- 94% dintre angajatii romani declara ca marirea inflatiei le-a afectat cheltuielile lunare
- 8 din 10 angajati romani afirma ca majorarea preturilor a avut impact inclusiv asupra sumei pe care o aloca pranzului la birou
- Printre masurile luate de romani pentru a face fata situatiei economice se numara: evidenta mai atenta a cheltuielilor, amanarea unor investitii semnificative si renuntarea la mesele luate in oras
- In acelasi timp, 57% dintre romani declara ca angajatorii lor le-au oferit suport economic in ultimul an
1 din 3 angajati romani alege sa ia pranzul la un restaurant sau sa comande la birou, in timp ce 56% dintre acestia prefera pachetul pregatit de acasa. Obiceiurile romanilor in ceea ce priveste masa de pranz din timpul saptamanii de lucru s-au schimbat fundamental fata de anii anteriori, ca o consecinta a situatiei economice ce a afectat puterea de cumparare a acestora, arata studiul ”Pranzul la birou”, realizat de iVox.ro si Pluxee Romania.
Astfel, conform cercetarii realizate in perioada 01-09 aprilie 2024, aproape 95% dintre angajatii romani au declarat ca obiceiurile lor lunare s-au schimbat ca urmare a cresterii inflatiei. In topul masurilor luate de romani pentru a face fata cresterii inflatiei se numara: o mai buna evidenta a cheltuielilor lunare, decizie luata de 40% dintre respondenti, amanarea cheltuielilor semnificative precum concedii sau alte investitii, masura realizata de aproximativ 2 din 5 romani si renuntarea la mesele din oras, solutie adoptata de 14% dintre romani. 85% dintre romani considera ca inflatia s-a resimtit inclusiv in valoarea pranzului luat la birou.
Pe langa schimbarile realizate pe plan personal, angajatii romani cauta sustinere in fata majorarilor economice inclusiv de la companiile pentru care lucreaza. Printre masurile asteptate de catre angajatii romani de la angajatori, se numara: cresterea numarului de beneficii salariale, (22% dintre respondenti) si cresterea valorii tichetelor de masa (26% dintre romani). Doar 1 din 3 angajati romani au declarat ca primesc in prezent tichete de masa la valoarea maxima stabilita legal, mai exact 40 de lei/ zi.
„Studiul despre obiceiurile romanilor cu privire la masa de pranz pune in lumina o situatie putin surprinzatoare: angajatii romani resimt efectele majorarii de preturi din ultimii ani si se asteapta la sustinere inclusiv de la companiile pentru care lucreaza. Cresterea de catre angajatori a valorii tichetelor de masa nu este doar o masura asteptata de catre un procent semnificativ dintre acestia, ci si un instrument al angajatorului pentru a sprijini bugetul companiei cu pana la 29%, comparativ cu alte elemente din pachetul salarial. In plus, in contextul in care creste preocuparea pentru strategiile de retentie si motivare a angajatilor valorosi, credem ca astfel de strategii pot incuraja loialitatea si stabilitatea pe termen lung a companiei” a declarat Manuel Fernandez Amezaga, CEO Pluxee Romania si Bulgaria.
Incepand cu ianuarie 2024, valoarea maxima a unui tichet de masa ce poate fi oferit angajatilor a crescut cu 12.5%, fiind in prezent 40 de lei. Sumele acordate pe tichetele de masa sunt deductibile 100%, pentru acestea platindu-se doar impozitul pe venit si contributia de asigurari sociale de sanatate, fiind exceptate de la plata contributiei de asigurari sociale si a contributiei asiguratorii pentru munca. Autoritatile acorda un sprijin consistent angajatorilor sa isi sustina angajatii sa manance la pranz si sa isi creasca puterea de cumparare, prin economii de pana la 29% fata de aceeasi suma acordata ca si crestere salariala. In plus, sporirea puterii de cumparare pentru angajati imbunatateste satisfactia si starea lor de bine, stimuland nivelurile mai ridicate de implicare care se coreleaza direct cu cresterea productivitatii. Aceasta strategie duce la cresterea loialitatii si a ratei de retentie a angajatilor, contribuind in cele din urma la stabilitatea si succesul pe termen lung al companiei.
*Studiul despre adaptarea la conditiile economice si schimbarea obiceiurilor de pranz in randul angajatilor din Romania a fost realizat de iVox la solicitarea Pluxee Romania, in perioada 1-9 aprilie 2024. Sondajul a fost aplicat pe un esantion de 1000 de persoane, barbati si femei, angajati in campul muncii, din mediul urban. Studiul este reprezentativ la nivel national.