Studiu Deloitte: sapte din zece organizatii folosesc tehnologii de marketing, inclusiv inteligenta artificiala generativa, care este utilizata in 7% din timpul alocat activitatilor
3/37487
calendar_month 09 Sep 2024, 11:45


Utilizarea inteligentei artificiale duce la cresterea productivitatii activitatilor de vanzari si a satisfactiei clientilor, precum si la scaderea costurilor indirecte de marketing

 
Organizatiile sunt deschise la tehnologiile de marketing (martech), sapte din zece (75%) profesionisti in acest domeniu spunand ca le folosesc, potrivit celei mai recente editii a studiului Chief Marketing Officer (CMO) Survey, realizat de Duke University cu sprijinul Deloitte. Cu toate acestea, companiile trebuie sa gaseasca modalitati de a exploata potentialul tuturor tehnologiilor, deoarece in prezent utilizeaza doar jumatate (56%) din instrumentele pe care le-au achizitionat.

In ceea ce priveste efectele tehnologiilor de marketing asupra performantei companiei, studiul le situeaza la 4,7, pe o scara de la 1 (care reprezinta efecte minime) la 7 puncte (care reprezinta nivelul maxim). Aceasta evaluare ar putea fi explicata prin faptul ca liderii de marketing spun ca beneficiile reale martech-ului sunt cu 34% mai mici decat asteptarile lor. Atunci cand analizeaza eficienta tehnologiilor de marketing, expertii in domeniu folosesc cel mai frecvent indicatori precum identificarea de potentiali clienti noi (lead generation), mentionat de 76% dintre companiile participante la studiu, vanzarile (68%) si conversia clientilor potentiali in clienti reali (65%). Indicatorii legati in mod direct de clienti, cum ar fi veniturile potentiale totale generate de un client prin toate interactiunile sale cu brandul – customer lifetime value (28%), loialitatea (27%) si accelerarea oportunitatilor de a atrage noi clienti - pipeline (23%), sunt mai putin utilizati.

„Profesionistii in marketing folosesc de mai multi ani numeroase solutii de tehnologie, de la instrumente de analiza a datelor si de automatizare, la sisteme de gestionare a relatiilor cu clientii si platforme de socializare si pana la Gen AI, mai recent. Fiecare dintre aceste solutii are beneficii clare, care tin fie de stimularea interactiunii clientilor cu brandul, fie de cultivarea relatiei cu potentialii clienti sau de cresterea ratei de conversie, insa efectele acestor tehnologii pot fi semnificativ mai mari daca ele sunt combinate in mod strategic pentru a valorifica relatia cu clientii care au o interactiune stransa cu brandul”, a declarat Ruxandra Bandila, Chief Marketing Officer, Deloitte Europa Centrala.

Studiul subliniaza faptul ca tehnologia poate aduce beneficii companiilor chiar daca este utilizata in mica masura. Un exemplu este Gen AI, care este folosit doar 7% din timpul alocat activitatilor specifice de marketing. Printre avantajele concrete ale utilizarii inteligentei artificiale, specialistii in marketing mentioneaza productivitatea activitatilor de vanzari (crestere de 5%), satisfactia clientilor (crestere de 6%) si costurile indirecte de marketing, care au scazut in medie cu 7%. Cu toate acestea, integrarea solutiilor de Gen AI in activitatile de marketing ridica diverse provocari, dintre care cele mai mari sunt minimizarea prejudecatilor si asigurarea corectitudinii, precum si investitiile in hardware necesare pentru buna functionare a Gen AI.

Concluziile studiului mai arata ca bugetul de marketing ca procent din bugetul companiei a continuat sa scada in 2024, ajungand la 10%, de la un maxim de 14% in 2022. In schimb, bugetul de marketing ca procent din veniturile companiei a crescut la 10% in primavara anului 2024, de la 9% in toamna anului 2023.



In ceea ce priveste cheltuielile totale de marketing, este de asteptat ca acestea sa creasca cu 5% in urmatoarele 12 luni. Cresterea cheltuielilor cu activitatile de marketing digital vor scadea la 8% in anul urmator (de la 9% in 2024). In ceea ce priveste cheltuielile cu activitatile de social media, specialistii in marketing anticipeaza ca acestea vor creste de la 11% din bugetul total de marketing in 2024 la 12% in urmatoarele 12 luni si vor urca la 16% in cinci ani.

Cea mai recenta editie a studiului CMO Survey a fost efectuata pe baza raspunsurilor colectate de la aproape 300 de lideri de marketing, activi in companii din 15 sectoare economice din SUA.



Sondaj

Ce cadou ti-ar placea sa primesti?