De ce raman angajatii romani in IMM-uri: cultura organizationala, oportunitati de avansare in cariera si dezvoltare profesionala
3/37029
calendar_month 04 Iul 2024, 20:30


Lipsa specialistilor se afla in top 3 aspecte de care sunt preocupati antreprenorii romani, releva studiul Talent Insight. Piata Muncii si IMM-urile, realizat de Pluxee Romania si Ipsos Romania.

Provocarile majore intampinate de antreprenorii romani pe piata muncii sunt: cerintele salariale prea mari, raportate la experienta candidatilor, dificultatile in retentia si motivarea angajatilor, cat si discrepanta dintre CV si cunostintele detinute.

Pe de alta parte, angajatii romani care lucreaza in companii de tip IMM apreciaza acest mediu de lucru pentru cultura organizationala atractiva, oportunitatile de avansare in cariera si de dezvoltare profesionala.

Aproximativ jumatate din angajatii romani care lucreaza in IMM-uri se confrunta cu dezechilibre intre viata profesionala si cea personala, cu lipsa oportunitatilor de dezvoltare si cu conditii nestructurate de lucru.
 
Pluxee Romania, partenerul global pentru beneficii extrasalariale si solutii pentru cresterea implicarii angajatilor la locul de munca, dezvaluie rezultatele studiului „Talent Insight. Piata Muncii si IMM-urile”, dezvoltat impreuna cu Ipsos Romania.
 
Studiul si-a propus sa fie o radiografie a modului in care IMM-urile recruteaza si motiveaza angajatii, dar si sa determine principalele provocari, tendintele si dinamicile mediului antreprenorial pe piata fortei de munca. „Talent Insight. Piata Muncii si IMM-urile” este parte din strategia pe termen lung a Pluxee Romania de a sustine mediul antreprenorial romanesc, compania deservind in prezent peste 25.000 de companii de tip IMM si mai bine de 500.000 de angajati care lucreaza pentru acestea.

                                                     
“Un sector antreprenorial puternic este esential pentru o economie sanatoasa. In contextul economiei globale, 70% din forta de munca provine din sectorul IMM. Obiectivele de dezvoltare durabila pana in 2030 vor putea fi atinse doar cu ajutorul acestui sector, prin acoperirea cererii de locuri de munca, a contributiei la starea de bine a oamenilor si cu solutii pentru transformare sustenabila. Din acest punct de vedere, al reprezentativitatii IMM-urilor, Romania este aliniata cu media globala. Aproape 7 din 10 angajati romani lucreaza intr-un IMM. 1 din 5 angajati care lucreaza intr-un IMM local primesc, luna de luna, beneficii din ecosistemul Pluxee, care contribuie la o calitate mai buna a vietii. Ca partener de beneficii extrasalariale si solutii pentru pentru motivarea si implicarea angajatilor pentru mai mult de 25.000 de IMM-uri, ne-am propus sa sprijinim sectorul antreprenorial cu o analiza profunda a modului in care acesta se pozitioneaza pe piata muncii.

Analiza arata ca IMM-urile plaseaza forta de munca printre primii trei factori care influenteaza evolutia companiei, cu un accent semnificativ mai mare in companiile antreprenoriale care depasesc 50 de angajati. In plus, recrutarea si retentia angajatilor reprezinta a doua preocupare a antreprenorilor legata de piata fortei de munca, la mica distanta de asteptarile salariale necorelate cu experienta candidatilor.

Studiul “Talent Insight. Piata Muncii si IMM-urile”, pe care il facem public astazi, reprezinta un demers esential in contextul in care se asteapta ca sectorul IMM sa ridice nivelul economic al tarii dar si calitatea vietii a unei mari parti din populatie. Mai mult, ajuta companiile din mediul IMM sa inteleaga mai bine unde se afla in prezent si ce pot face pentru a crea branduri de angajator care sa raspunda pozitiv si eficient preocuparilor si asteptarilor angajatilor, sa fie competitive pe piata.”sustine Doris Dezzani, Chief Marketing Officer Pluxee Romania.





Pluxee si-a consolidat angajamentul fata de mediul antreprenorial romanesc prin numeroase actiuni si initiative de sustinere a acestuia. In 2023, compania a colaborat cu Startarium pentru a sprijini „Romanii sunt antreprenori”, competitia care celebreaza spiritul mediului de afaceri din Romania, dedicata atat antreprenorilor aflati la inceput de drum, cat si celor care doresc sa-si dezvolte ideile. Incepand cu luna martie a acestui an, sustinerea pentru mediul antreprenorial inseamna si Pluxee IMM Connect, o platforma dedicata educatiei si inspiratiei antreprenoriale.

"Studiul‚ Talent Insight. Piata muncii si IMM-urile’ reprezinta o analiza complexa a relatiei dintre IMM-uri si angajatii acestora, subliniind fundamentul solid al unui parteneriat bazat pe incredere si respect reciproc, dar si obstacolele intampinate. Este impresionanta abilitatea antreprenorilor de a crea, uneori poate intuitiv, acel climat informal, creativ si dinamic care ii inspira si ii ajuta pe angajatii talentati sa isi descopere si sa isi utilizeze la maxim potentialul si abilitatile.
Studiul lanseaza provocarea pentru antreprenorii romani sa profite de ocazia care li se ofera: aceea de a reinventa regulile jocului pe piata muncii, de a construi branduri puternice de angajator, care sa atraga si sa inspire o intreaga generatie de profesionisti pentru a defini viitorul muncii in Romania. Rezultatele ofera o perspectiva clara, complexa si utila cu privire la instrumentele pe care IMM-urile le au la indemana pentru a putea recruta corect si a retine talentele, pe o piata a fortei de munca din ce in ce mai dinamica si provocatoare.”, declara Alina Stepan, CEO Ipsos Romania.

Deficitul fortei de munca, in top 3 provocari ale companiilor antreprenoriale
 
Inflatia, care afecteaza 52% dintre IMM-uri, schimbarile fiscale, resimtite de 45% dintre acestea, si deficitul de forta de munca, care ingreuneaza activitatea pentru 33% dintre IMM-uri, sunt cele mai semnificative aspecte externe care influenteaza performanta IMM-urilor din Romania. Aproape jumatate dintre IMM-urile cu peste 50 de angajati considera lipsa specialistilor ca fiind principalul factor care le afecteaza performanta.
 
In plus, salariile necorelate cu experienta candidatilor, o problema pentru 32% dintre angajatori, retentia si motivarea angajatilor, precum si discrepantele intre CV si experienta reala, fiecare indicata de 30% dintre IMM-uri, sunt principalele provocari cu care se confrunta angajatorii din sectorul IMM pe piata fortei de munca.
 
Recomandarile de la actualii angajati, forma preferata de recrutare pentru companiile mici (cu mai putin de 50 de angajati)
 
In ceea ce priveste selectia candidatilor, anunturile pe platforme de recrutare dedicate, utilizate de 58% dintre IMM-urile cu peste 50 de angajati, colaborarile cu agentii de recrutare, alese de 39%, recomandarile din partea angajatilor, folosite de 38%, si postarile pe platforme noi de anunturi, adoptate de 36% dintre acestea, sunt metodele cele mai frecvent utilizate.
 
Pe de alta parte, 42% dintre IMM-urile mai mici (sub 50 de angajati) prefera in primul rand recomandarile interne, din partea angajatilor, urmate de publicarea anunturilor pe platformele de recrutare traditionale, utilizate de 41% dintre acestea.
 
Aproximativ un sfert dintre antreprenori au declarat ca folosesc oportunitatile de internship in companie ca metoda de a forma si recruta viitorii angajati.

                                         
 
Motive pentru care angajatii romani aleg IMM-urile
 
Pentru angajatii romani care lucreaza in prezent in IMM-uri, acestea sunt atractive datorita culturii organizationale, apreciata de peste jumatate dintre ei, oportunitatilor de avansare in cariera, valorizate de aproape patru din zece, si posibilitatilor de dezvoltare profesionala, relevante pentru mai mult de o treime dintre angajati.
 
Motivele care i-ar determina pe romanii care lucreaza in alte tipuri de companii sa aleaga un loc de munca intr-un IMM includ: salariul competitiv, un factor decisiv pentru 75% dintre ei, un pachet de beneficii extrasalariale atractiv, important pentru 62% dintre respondenti, o cultura organizationala in linie cu asteptarile lor, valorizata de 61%, oportunitati de dezvoltare in cariera, apreciate de 57%, si un program de lucru flexibil, atractiv pentru 41% dintre acestia.
 
Avantajele de a lucra intr-un IMM versus corporatie
 
Din perspectiva angajatilor, companiile mari ofera mai multe avantaje financiare, oportunitati de dezvoltare si de lucru pentru companii cu renume, diversitate de proiecte, capacitate mai mare de digitalizare si adoptie AI, dar si acces la mai multe resurse pentru angajati.

Pe de alta parte, munca intr-un IMM ofera avantaje precum un mediu de lucru prietenos, acces direct la conducere printr-o cultura informala, posibilitatea de a influenta direct deciziile si strategia, acces la feedback direct si frecvent, cat si sansa de le fi recunoscute meritele.
 
Starea angajatilor romani din IMM-uri in 2024
 
Studiul releva ca 1 din 2 angajati romani din IMM-uri resimte ca dezechilibrul intre viata profesionala si cea personala este principala provocare la locul de munca, iar un procent similar de angajati isi doresc mai multe oportunitati de dezvoltare sau avansare. De asemenea, aproximativ jumatate dintre angajatii romani simt ca lucreaza in conditii nestructurate si cu resurse limitate.
 
Surse de motivatie pentru angajatii IMM-urilor
 
1 din 3 angajatori din IMM-uri prefera urmatoarele modalitati de motivare a angajatilor: beneficii extra-salariale, bonusuri bazate pe performanta, plata orelor suplimentare si oferirea de feedback si comunicare deschisa.

In topul factorilor motivanti identificati de angajatii din IMM-uri, siguranta locului de munca, mentionata de aproape o treime dintre angajati, plata orelor suplimentare, valorizata de peste un sfert dintre acestia, si beneficiile extrasalariale, apreciate de aproape unul din cinci angajati, ocupa primele locuri.

                                               

Consideratii metodologice

Studiul „Talent Insight. Piata Muncii si IMM-urile” a fost realizat de Pluxee Romania, impreuna cu Ipsos Romania, in perioada aprilie - mai 2024. Esantionul cuprinde 300 de antreprenori sau manageri din mediul IMM si 500 de angajati din IMM-uri sau care declara ca intentioneaza sa se angajeze intr-un IMM, ambele categorii din mediul preponderent urban. Datele au fost culese prin chestionare aplicate online, cat si la sediul companiilor.