Studiu MOCAPP: Piata Influencer Marketing din Romania

3/37173
label Comunicate de presa autorenew 11 Oct 2025, 14:21


Peste 100 milioane EURO in campaniile cu influenceri i
n 2024, o crestere de 300% in trei ani!

Intr-un context in care retelele de socializare sunt din ce in ce mai influente in viata consumatorilor, impactul creatorilor de continut digital creste proportional. In acest an, mai mult de 93% dintre romani petrec cel putin o ora pe zi pe retelele sociale, iar 21% dintre acestia stau pe social media mai mult de 4 ore pe zi.

MOCAPP, liderul Influencer Marketing (IM) din Romania, a realizat un studiu detaliat al pietei romanesti de Influencer Marketing in parteneriat cu HypeAuditor, companie americana de analiza in domeniu. Au fost studiate 587.484 postari comerciale si 47.973 creatori de continut din 27 de nise.

Rezultatele studiului arata o crestere semnificativa a pietei, de aproximativ cinci ori de la inceputul pandemiei!

3/37174.jpg

Influencerii romani au de cele mai multe ori o audienta locala, formata exclusiv din consumatori din Romania, ceea ce ii face deosebit de eficienti pentru campaniile de marketing tintite. Aceasta implicare ridicata a consumatorilor finali se traduce in bugete mai mari de promovare online de catre companii.

Romania a vazut o adoptare rapida a digitalului in ultimii ani, accelerand cresterea canalelor de marketing digital, inclusiv Influencer Marketing.

Brandurile valorifica prezenta puternica a influencerilor pe platforme precum Instagram, Facebook, YouTube si TikTok pentru a ajunge eficient la publicul tinta.

3/37175.jpg
 
Evolutii si tendinte

Studiul MOCAPP evidentiaza evolutiile semnificative si tendintele actuale din aceasta industrie dinamica, oferind perspective esentiale pentru branduri si creatori de continut. Piata de publicitate digitala din Romania este inca in dezvoltare in comparatie cu pietele mai mature din Europa de Vest. Influencer Marketing la noi in tara creste rapid, dar a inceput de la o baza mai mica.

Pentru prima data in Romania, avem o estimare a numarului de creatori de continut implicati in campanii publicitare: in iunie 2024 existau aproximativ 48.000 de influenceri romani activi, fiecare avand cel putin o campanie platita pe luna. Cele mai multe campanii cu Influenceri sunt pe Instagram (unde Reels au un reach organic mediu de 85%, iar Caruselurile genereaza 36% din comentarii), dar TikTok vine puternic din urma, mai ales datorita engagement-ului ridicat pe care il vedem acolo.

In ceea ce priveste brandurile, cele mai importante industrii care investesc in Influencer Marketing sunt Fashion & Retail / FMCG, Beauty & Make-up, Finance & Banking, si Gadgets & Smartphones.

Publicitatea cu influenceri: o strategie rentabila

Parteneriatele cu creatori de continut online, influenceri si vedete este profitabila in Romania, avand in vedere numarul mare de companii care investesc in IM (5.400+ in 2023) si evolutia pozitiva a bugetelor din agentii. Aceasta eficienta a costurilor duce la alocarea unei parti din ce in ce mai mari din bugetul de marketing digital catre campaniile cu influenceri.

Rezultatele studiului arata ca totalul bugetelor estimate din IM vor trece de €100 milioane in anul 2024, o crestere uriasa comparativ cu anul 2020, cand piata totala era estimata la €18-€23 milioane pe an.

La nivelul Uniunii Europene, ponderea bugetelor IM este de 4%-7% din bugetul total al pietei de Digital Marketing, in timp ce in Romania este undeva intre 22% si 30%. Diferenta vine din specificul cultural si din noutatea acestei abordari in contextul publicitatii.

„In 2012, cand am lansat primele campanii cu artisti pe Facebook, visam la o piata romaneasca de milioane de euro. In 2024, am depasit pragul de 100 de milioane, o cifra inimaginabila atunci! Cererea din piata creste continuu, aducand in prim-plan mii de nano si micro influenceri care devin parteneri ideali pentru brandurile locale si internationale”, spune Florin Grozea, CEO MOCAPP.

Concluzii si perspective de viitor

Numarul postarilor comerciale din Social Media pe canalele Influencerilor a crescut semnificativ, de la aproximativ 18.000 in 2020 la aproximativ 320.000 in 2024.

Dintre toate categoriile, Nano-Influencerii (creatori intre 1.000 si 10.000 de followers) au un engagement de 2.5x pana la 5x mai mare comparativ cu influencerii mai mari (>500.000 followers).

„Industria Influencer Marketing din Romania continua sa evolueze an de an, cu potential de dublare in 2024. Cu astfel de cifre si o piata in crestere anuala two-digits, viitorul industriei IM este promitator, oferind numeroase oportunitati atat pentru branduri, cat si pentru creatorii de continut” spune Nick Baklanov, Marketing Intelligence Analyst @ HypeAuditor.

Importanta studiului pentru industrie

Studiul realizat de MOCAPP se doreste a fi un instrument esential pentru toti actorii din industrie:

Pentru branduri, acest studiu ofera o intelegere profunda a tendintelor de pe piata. Acest lucru le permite sa aloce bugete mai eficient si sa selecteze influenceri potriviti pentru campaniile lor.

Influencerii pot utiliza aceste date pentru a-si optimiza strategia de continut si pentru a atrage colaborari mai avantajoase.

Managerii de influenceri si agentiile de PR vor gasi in studiu informatii valoroase care le vor permite sa negocieze contracte mai favorabile si sa construiasca relatii de lunga durata cu brandurile.

Specialistii in marketing pot profita de perspectivele oferite pentru a crea campanii inovatoare si eficiente, adaptate la specificul local si la nisa.

In ansamblu, acest studiu contribuie la cresterea transparentei in piata si la evolutia industriei, aducand beneficii tuturor participantilor.