Comisia Europeana a deschis o procedura oficiala pentru a evalua daca Meta, furnizorul Facebook si Instagram, ar fi putut incalca Digital Services Act (DSA) .
Presedintele Comisiei, Ursula von der Leyen, a declarat: „Aceasta Comisie a creat mijloace pentru a proteja cetatenii europeni de dezinformarea si manipularea directionata din partea tarilor terte. Daca suspectam o incalcare a regulilor, actionam. Acest lucru este adevarat in orice moment, dar mai ales in aceste vremuri. Marile platforme digitale trebuie sa isi indeplineasca obligatiile de a pune suficiente resurse in acest sens, iar decizia de astazi arata ca suntem seriosi in ceea ce priveste respectarea democratiilor noastre".
Incalcarile suspectate acopera politicile si practicile Meta referitoare la reclamele inselatoare si la continutul politic din serviciile sale. Acestea se refera, de asemenea, la indisponibilitatea unui instrument eficient de monitorizare a alegerilor si a discursului civic al tertilor in timp real inainte de alegerile pentru Parlamentul European, pe fondul deprecierii de catre Meta a instrumentului sau de informatii publice in timp real, CrowdTangle, fara un instrument adecvat.
In plus, Comisia banuieste ca mecanismul de semnalare a continutului ilegal de pe servicii („Notice-and-Action”), precum si mecanismele de recurs pentru utilizatori si de reclamatii interne nu sunt conforme cu cerintele Legii privind serviciile digitale si ca exista deficiente in furnizarea de catre Meta a accesului cercetatorilor la datele disponibile publicului. Deschiderea procedurilor se bazeaza pe o analiza preliminara a raportului de evaluare a riscurilor trimis de Meta in septembrie 2023, raspunsurile Meta la solicitarile formale de informatii ale Comisiei (cu privire la continutul ilegal si dezinformarea, accesul la date, abonamentul pentru politica fara anunturi si IA generativa). ), rapoartele disponibile publicului si propria analiza a Comisiei.
Procedura curenta se va concentra pe urmatoarele domenii:
Reclame inselatoare si dezinformare. Comisia suspecteaza ca Meta nu respecta obligatiile DSA legate de abordarea difuzarii de reclame inselatoare, a campaniilor de dezinformare si a comportamentului coordonat neautentic in UE. Proliferarea unui astfel de continut poate prezenta un risc pentru discursul civic, procesele electorale si drepturile fundamentale, precum si pentru protectia consumatorilor.
Vizibilitatea continutului politic. Comisia banuieste ca politica Meta legata de „abordarea continutului politic”, care reduce continutul politic din sistemele de recomandare ale Instagram si Facebook, inclusiv feedurile acestora, nu este conforma cu obligatiile DSA. Investigatia se va concentra pe compatibilitatea acestei politici cu obligatiile de transparenta si de recurs ale utilizatorilor, precum si pe cerintele de evaluare si atenuare a riscurilor la adresa discursului civic si a proceselor electorale.
Indisponibilitatea unui discurs civic eficient al tertilor in timp real si a unui instrument de monitorizare a alegerilor inaintea viitoarelor alegeri pentru Parlamentul European si a altor alegeri din diferite state membre. Meta este in proces de depreciere a „CrowdTangle”, un instrument de informare publica care permite monitorizarea in timp real a alegerilor de catre cercetatori, jurnalisti si societatea civila, inclusiv prin tablouri de bord vizuale live, fara o inlocuire adecvata. Cu toate acestea, dupa cum se reflecta in recentele Orientari ale Comisiei pentru furnizorii de platforme online foarte mari privind riscurile sistemice pentru procesele electorale , in perioadele de alegeri, accesul la astfel de instrumente ar trebui extins. Prin urmare, Comisia banuieste ca, tinand cont de deprecierea de catre Meta si intreruperea planificata a CrowdTangle, Meta nu a reusit sa evalueze cu sarguinta si sa atenueze in mod adecvat riscurile legate de efectele Facebook si Instagram asupra discursului civic si a proceselor electorale si a altor riscuri sistemice. Avand in vedere extinderea platformelor Meta in UE (reprezentand peste 250 de milioane de utilizatori activi lunar), si in urma alegerilor europene care vor avea loc in perioada 6-9 iunie 2024 si a unei serii de alte alegeri care vor avea loc in diferite state membre. Statelor Unite, o astfel de depreciere ar putea duce la deteriorarea discursului civic si a proceselor electorale in legatura cu capacitatile de urmarire a informatiilor gresite si a dezinformarii, identificarea interferentei si suprimarea alegatorilor si transparenta generala in timp real oferita verificatorilor de fapte, jurnalistilor si altor elemente electorale relevante. partile interesate. Comisia isi rezerva evaluarea cu privire la natura si iminenta prejudiciului si se asteapta ca Meta sa coopereze cu Comisia prin transmiterea fara intarziere a informatiilor necesare pentru a efectua o astfel de evaluare. De asemenea, Comisia se asteapta ca Meta sa ia rapid toate masurile necesare pentru a asigura un control public eficient in timp real al serviciului sau, oferind acces adecvat cercetatorilor, jurnalistilor si oficialilor electorali la instrumentele de monitorizare in timp real a continutului gazduit in serviciile sale. De asemenea, Meta este solicitata prin cerere de informatii sa comunice in termen de 5 zile lucratoare care actiuni de remediere au fost intreprinse in acest sens. Comisia si-a rezervat dreptul de a lua masuri in cazul in care aceste actiuni sunt considerate insuficiente.
Mecanismul de semnalare a continutului ilegal. Comisia banuieste ca mecanismul de notificare si actiune al Meta, care permite utilizatorilor sa notifice prezenta continutului ilegal in serviciile sale, nu respecta obligatiile DSA. Aceasta include suspiciunea ca cerintele, prin care acest mecanism trebuie sa fie usor de accesat si usor de utilizat, nu sunt indeplinite. In acelasi timp, Comisia banuieste ca Meta nu a pus in aplicare un sistem intern eficient de tratare a reclamatiilor pentru a depune plangeri impotriva deciziilor de moderare a continutului luate.
Daca sunt dovedite, aceste nereusite ar constitui incalcari ale articolelor 14 alineatul (1), 16 alineatul (1), 16 alineatul (5), 16 alineatul (6), 17 alineatul (1), 20 alineatul (1), 20 alineatul (3), 24 alineatul (5), 25(1), 34(1), 34(2), 35(1) si 40(12) din DSA. Comisia va efectua acum o investigatie aprofundata cu prioritate. Deschiderea procedurilor oficiale nu prejudiciaza rezultatul acesteia.
Actuala deschidere a procedurilor nu aduce atingere oricarei alte proceduri pe care Comisia o poate decide sa o initieze cu privire la orice alt comportament care ar putea constitui o incalcare in temeiul DSA.
Pasii urmatori
Dupa deschiderea oficiala a procedurilor, Comisia va continua sa stranga probe, de exemplu prin trimiterea de cereri suplimentare de informatii, desfasurarea de interviuri sau inspectii.
Deschiderea procedurilor formale imputerniceste Comisia sa ia masuri suplimentare de executare, cum ar fi masuri provizorii si decizii de nerespectare. De asemenea, Comisia este imputernicita sa accepte angajamentele luate de Meta pentru a remedia problemele ridicate in cadrul procedurilor. DSA nu stabileste niciun termen legal pentru incheierea procedurilor oficiale. Durata unei investigatii aprofundate depinde de mai multi factori, inclusiv de complexitatea cazului, de masura in care societatea in cauza coopereaza cu Comisia si de exercitarea dreptului la aparare.
Deschiderea procedurilor formale scuteste coordonatorii serviciilor digitale sau orice alta autoritate competenta a statelor membre ale UE de competentele lor de a supraveghea si a pune in aplicare DSA in legatura cu presupusele incalcari ale articolelor 14 alineatul (1), 16 alineatul (1), 16 alineatul (5). ), 16(6), 17(1), 20(1), 20(3), 24(5), 25(1) si 40(12).
Fundal
Facebook si Instagram au fost desemnate ca platforme online foarte mari (VLOP) la 25 aprilie 2023 in conformitate cu Legea privind serviciile digitale a UE, deoarece ambele au peste 45 de milioane de utilizatori activi lunar in UE. In calitate de VLOP, la patru luni de la desemnarea lor, adica la sfarsitul lunii august 2023, Facebook si Instagram au trebuit sa inceapa sa respecte o serie de obligatii stabilite in DSA.
Din 17 februarie, Legea privind serviciile digitale se aplica tuturor intermediarilor online din UE.