- 82% dintre companii se asteapta la venituri in crestere in 2023, 86% au aceeasi asteptare si pentru 2024, in timp ce 94% considera ca vor avea costuri de personal mai ridicate in 2023.
- Gradul de optimism in retail si FMCG este substantial mai mare in Romania, caci intr-un studiu similar al Horváth, desfasurat pe plan european (in iunie 2023), numai 45% dintre firmele chestionate se asteapta la cresterea veniturilor in 2023 si 2024.
- Imbunatatirea structurilor de cost si profit, urmata de preocuparile legate de angajati si transformarea digitala reprezinta primele trei prioritati ale executivilor din industrie.
- Pentru combaterea deficitului de forta de munca, firmele din domeniu au in vedere dezvoltarea culturii organizationale si a unei strategii de employer branding (24%), oferirea de salarii peste medie (18%) si a unor modele de lucru flexibile (15%).
Majoritatea companiilor de retail si FMCG (fast-moving consumer goods) din Romania se asteapta la cresterea veniturilor in 2023, considera 82% dintre respondentii la un studiu efectuat de Horváth, firma de consultanta in management cu 40 de ani de experienta internationala, care activeaza si in Romania, din 2005. Mai multe firme (86%) se asteapta la venituri suplimentare si in 2024, in timp ce 94% dintre executivii care au participat la studiu considera ca vor avea costuri de personal mai ridicate in 2023.
Acestea sunt principalele concluzii ale cercetarii „Dynamic Horizons”, prin care Horváth si-a propus sa identifice principalele provocari si masuri vizate de executivii din industrie (47% dintre cei chestionati fiind la nivel de CEO), pentru a se adapta la ritmul alert al schimbarilor din ultimii ani. Perspectiva companiilor din Romania este mult mai optimista asupra cresterii veniturilor, deoarece un studiu similar al Horváth, desfasurat pe plan european (in iunie 2023), arata ca numai 45% dintre firmele chestionate se asteapta la cresteri de venituri in 2023 si 2024.
Din multitudinea de provocari pe care le infrunta conducerile companiilor din domeniu, echipa Horváth a identificat 13 prioritati strategice, relevante pentru dezvoltarea business-ului pe termen mediu si lung, care sunt urmarite de executivi.
Dintre acestea, pe primul loc se regaseste „imbunatatirea structurilor de cost si profit” - considerata a fi o prioritate foarte importanta (66%) sau importanta (22%). Optimizarea costurilor vizeaza arii ca portofoliul de produse si servicii, liniile de productie, canalele de distributie si cheltuielile administrative, iar parghiile cel mai des folosite se regasesc in departamentele de Achizitii, Vanzari si Marketing. Cresterea costurilor cu materialele, energia si personalul nu va putea fi transferata in totalitate clientilor, astfel ca firmele au nevoie de o strategie de optimizare a structurii costurilor.
A doua prioritate strategica o reprezinta „temele axate pe oameni”, care au ajuns preocupare de prim rang (ocupand locul 1 in studiul european al Horváth) pentru manageri, pe fondul fluctuatiei de personal si al schimbarilor demografice la orizont (generatia „baby boomers”, a celor nascuti intre 1946 si 1964, se apropie de pensionare). Retentia personalului este cruciala, de aceasta depinzand insasi continuitatea unui business din retail. In FMCG, deficitul de personal se manifesta atat la nivelul personalului de inalta calificare (ingineri), cat si la cel mai putin calificat.
A treia prioritate strategica in Romania (aflata, de mai multi ani, pe primul loc din studiul Horváth pentru Europa) este „transformarea digitala”, iar la nivelul conducerii companiilor se discuta de proiecte mari de investitii in astfel de programe, precum SAP S/4HANA. Prin solutiile digitale, firmele doresc cresterea eficientei si transparentei, standardizarea, simplificarea si optimizarea proceselor de business, inclusiv cu scopul de a contracara lipsa personalului calificat. In industria retail, pe langa optimizarile interne, este urmarita imbunatatirea experientei clientilor, de exemplu prin folosirea de noi tehnologii precum AI, atat la nivel strategic (analiza datelor), cat si operational (optimizarea proceselor de plata).
Pe langa aceste trei prioritati, urmatoarele ca importanta pentru companiile retail si FMCG din Romania sunt: (4) „imbunatatirea managementului performantei financiare si de risc”; (5) „imbunatatirea durabila a intervalului de lichiditate”; (6) „realinierea modelelor de pricing si venituri”; si (7) securitatea cibernetica. Aceasta prioritate din urma este pe locul al 2-lea la nivel european, o treime din companii reclamand ca au fost victime ale unui atac cibernetic in ultimele 12 luni, pe cand doar 16% s-au regasit intr-o asemenea situatie, in Romania.
„In pofida a numeroase provocari - precum cresterea costurilor cu materialele, energia si salariile, fluctuatia personalului, alaturi de evolutii tehnologice rapide si cerinte ale clientilor - industria retail si FMCG din Romania are o perspectiva optimista asupra cresterii veniturilor in 2023 si 2024. La nivel de top management a sporit constientizarea faptului ca, pentru a mentine competitivitatea companiilor pe termen mediu si lung, este nevoie de o adaptabilitate permanenta, de abordari structurale si solutii inovatoare. Studiul Horváth a identificat prioritatile strategice ale industriei si evidentiaza bune practici care speram sa fie de folos executivilor din domeniu, in demersurile lor de mentinere si crestere a performantelor intr-un context de piata dinamic”, a declarat Maria Boldor, Principal, Horváth Romania.
La studiul Horváth au participat reprezentanti la nivel de top management din partea a 39 de companii active in Romania, dintre care 21% din retail si 79% din FMCG. 83% dintre companii au peste 500 de angajati, iar 50% au inregistrat venituri de peste 600 milioane de lei in ultimul exercitiu financiar.
Studiul integral „Dynamic Horizons” este disponibil la acest link.