Primul eveniment are loc pe 27 septembrie si o are invitata pe Daniela Zaharia
Art Safari anunta o serie de talk-uri sub forma unei serii de lecturi deschise, care vor aduce in fata publicului general, profesionisti din domeniul cultural si universitar. Noua evenimente vor avea loc in perioada septembrie – noiembrie 2024, iar prima sesiune va avea loc in 27 septembrie, in intervalul 16:00-17:00, avand-o ca invitata pe Daniela Zaharia, istoric, specialist in istoria Orientul antic si Asiei si director al Departamentului de Istorie Antica, Arheologie si Istoria Artei al Universitatii din Bucuresti.
Proiectul isi propune sa creeze un spatiu de intalnire intre publicul larg si mai multe comunitati esentiale mediului cultural romanesc contemporan: cea a profesionistilor care activeaza in domeniul culturii, cea universitara, compusa din profesori si doctoranzi si cea a jurnalismului cultural si a publicatiilor din domeniu. Sub forma unei serii de lecturi deschise (noua evenimente), proiectul va aduce in fata publicului reprezentanti ai acestor comunitati, care vor prezenta, fiecare in cadrul unui eveniment dedicat, un material propriu, original, publicat sau in curs de publicare, pe tema istoriei artei, teoriei artei, cercetarii artistice, curatoriale si culturale in general. Sesiunile vor avea loc la sediul Art Safari, Palatul Dacia-Romania, strada Lipscani, nr. 18-20.
Proiectul incurajeaza si implicarea editoriala a studentilor prin parteneriatul realizat cu o publicatie din domeniul artelor vizuale, Revista PropagArta, care va oferi oportunitatea unui numar de cinci studenti de a cerceta si publica un material pornind de la un subiect pe tema artelor vizuale, stabilit de comun acord.
Primul eveniment de lectura va avea loc vineri, pe 27 septembrie, orele 16:00-17:00 si va avea ca tema: Arta si Timpul. Invitata este Daniela Zaharia, istoric, specialist in istoria Orientul antic si Asiei si director al Departamentului de Istorie Antica, Arheologie si Istoria Artei al Universitatii din Bucuresti. In 1996 a obtinut Diplôme d’Études Approfondies (DEA) la École des Hautes Études en Sciences Sociales din Paris, in domeniul sinologiei, iar in 2001 a devenit doctor in istorie la Universitatea din Bucuresti.
La Facultatea de Istorie a Universitatii din Bucuresti este titular al cursurilor: „Istoria Orientului si Asiei in antichitate”, „Analiza mitului”, „Introducere in Arta Extremului Orient” si „Arta elitelor extrem-orientale”. De asemenea, a fost director in cadrul Institutului Diplomatic Roman-MAE (2005-2010) si secretar general al Comisiei Nationale a Romaniei pentru UNESCO (2020-2021).
Este autor, traducator sau coordonator a numeroase studii si carti, intre care Sensibilitati, obsesii, fobii si istoriile lor neasteptate, Bucuresti, 2024 (co-ed.), Epidemii in istorie, Targoviste, 2020(ed.); Arhive si Cunoastere, Bucuresti, 2020 (co-ed.); Mécanismes de la construction identitaire et l’utilité de la différence, Rabat 2015 (co-ed.); Armele Atenei, Bucuresti, 2012 (co-ed.); Imaginand istorii, Bucuresti, 2006 (co-ed.) etc. A sustinut numeroase conferinte in universitati, foruri academice si diplomatice din Romania, Germania, China, India, Maroc, Croatia, Senegal, Tunisia, Franta, Polonia.
„Timpul omului este si un timp al artei, deoarece arta este una dintre cele mai vechi expresii a dorintelor, angoaselor, sperantelor, cautarilor umane. Dar timpul lucreaza asupra artei, precum si asupra omului, modificand-o, interpretand-o, interogand-o mereu altfel. Ce inseamna timpul pentru arta? Este o un element al creatiei? Un subiect? O dimensiune in care arta poate fi explorata sau una pe care arta o exploreaza? Este figura terifianta a lui Cronos devorandu-si copiii, pictat de Goya, sau viziunea fantastica a ceasurilor lichefiate care-l bantuie pe Dali? Se afla mai aproape de natura timpului arta cinetica a lui Duchamp si Calder, sau momentele eterne din instantaneele fotografice ale lui Steve McCurry si Hiroshi Sugimoto? In mod paradoxal, timpul face ca arta sa ramana mereu noua, mereu proaspata, in ochii celor care o privesc dupa decenii, secole sau chiar milenii de la crearea operei. Sa vorbim despre arta si timp, despre relatia mereu enigmatica si mereu fertila dintre ele, despre modul in care mintea umana reinventeaza arta odata cu fiecare epoca si modifica timpul prin fiecare opera de arta”, declara Daniela Zaharia.