Furtul de identitate a cunoscut o crestere la nivel global de 354% comparativ cu anul precedent
3/37716
calendar_month 07 Oct 2024, 11:40

Transparenta, colaborarea, tehnologia si educatia, pilonii principali ai dezvoltarii instrumentelor de protectie impotriva fraudelor de identitate

IT Smart Systems, compania specializata in oferirea serviciilor de transformare digitala, a organizat vineri, 4 octombrie, evenimentul Integrated Identity fraud Prevention across Digital Channels, impreuna cu Ping Identity, companie software specializata in solutii de gestionare a identitatii. In cadrul evenimentului, experti in domeniu au discutat despre strategiile optime de depistare a furtului de identitate digitala precum si metode de preventie a acestui fenomen. 

Printre speakerii evenimentului s-au numarat Mihai Petrov - CISO Carrefour Romania si Global Head of Application Security Carrefour Group, Adelina Stoienescu - Expert in cadrul Diviziei de Supraveghere a Platilor si Instrumentelor de Plata la Banca Nationala a Romaniei, Maja Mikic - Director Executiv pentru Transformare Digitala in cadrul BRD Groupe Société Générale, Darryl Scott Jones - Vicepresedinte de Produs la Ping Identity, Andrei Dumitru - Expert in Identitate Digitala IT Smart Systems si Silviu Gresoi, Co-fondatorul Asociatiei pentru Prevenirea si Combaterea Fraudelor, Expert IML si AI in analiza si detectia fraudelor. Discutia a fost moderata de Irina Vijoli - Partener Fondator DigiQuery.

Furtul de identitate a cunoscut o crestere semnificativa de 354% comparativ cu anul precedent, determinand astfel organizatiile sa-si regandeasca strategiile impotriva acestor incidente. Principalele motive care stau la baza acestei situatii sunt cresterea numarului de interactiuni din spatiul digital care aduce de la sine cresterea numarului de puncte vulnerabile, precum si dezvoltarea rapida a inteligentei artificiale utilizate in tehnici avansate de frauda, care este accesibila atacatorilor la costuri reduse. Din aceste motive, dezvoltarea strategiilor de protectie care sa includa atat oamenii, cat si procesele si tehnologia, este necesara in realitatea de astazi. 

„Conform datelor publicate de Uniunea Europeana, majoritatea pierderilor cauzate de frauda provin din transferul de credite, generand pierderi de pana la 1.13 miliarde de euro, dintre care 638 de milioane de euro sunt pierduti din cauza manipularii platitorului. Mai mult decat atat, 99% dintre atacuri au loc in cazul tranzactiilor remote, fiind utilizate metode multiple, precum social engineering, phishing, smishing, facilitate de dezvoltarea inteligentei artificiale generative, prin care utilizatorii sunt manipulati sa initieze si sa autorizeze transferuri de credit care sunt impotriva intereselor lor. Este esential ca organizatiile sa implementeze solutii avansate pentru a detecta si preveni aceste amenintari, inainte ca ele sa cauzeze pierderi semnificative”, explica Andrei Dumitru, Expert in Identitate Digitala, IT Smart Systems. 

Securizarea fiecarei etape din parcursul digital reprezinta cheia in lupta impotriva fraudelor de identitate, iar una dintre cele mai mari provocari ale implementarii sistemelor de securitate o reprezinta gasirea echilibrului intre reducerea frictiunii resimtite de catre utilizatori si solutiile de protectie eficiente. De asemenea, creste gradul de folosire al unor masuri de analiza a comportamentului in utilizare, precum sabloanele in viteza de tastare sau sabloanele de operare a aplicatiilor, incluzand istoricul de dispozitive folosite in navigatie, dar si coordonatele geografice, pentru a detecta comportamentul riscant si a implementa masuri care sa limiteze aparitia fraudelor. 



„Organizatiile trebuie sa utilizeze tehnologii actuale pentru a oferi clientilor o experienta mai buna, contribuind astfel si la cresterea veniturilor. Amenintarile la adresa securitatii pot aparea de-a lungul intregului parcurs al utilizarii platformelor, astfel ca este necesara implementarea unor masuri care sa ofere protectie permanenta. Utilizarea predictorilor de risc ofera o experienta diferita pentru clienti, asigurand un proces liniar pentru acestia si frictiune in cazul in care se depisteaza comportamente riscante”, declara Darryl Scott Jones - Vicepresedinte de Produs la Ping Identity. 

Experienta consumatorilor este un element important pentru organizatiile globale, studiile demonstrand ca 60% dintre utilizatori evita utilizarea unei platforme in momentul in care procesele de identificare sunt exhaustive. In lupta impotriva fraudei de identitate, organizatiile pot aborda atat strategii proactive, cat si reactive, astfel incat datele utilizatorilor sa fie intotdeauna in siguranta. 

„Suntem dispusi sa sacrificam experienta consumatorului ideal pentru a proteja o anumita categorie de utilizatori. Am observat ca exista anumite profiluri de utilizatori mai predispuse sa cada in capcana fraudelor, astfel ca am introdus masuri pentru a intrerupe fluxul digital conventional, prin controale suplimentare. Desi este neplacut pentru unii utilizatori, este de responsabilitatea noastra sa prevenim fraudele pentru clientii cu un risc crescut. In plus, prin implementarea acestor masuri descurajam si activitatea frauduloasa. Este un joc continuu in care uneori suntem reactivi, alteori proactivi, insa preventia ramane o prioritate, chiar daca presupune sacrificii in experienta clientului”, declara Maja Mikic - Director Executiv pentru Transformare Digitala in cadrul BRD Groupe Société Générale.

In ceea ce priveste prevenirea fraudelor, este important ca institutiile sa se bazeze pe educarea consumatorilor si a angajatilor, pentru a fi complet informati cu privire la metodele de frauda existente si modalitatile de preventie ale acestora. De altfel, educatia ar trebui sa se adreseze si publicului larg, pentru ca romanii sa fie constienti cu privire la amenintarile digitale curente. 

„Divizia de Supraveghere a Platilor si Instrumentelor de Plata este deschisa sa gaseasca noi solutii si sa discute despre noile abordari care pot fi utilizate in lupta impotriva furtului de identitate, dar ne concentram, in acelasi timp, si pe educatie. Acesta este un pilon important intrucat ne confruntam cu probleme legate de educatia financiara si digitala in Romania, motiv pentru care incercam, impreuna cu celelalte departamente, sa fim cat mai aproape de oameni si de piata careia ne adresam. Momentan, programele implementate se adreseaza scolilor primare, oferind informatii despre tehnologie si instrumentele financiare. In acest mod, putem contribui la educarea indivizilor inca din stadiile incipiente de dezvoltare. Desi educatia este importanta, nu suntem convinsi ca educatia impreuna cu monitorizarea sunt suficiente - este nevoie sa facem mai mult. Avem nevoie de un schimb constant de informatii, atat cu autoritatile, cat si cu mediul privat si bancile. Aceasta, credem noi, este cea mai buna modalitate de a lupta impotriva fraudei”, declara Adelina Stoienescu - Expert in cadrul Diviziei de Supraveghere a Platilor si Instrumentelor de Plata la Banca Nationala a Romaniei.

Nu doar atat, insa colaborarea dintre sectorul public si cel privat este necesara pentru identificarea metodelor de prevenire a fraudelor. In acest mod, institutiile pot colabora impreuna, cu un scop comun.

„Ar trebui sa existe, in primul rand, o buna colaborare intre sectorul public si cel privat. In prezent, asociatia noastra colaboreaza strans cu Politia Romana, in diferite cazuri, cum ar fi confirmarea existentei fraudelor. Mai mult, aceasta colaborare trebuie extinsa si cu bancile. Exista posibilitatea ca o persoana sa doreasca sa efectueze tranzactii frauduloase si sa-si deschida conturi la diferite banci. Asadar, este necesar sa colaboram mai bine in aceasta directie si sa impartasim informatii necesare in lupta impotriva fraudei. Aceasta este misiunea noastra”, declara Silviu Gresoi, Co-fondatorul Asociatiei pentru Prevenirea si Combaterea Fraudelor, Expert IML si AI in analiza si detectia fraudelor

Evenimentul a subliniat necesitatea implementarii solutiilor tehnologice si adoptarea continua la transformarile tehnologice curente. Tehnologia, colaborarea si educatia, reprezinta pilonii principali ai dezvoltarii instrumentelor de protectie impotriva fraudelor de identitate.