
Migrarea utilizatorilor americani catre aplicatii precum RedNote si Lemon8, pe fondul potentialei interziceri a aplicatiei TikTok a adus in prim-plan intrebari legate de colectarea si protectia datelor personale si in legatura cu alte aplicatii provenite tot din China. De la cerinte intruzive precum scanarea documentelor personale de identitate care includ fotografia persoanei respective si probe de nuanta a pielii, pana la riscuri legate de informatiile financiare. Pe scurt, utilizatorii trebuie sa fie mai atenti ca niciodata la modul real de monetizare a platformelor ”gratuite”: datele lor personale.
Marc Rivero, Lead Security Researcher, Kaspersky GReAT, a spus: „Un numar tot mai mare de utilizatori americani ai retelelor sociale au migrat si migreaza catre RedNote si Lemon8, ca alternative la TikTok, in contextul potentialei interdictii in SUA. Dar si practicile acestora de colectare a datelor sunt, in mare parte, similare cu cele intalnite pe platforme mari precum Meta sau TikTok. Se inregistreaza interactiuni ale utilizatorilor, detalii despre dispozitivele acestora si informatii despre localizarea lor pentru personalizarea continutului sau pentru functii precum publicitatea. Ideea de baza ramane aceeasi: daca o aplicatie este gratuita, datele personale ale utilizatorilor devin adesea moneda de schimb.”
Diferentele apar, insa, la detalii. RedNote, de exemplu, merge si mai departe, solicitand nume reale, acte de identitate care include fotografia persoanei care deschide contul si chiar un test de nuanta a pielii—in special relevant pentru functii extinse, precum instrumentele de comert electronic si transmisiunile live verificate. In sine, integrarea functiilor de social media si e-commerce poate creste riscurile pentru informatiile financiare ale utilizatorilor. Asta inseamna ca, daca exista o bresa in securitatea RedNote, nu doar obiceiurile de navigare sau aprecierile utilizatorilor sunt expuse; ci si ID-ul acestora si, posibil, si alte date mai sensibile. Politica de confidentialitate a aplicatiei nu clarifica pe deplin cum sunt partajate sau protejate aceste date personale mai detaliate, lasand intrebari deschise despre practicile sale de gestionare a datelor.
Abordarea Lemon8, in schimb, ramane mai aproape de modelul standard de colectare a datelor personale pentru publicitate si parteneriate. Desi si aceasta ridica probleme legate de confidentialitate (deoarece orice date, odata partajate, pot deveni mai greu de urmarit sau controlat), nu pare sa extinda colectarea datelor la nivelul detaliat pe care il face RedNote.
In cele din urma, lectia pentru utilizatori este aceeasi, indiferent de platforma: intelegeti importanta datelor solicitate de fiecare aplicatie, verificati cum sunt utilizate sau partajate si decideti daca acest compromis este acceptabil sau nu pentru voi.
comunicat oficial




