministerul de resort trebuie sa modifice urgent procedurile de achizitie. In 2024 nu trebuie sa se mai repete aceste esecuri, pentru a fi asigurate participarile Romaniei la targurile internationale de turism. Regulile sunt stabilite, in toata lumea, de catre organizatorii de targuri, multi dintre ei solicitand plata in avans
► Daca Romania lipseste la targurile importante de turism, nu vom putea atrage niciodata turisti straini
Asociatia Nationala a Agentiilor de Turism (ANAT) isi exprima dezaprobarea fata de neparticiparea Ministerului Economiei, Antreprenoriatului si Turismului la targul international de turism de la Paris (IFTM Top Resa), care are loc in perioada 3-5 octombrie. Aceasta decizie, cauzata de procedurile de achizitie, va avea un impact negativ asupra promovarii si dezvoltarii turismului romanesc, asa cum a fost si decizia anularii participarii Romaniei, cu stand, la Targul International de la Berlin (ITB).
”Suntem revoltati de incapacitatea Ministerului de resort in a organiza participarea Romaniei la targurile externe de turism. Guvernarea Cadariu, cea mai slaba pe partea de turism din ultimii 20 de ani, care s-a remarcat prin neputinta, a 'reusit' sa ne priveze de participarea la targurile internationale de turism de la Berlin si de la Paris. Daca lipsim la targurile importante de turism, nu vom putea atrage niciodata turisti straini. Facem apel catre domnul ministru Stefan-Radu Oprea sa schimbe legislatia de achizitii, pentru a ne permite sa participam la aceste targuri vitale pentru industria noastra”, subliniaza Alin Burcea, prim vicepresedinte ANAT.
Cu atat mai mult, Romania se promoveaza la Paris cu colantari pe 17 autobuze turistice si pe 100 de panouri publicitare, ceea ce este meritoriu. Insa degeaba ne promovam ca tara, daca touroperatorii si companiile de turism nu au acces la targul international de turism de la Paris, in mod oficial, in standul Romaniei. Mai precis, degeaba ne promovam daca nu se creaza parteneriate si nu are cine sa vanda.
De asemenea, Gheorghe Fodoreanu, expert in incoming (atragerea turistilor straini) si fost presedinte ANAT, precum si fondator al Comisiei de Incoming a ANAT, subliniaza: "Referitor la decizia Ministerului de a anula participarea la targul din Franta datorita existentei unor proceduri nefericite referitoare la efectuarea platilor la un targ international, nu exista nicio scuza. Nu este acceptabil ca Romania sa nu participe la un targ international important din cauza dificultatilor legate de plati. Aceasta situatie afecteaza grav imaginea tarii noastre si sansele noastre de a atrage turisti straini. Asemenea situatiei participarii la alte targuri internationale, organizatorul targului decide modalitatea de plata, ci nu tara sau compania participanta".
Cu ocazia TOP RESA 2023 are loc cel mai mare workshop pentru turismul de limba franceza. Zilnic, pe 3, 4 si 5 octombrie, intre orele 8.30 si 12.30, au loc intalniri intre touroperatori de pe toate continentele cu companii de management al destinatiei (DMC) performante. Din Europa vor fi prezente 26 de agentii de incoming, dintre care vor lipsi doar firme din Romania si Bulgaria. Targul de turism de la Paris reprezinta un format performant, care personalizeaza directia spre care se indreapta productia turistica a lumii.
ANAT atrage atentia asupra importantei turismului pentru economia Romaniei si subliniaza ca este imperativ sa avem ministri calificati si bine pregatiti pentru a promova si dezvolta turismul romanesc. ANAT sustine in continuare industria turismului din Romania si cere ca procedurile financiare interne sa fie aliniate la standardele europene pentru a asigura o prezenta activa a tarii noastre in cadrul evenimentelor internationale de turism.
”Este a doua oara, anul acesta, cand lipsim la un targ international de mare anvergura, primul fiind ITB Berlin. Asociatia Nationala a Agentiilor de Turism considera ca Ministerul de resort trebuie sa modifice urgent procedurile de achizitie. In 2024 nu trebuie sa se mai repete aceste esecuri, pentru a fi asigurate participarile Romaniei la targurile internationale de turism. ANAT isi exprima dezamagirea pentru a doua ratare a participarii la un eveniment de mare anvergura europeana pentru promovarea Romaniei. Aceasta absenta a creat perturbari in organizarea firmelor de incoming si de turism. Au fost adresate, anul acesta, si cu multe luni inainte, invitatii la intalniri in stand care trebuie anulate, au fost rezervate bilete de avion si cazare”, declara Adrian Voican, vicepresedinte ANAT si coordonator al Comisiei de Incoming a ANAT.
”Observ cu satisfactie potentialul crescut al turismului de incoming si incurajeaza dezvoltarea acestuia, subliniind ca acesta poate contribui semnificativ la dezvoltarea locala prin promovarea si dezvoltarea de pensiuni, hoteluri, muzee si evenimente culturale. Multi turisti straini care vin in Romania nu au un grad de asteptare ridicat, din pacate, la sosire, insa la plecare, gradul de satisfactie este foarte ridicat. Ceea ce dovedeste ca avem nevoie de promovare si nu trebuie sa lipsim de la niciun targ international de turism”, adauga Gheorghe Fodoreanu.
Potrivit lui Gheorghe Fodoreanu, care are o vasta experienta de colaborare cu piata de limba franceza, turistii francezi prezinta un reper esential pentru orice destinatie, iar daca acestia sunt multumiti de o tara, inseamna ca aceasta are viitor turistic. Franta reprezinta arbitrul calitatii serviciilor turistice din lumea intreaga, de pe piata mondiala. Consiliul de Brand Turistic National al Romaniei situeaza Franta printre cele 7 tari declarate ca fiind prioritare pentru promovarea turistica externa, alaturi de state precum Italia, Germania, UK, Israel, Spania sau Polonia.
ANAT solicita autoritatilor sa actioneze responsabil si sa depaseasca obstacolele care impiedica participarea Romaniei la targurile internationale de turism, inclusiv prin demararea schimbarii procedurilor, recunoscand importanta acestor evenimente pentru dezvoltarea turismului romanesc.
Daca Romania nu isi depaseste neputinta si nu vom putea sa ne concentram pe promovare internationala, vom ramane la 1,5 milioane de turisti straini pe an. Daca avem in vedere ca jumatate reprezinta turism de afaceri, inseamna ca reusim sa aducem sub 1 milion de turisti/an pentru vacante, ceea ce este aproape… patetic.
IFTM Top Resa este unul dintre cele mai importante targuri internationale de turism ale Frantei si ale Europei, cu traditie din 1979. La actuala editie sunt prezente 170 de destinatii, 1400 de branduri turistice, 29.475 de profesionisti ai turismului din toata lumea si vor fi organizate 80 de conferinte si workshopuri. Romania… lipseste.