Rares Besliu invita romanii sa se alature miscarii „de la RObinet”, prima initiativa a asociatiei „La NORD de cuvinte”, ce incurajeaza sectorul HoReCa sa puna la dispozitia clientilor apa potabila de la robinet, nu doar la cerere. Este un proiect ce face apel la bun simt, drepturile omului, ospitalitate si, mai ales, la grija pentru viitorul naturii si al omenirii.
Rares Besliu spune ca „nu e o rusine sa bei apa de la robinet, insa am trait cu aceasta gandire in ultimii 30 de ani. E greu sa ne schimbam mentalitatea si nu stim cum sa cerem, insa daca ni se ofera din proprie initiativa, atunci se schimba complet perspectiva. Acceptam, gustam, vedem ca e buna si incepem sa integram acest obicei in vietile noastre.”
Demersul fotografului de natura vizeaza initial sa responsabilizeze restaurantele si alte locuri publice sa puna la dispozitia celor care le trec pragul apa de la robinet, potabila, filtrata si buna la gust, ca alternativa la apa imbuteliata. Astfel, acestea nu doar respecta cerinta legala de a oferi apa la cerere, dar merg dincolo de ea si gasesc mijloace prin care apa sa fie gasita usor, in locuri cu vizibilitate si in recipiente cat mai atractive. Oamenii trebuie sa aiba posibilitatea de a-si umple singuri paharul, ori de cate ori au nevoie, iar consumul de apa sa nu fie limitat in niciun fel.
Prin exemplul propriu, sectorul HoReCa si nu numai va contribui la educatia si incurajarea romanilor sa adopte acest obicei si acasa, contribuind la un consum de apa mai responsabil, la reducerea poluarii si a deseurilor, precum si la economii semnificative pentru romani.
Pentru a contribui la initiativa, romanii sunt invitati sa nominalizeze restaurantele unde ar vrea sa primeasca apa din partea casei, fara sa fie nevoiti sa ceara. Nominalizarile se fac printr-un comentariu la postarea din Instagram: https://www.instagram.com/p/C8bbnZbMQYc/
„Cand am pornit La NORD de cuvinte, mi-am zis ca solutia e una singura: sensibilizarea si educarea oamenilor in privinta efectelor schimbarilor climatice. Si cum puteam face asta daca nu prin fotografie si prin imaginile pline de emotie din regiunile polare? Foarte rapid mi-am dat seama ca nu e suficient si ca trebuie sa trec in concret, ca nu e loc de abstract sau interpretare. Si atunci am realizat ca in expeditiile arctice am observat un obicei comun – restaurantele si hotelurile unde nu trebuie sa ceri apa, pentru ca ti se ofera gratuit, in forme care mai de care mai placute si gustoase: pe masa, intr-o carafa cu gheata si menta sau busuioc; pe bar sau la receptie, intr-un borcan plin cu lamaie si felii de portocale. Pana si pe spargatorul de gheata de la Polul Nord am baut apa de la robinet, din rezervele lor. Atunci am realizat ca in niciun loc din Romania nu am fost intampinat asa. Asta inseamna, de fapt, normalitatea si ospitalitatea. Asta inseamna sa-ti pese de tot ce se intampla cu lumea, si nu doar de profitul business-ului”, completeaza Rares Besliu.
Intr-o lume sufocata de plastic, PET-urile reprezinta una dintre cele mai mari categorii de deseuri si se estimeaza ca in 2021 au fost produse aproximativ 600 miliarde de sticle la nivel global. Conform statisticilor, aproximativ 1 milion de sticle de plastic sunt cumparate in fiecare minut pe glob - echivalentul unui morman de jumatate din dimensiunea Turnului Eiffel. Iar din totalul deseurilor din plastic doar 9% sunt reciclate, restul ajungand in depozitele de deseuri sau in natura.
Importanta apei potabile
Conform datelor Organizatiei Natiunilor Unite, pana in 2050, jumatate din populatia lumii ar putea fi afectata de penurii severe de apa. Mai mult, se anticipeaza ca cererea globala de apa va creste semnificativ in urmatorii ani, in principal din cauza cresterii populatiei, a urbanizarii si a industrializarii accelerate.
Schimbarile climatice vor afecta distributia si disponibilitatea apei in intreaga lume, amplificand secetele, inundatiile si alte evenimente extreme care pot compromite accesul la apa potabila. Acest lucru va creste tensiunile si conflictele in diferite regiuni ale lumii, unde accesul la apa potabila va deveni o prioritate strategica.
„Ne luptam cu canicula inca de la inceputul lunii, iar previziunile nu arata mai bine. Sa renuntam la plastic nu e deloc usor, dar nici un lucru neglijabil. In schimb, e un gest pe care-l poate face fiecare dintre noi si care ne da speranta ca inca mai putem sa ne salvam. Si nu e doar despre plastic, cat e despre transportul apei imbuteliate si emisiile de carbon aferente. La cele mai multe restaurante din Romania se serveste apa din Italia, carata cu tirurile mii de kilometri. Haideti sa nu mai acceptam asta! Visez la acea zi in care vom alege locurile unde iesim in functie de nivelul de bun simt si daca primim sau nu apa buna de baut, gratis”, mai spune Rares.
Legislatie
In luna aprilie a acestui an, a intrat in vigoare Legea 96/2024, care vizeaza reglementarea accesului gratuit al clientilor restaurantelor, cantinelor si serviciilor de catering la apa potabila de la robinet, la cerere.
„E o lege bine venita dar, ca multe alte legi, respectata doar de cine vrea. Nu exista norme de aplicare, iar prevederile nu sunt clare. Ospatarii nu sunt informati si oamenilor le e rusine sa ceara, asa cum imi era si mie inainte sa incep demersul asta. Mai mult, romanii nu au incredere in calitatea apei publice, inca un argument in favoarea apei imbuteliate. Acesta este si principalul motiv pentru care ne adresam acum sectorului HoReCa – odata ce tot mai multe restaurante vor oferi apa de la robinet, oamenii se vor obisnui cu ea. Vor pleca acasa intrebandu-se de ce mai cara sticle de 1, 2 sau 5 litri, cand resursa asta curge prin teava? Iar daca nu le place gustul, vor alege sa-si puna un filtru care imbunatateste considerabil calitatea. Apoi, in oras, vor prefera sa care o sticla reutilizabila, pentru ca pot sa o umple usor in orice loc public. Si mai e si cool!”, completeaza Rares.
Pentru mai multe informatii si pentru a sprijini initiativa, urmariti pagina de Instagram „de la RObinet”.