Smart Fintech, primul furnizor tert autorizat de Banca Nationala a Romaniei pentru plati prin tehnologia Open Banking, lanseaza studiul referitor la evolutia si gradul de adoptie al Open Banking-ului in Romania. Conform companiilor intervievate, aceasta tehnologie are potentialul de a reduce pana la 80% dintre operatiunile contabile ale companiilor, insa este inca in etapa incipienta pe piata din Romania, confruntandu-se cu o serie de provocari in ceea ce priveste deschiderea bancilor, legislatia si lipsa educatiei financiare si digitale a utilizatorilor. Cu toate acestea, in ultimul an, numarul partenerilor Smart Fintech a crescut cu 142%, iar valoarea medie a tranzactiilor s-a majorat de la 200 la 500.000 lei.
„Adoptia serviciilor de Open Banking a fost lenta la nivelul statelor din UE, inclusiv al Romaniei, dar totusi in ultimii 2 ani astfel de servicii au inceput sa capete tractiune si interes inclusiv din partea bancilor care au inceput sa ofere servicii de AIS si PIS. Avem astazi 2 jucatori licentiati de BNR si cateva banci care au dezvoltat astfel de servicii si speram ca in viitorul apropiat sa vedem o evolutie in adoptia serviciilor de Open Banking. Recent, Comisia Europeana a lansat si a treia Directiva privind serviciile de plata care are drept scop promovarea jucatorilor care ofera servicii de Open Banking si continuarea eforturilor in acest sens”, declara Raluca Micu, Head of Payments Oversight, Banca Nationala a Romaniei.
Revolutia tehnologica din ultimii ani a generat noi oportunitati si modele de business. Odata cu criza de sanatate globala, companiile au fost nevoite sa integreze in operatiunile curente solutii tehnologice, astfel ca, in 2021, peste 50% dintre companiile europene au investit in solutii de digitalizare, conform unui raport al Bancii Europene de Investitii1(BEI). In Romania, deschiderea companiilor catre eficientizarea proceselor este in crestere. In 2022, proportia companiilor romanesti care au integrat solutii tehnologice a fost peste media europeana, cu un procent de 73%, conform aceluiasi studiu al BEI. Cu toate acestea, ponderea intreprinderilor care fac schimb de informatii si a IMM-urilor care au un nivel de baza al intensitatii digitale, cu 17%, respectiv 22%, sunt cele mai scazute la nivelul Uniunii Europene, conform Indicelui Economiei si Societatii Digitale (DESI)2, ceea ce impiedica economia tarii sa profite de oportunitatile oferite de solutiile digitale.
„Vedem din ce in ce mai multe firme care sunt mai smart, care inteleg avantajele tehnologiei, iar ponderea se schimba de la an la an. Apar tot mai multi antreprenori tineri, care sunt mai deschisi la nou si obisnuiti cu tehnologia, astfel ca o solutie accesibila cat mai usor, direct de pe telefonul mobil, este ceva natural pentru ei. Desi antreprenorii mai experimentati sunt mai greu de impins in aceasta directie, exista multi care s-au adaptat foarte bine la schimbari, iar ponderea in piata creste”, explica Radu Hasan, Co-founder si CEO Smart Bill, cel mai utilizat program de gestiune si facturare de pe piata din Romania, cu peste 85.000 de clienti, de la PFA-uri, companii mici si mijlocii, si pana la multinationale.
Nivelul scazut de educatie digitala si financiara inca reprezinta o provocare in Romania
Nivelul scazut al digitalizarii in Romania este pus in seama lipsei educatiei digitale, dezvoltarii precare a serviciilor publice ce impiedica IMM-urile sa adopte gestionarea digitala a anumitor procese, precum si lipsa unui cadru legislativ care sa incurajeze tranzitia digitala. Dintre cele sapte companii cu o componenta digitala puternica, participante in studiul calitativ al Smart Fintech desfasurat prin interviuri in profunzime, precum Goldring, GoMag, Medeva, Omnicredit, Smart Bill, Total Soft si Wizrom, cinci au adus in discutie lipsa de educare a utilizatorilor finali.
Companiile care activeaza in domeniul software observa o lipsa de educare a companiilor mici si mijlocii in ceea ce priveste adoptia solutiilor digitale. De altfel, acest lucru este sustinut si de datele publicate de Banca Europeana de Investitii3, care atesta faptul ca doar 50% dintre microcompaniile si companiile mici din Romania au adoptat solutii digitale, comparativ cu aproape 90% dintre companiile de mari dimensiuni.
„In acest moment, un utilizator de online banking la o companie consuma in medie 3 minute pentru obtinerea zilnica a unui singur extras de cont din aplicatia unei singure banci. Nu am luat in calcul timpul alocat altor consultari mai frecvente, necesare verificarii soldurilor conturilor pentru a decide din ce conturi se pot plati furnizorii si alti terti. Doar interactiunea cu o banca pentru obtinerea unui singur extras de cont conduce la o pierdere de peste 12 ore consumate pe an, deci mai mult de o zi si jumatate de lipsa totala de productivitate prin angrenarea intr-o activitate repetitiva si lipsita de valoare. Daca discutam despre o medie de 5 conturi bancare utilizate la nivel de companie, se cumuleaza o pierdere de timp de o saptamana si jumatate pe an. Astfel, companiile mari care colecteaza plati in peste 10 conturi bancare, ajung la o pierdere anuala de aproximativ o luna de zile pe om”, declara Alice Anghelea, Revenue Growth Smart Fintech.
Open Banking, o solutie noua care ia amploare, cu un potential enorm de inovatie in sectorul financiar
Pentru a raspunde la provocarile pietei si pentru a completa sistemele digitale ale companiilor, a fost introdus serviciul de Open Banking prin care furnizorii terti de servicii financiare pot accesa si controla datele financiare ale clientilor, reglementat la nivelul Uniunii Europene prin directiva PSD2. Aceasta tehnologie eficientizeaza procesele interne ale companiilor prin posibilitatea initierilor de plati de tip cont la cont, reducand costurile finale, precum si riscul de frauda. Unul dintre domeniile in care solutiile Open Banking au un impact semnificativ este e-commerce.
„Sunt comercianti care spun ca dupa ce au apelat la serviciile noastre si si-au dezvoltat solutia tehnologica, au castigat 78% din timpul pierdut pentru prelucrare. In unele situatii se poate reduce cu pana la 99% pentru ca noi avem cateva automatizari. Discutam despre toate optiunile pe care ni le ofera tehnologia, insa toate acestea vin si cu un cost. SmartPay este o modalitate prin care lucrurile se pot intampla intr-un mod nou, iar avantajul sta in faptul ca exista un comision mic aplicat comerciantilor”, completeaza Cosmin Daraban, CEO & Co-founder GoMag.
Alte aplicatii ale solutiei de Open Banking includ posibilitatea interogarii conturilor, oferind acces centralizat, in timp real, la datele bancare ale clientilor. Astfel, companiile pot urmari comportamentul de plata al clientilor sau calcula scoruri de performanta. „Avand in minte utilizatorul care foloseste sistemul nostru in fiecare zi si care are nevoie de acces la informatie in timpul cel mai scurt, am gasit in solutia Smart Accounts. Trecerea de la interogarea manuala a conturilor la o agregare a conturilor in afara sistemelor bancare si posibilitatea de interogare automatizata si instantanee este o evolutie semnificativa in utilizarea componentelor financiare ale sistemelor noastre software de administrare a proceselor de business”, explica Zemy Apfelbaum, Managing Director Wizrom.
Pentru interogarea conturilor, tehnologia Open Banking utilizeaza interfete de programare ale aplicatiilor. Serviciile de interogare a conturilor bancare dezvoltate de Smart Fintech au la baza tehnologia IBM din suita Cloud Pak for Integration. Platforma API Connect® depaseste simpla creare a API-urilor, oferind caracteristici suplimentare pentru consolidarea securitatii, facilitarea analizei si asigurarea guvernantei.
„Progresele tehnologice, cum ar fi API-urile si cloud computing, au jucat un rol crucial in dezvoltarea Open Finance si Embedded Finance. Aceste inovatii faciliteaza colaborarea dintre institutiile financiare si companiile nefinanciare pentru a partaja datele financiare in siguranta. Dezvoltarea Open Finance si Embedded Finance va continua probabil sa se extinda pe masura ce mai multe institutii financiare, companii fintech si intreprinderi non-financiare recunosc beneficiile colaborarii si integrarii. Aceasta crestere va avea ca rezultat o gama mai larga de produse si servicii financiare disponibile consumatorilor prin diverse platforme si canale. Cu toate acestea, este esential sa abordam provocarile legate de confidentialitatea datelor, securitatea si conformitatea cu reglementarile pentru a asigura increderea si protectia clientilor”, declara Alexander Madzhirov, Integration Portfolio Sales Leader IBM in Europa de Nord, Centrala si de Est.
Open Banking-ul creeaza un spatiu propice pentru inovare in sectorul financiar din Romania si faciliteaza colaborarea dintre institutiile financiare bancare traditionale, fintech-uri si companii terte, punand la dispozitie companiilor servicii financiare diverse, create special pentru nevoile lor. Cu toate acestea, actiunile de educare a pietei si promovare din partea tuturor jucatorilor implicati si a stakeholderilor sunt esentiale pentru a creste rata de adoptie.