
Intrunit in sedinta publica din data de 07.02.2024, Consiliul National al Audiovizualului a analizat raportul de monitorizare intocmit de directia de specialitate privind duratele insertiilor de publicitate difuzate in perioada 01-30.11.2023, in intervalul orar 06.00-18.00, de 11 posturi centrale de televiziune (Antena 1, Antena 3 CNN, B1 TV, Digi 24, Kanal D, National TV, Prima TV, Pro TV, Realitatea Plus, Romania TV si TVR 1).
Constatand incalcarea dispozitiilor art. 35 alin. (1) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, conform carora „Proportia de spoturi publicitare televizate si de spoturi de teleshopping cuprinsa in intervalul orar 6.00 - 18.00 nu poate depasi 20% din intervalul respectiv.
Proportia de spoturi publicitare televizate si de spoturi de teleshopping cuprinsa in intervalul orar 18.00 - 24.00 nu poate depasi 20% din intervalul respectiv”, CNA a decis aplicarea urmatoarelor sanctiuni:
- amenda de 200.000 de lei postului Kanal D pentru depasirea duratei admise de difuzare a publicitatii cu 2 ore 12 minute si 43 secunde ;
- somatie publica postului B1 TV, deoarece au fost inregistrate doua depasiri ale duratei admise insumand 2 minute si 10 secunde.
In aceeasi sedinta, Consiliul a analizat rapoartele de monitorizare intocmite ca urmare a sesizarilor primite si a decis sa aplice cate o somatie publica urmatoarelor posturi:
- Prima Sport 1, deoarece, la difuzarea spotului publicitar aferent campaniei de promovare pentru produsul „Divin Bardar”, radiodifuzorul nu a tinut cont de dispozitiile art. 113 alin. (1) [„In intervalul orar 6,00 - 22,00 este interzisa orice forma de publicitate la bauturi spirtoase”] si nici de cele ale art. 116 din Codul de reglementare a continutului audiovizual [„Calupurile publicitare in care se promoveaza bauturi spirtoase se vor incheia cu avertismentul sonor si vizual : „Consumul excesiv de alcool dauneaza grav sanatatii”]. In perioada monitorizata (11 – 17.12.2023, interval orar 06:00-22:00) au fost identificate trei difuzari ale spotului la orele : 17:19, 18:55 si 19:57 ;
- Etno TV pentru editii ale emisiunii „Bijuterii TV” /„Klenot TV” din data de 17.01.2024, difuzate fara a fi respectate prevederile art. 78 alin. (2) din Codul audiovizualului, conform carora „Orice transmisiune in direct va fi insotita permanent de mentiunea "Direct”.
De asemenea, Consiliul a hotarat sa emita o decizie de intrare in legalitate pentru spotul publicitar TV aferent campaniei de promovare a produsului Colestinol, difuzat cu incalcarea prevederilor art. 120 alin. (2) din Codul audiovizualului („In publicitatea si teleshoppingul la suplimente alimentare, informatiile de prezentare a produselor pot contine exclusiv datele din eticheta, cutia, flaconul si/sau prospectul produsului, care au fost, dupa caz, avizate de catre institutele nationale de sanatate publica din subordinea Ministerului Sanatatii sau notificate de catre Institutul de Bioresurse Alimentare, precum si mentiunile nutritionale si de sanatate aprobate in conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1.924/2006”). Perioada monitorizata a fost cuprinsa intre 08 si 14.01.2024.
In urma analizarii rapoartelor intocmite pentru materiale audiovizuale difuzate pe internet, care nu au fost restrictionate, nefiind folosit niciun instrument de verificare a varstei utilizatorului, CNA a decis sa sesizeze platforma YouTube pentru:
- canalele Parfy si Str3sU, care promoveaza jocuri de noroc fara a bloca accesul minorilor ;
- canalul denumit Nelly Kent, deoarece s-a constatat ca ar fi vorba despre un deep fake intr-un videoclip al carui continut nu este destinat copiilor.




