- Consumatorii vor avea acces la piese de schimb, ustensile si informatii despre cum pot fi reparate produsele
- Consumatorii vor fi incurajati sa opteze pentru reparare, prin stimulente ca vouchere si fonduri pentru reparatii
- Platforme online vor ajuta consumatorii sa gaseasca ateliere locale de reparatii si magazine care comercializeaza produse reconditionate
Noile norme consolideaza dreptul la reparare, urmaresc reducerea deseurilor si sprijina sectorul reparatiilor prin repararea mai usoara si mai ieftina a bunurilor.
Parlamentul a adoptat marti directiva privind asa-numitul „drept la reparare” pentru consumatori, cu 584 voturi pentru, trei impotriva si 14 abtineri. Normele clarifica obligatiile producatorilor de a repara bunurile si incurajeaza consumatorii sa prelungeasca ciclul de viata al produselor reparandu-le.
Obligatia de a repara
Noile norme prevad ca producatorii au obligatia sa furnizeze servicii de reparatii in timp util si la costuri accesibile si sa informeze consumatorii in legatura cu dreptul lor la reparare. Bunurile reparate in perioada de garantie vor beneficia de o prelungire de un an a garantiei legale. Astfel, consumatorii vor fi incurajati si mai mult sa aleaga sa repare produsul in loc sa il inlocuiasca.
Dupa ce expira perioada de garantie, producatorii vor avea in continuare obligatia sa repare produsele comune de uz casnic, care pot fi reparate din punct de vedere tehnic conform legislatiei Uniunii. In aceasta categorie intra masinile de spalat, aspiratoarele si chiar telefoanele mobile. Lista categoriilor de produse poate fi extinsa in timp. Totodata, consumatorii pot sa imprumute un dispozitiv cat timp dispozitivul lor este reparat sau pot sa opteze pentru unul reconditionat ca alternativa, daca produsul nu mai poate fi reparat.
Informatii despre conditiile si serviciile de reparare
Consumatorii pot primi un formular european de informatii privind repararea, care ii va ajuta sa evalueze si sa compare serviciile de reparare. Formularul va include detalii despre pretul si durata repararii, in functie de defectul constatat. Pentru a usura procesul de reparare, va fi creata o platforma europeana online, cu sectiuni pentru fiecare tara. Accesand-o, consumatorii vor gasi cu usurinta ateliere locale de reparatii, vanzatori de bunuri reconditionate, cumparatori de bunuri defecte sau initiative de reparare din cadrul comunitatilor, ca de pilda asa-numitele „cafenele de reparatii”.
Revitalizarea pietei reparatiilor
Noile norme urmaresc sa consolideze piata reparatiilor din Uniune si sa reduca costul reparatiilor suportat de consumatori. Producatorii vor avea obligatia sa ofere piese de schimb si ustensile la un pret rezonabil. De asemenea, le va fi interzis sa utilizeze clauze contractuale si tehnici legate de componente sau de programele informatice care impiedica repararea. Mai precis, producatorii nu vor putea sa impiedice reparatorii independenti sa utilizeze componente second-hand sau imprimate 3D si nici nu vor putea sa refuze sa repare un produs doar din motive economice sau fiindca a fost reparat anterior de altcineva.
Promovarea reparatiilor la preturi accesibile
Pentru a face reparatiile mai accesibile, fiecare tara a Uniunii va trebui sa aplice cel putin una dintre urmatoarele masuri: sa ofere vouchere si fonduri pentru reparatii, sa desfasoare campanii de informare, sa ofere cursuri de reparare sau sa sprijine initiativele din domeniu de la nivelul comunitatilor.
Citat
Raportorul René Repasi (S&D, Germania) a declarat: „Dreptul consumatorilor de a repara produse va deveni acum o realitate. A repara va fi mai usor si mai ieftin in loc de a cumpara produse noi, scumpe. Aceasta este o reusita semnificativa pentru Parlament si angajamentul sau de a sprijini consumatorii in lupta impotriva schimbarilor climatice. Noua legislatie extinde garantiile legale cu 12 luni atunci cand se opteaza pentru reparatii, ofera un acces mai bun la piesele de schimb si asigura reparatii mai usoare, mai ieftine si mai rapide.”
Urmatorii pasi
Dupa ce directiva va fi aprobata oficial de Consiliu si publicata in Jurnalul Oficial al UE, statele membre vor avea la dispozitie 24 de luni pentru a o transpune in legislatia nationala.
Context
Potrivit Comisiei Europene, eliminarea prematura a bunurilor de consum produce 261 de milioane de tone de emisii echivalente de CO2, consuma 30 de milioane de tone de resurse si genereaza 35 de milioane de tone de deseuri in UE in fiecare an. Consumatorii pierd, de asemenea, aproximativ 12 miliarde EUR pe an prin inlocuirea bunurilor, in loc sa le repare. In plus, se preconizeaza ca noile norme vor aduce in UE 4,8 miliarde EUR sub forma de crestere economica si investitii.
Directiva completeaza alte norme noi ale UE privind proiectarea ecologica si consolidarea rolului consumatorilor in vederea tranzitiei verzi.
Legislatia raspunde direct solicitarilor cetatenilor, exprimate in cadrul Conferintei privind viitorul Europei - mai concret, propunerile 5(6), 5(7), 5(10) si 11 (2) privind consumul sustenabil si cresterea sustenabila si inovarea: lansarea unei „platforme de reparare”; introducerea unor masuri de promovare a dreptului la reparare” si de acces la piese de schimb; luarea de masuri la nivelul UE pentru a stimula consumatorii sa utilizeze produse mai mult timp; si abordarea obsolescentei planificate si asigurarea dreptului la reparare.