Kaspersky a lansat un nou raport care dezvaluie cele mai recente amenintari cibernetice legate de cumparaturi in perioada dedicata reducerilor de Black Friday. Descoperirile expun peste 13 milioane de atacuri de phishing legate de magazinele electronice in 2023, infractorii cibernetici imitand platforme de shopping populare, marci de lux si magazine de gadgeturi.
Potrivit expertilor companiei, atacurile de timp scam si phishing sunt tacticile preferate pentru atacatorii cibernetici care urmaresc sa profite. In primele zece luni ale anului 2023, Kaspersky a identificat 30.803.840 de atacuri de phishing care vizeaza cumparaturile online, sistemele de plata si institutiile bancare, platformele de comert electronic fiind folosite ca momeala in 43,5% din totalul atacurilor (13.390.142 atacuri).
Din octombrie, s-a remarcat o crestere notabila - de trei ori - a domeniilor care utilizeaza cuvintele „Black Friday”. Site-urile web din aceste domenii variaza de la magazine inexistente pana la replici convingatoare ale unor magazine online reale. De la inceputul toamnei, Kaspersky identifica in mod constant numeroase magazine false care ofera imbracaminte, electrocasnice si gadgeturi. Cele mai raspandite scheme se concentreaza pe crearea de magazine frauduloase, in care oamenii platesc pentru produse pe care nu le primesc niciodata.
O alta schema implica conectarea unui card pentru a plati bunuri, permitand escrocilor sa retraga treptat bani si sa goleasca conturile victimelor. De exemplu, un site web fals care imita o platforma de cumparaturi binecunoscuta, atrage utilizatorii cu o oferta de a achizitiona un card cadou de 800 EUR pentru 1,95 EUR. Deoarece cardul cadou promis este de obicei inexistent, utilizatorii pierd bani in fata atacatorilor din spatele acestei configuratii frauduloase.
Exemplu de pagina de phishing pentru cumparaturi
Expertii Kaspersky au dezvaluit, de asemenea, ca infractorii cibernetici au vizat potentialele victime prin intermediul unor escrocherii care se foloseau de imaginea unor branduri populare din industrie, precum eBay, Walmart, Alibaba si platforme locale precum Mercado Libre, identificate in 240.000 de atacuri de phishing. Dorinta de a obtine un profit mai mare ii determina pe escroci sa falsifice identitatea marcilor de lux.
Escrocii vizeaza, de asemenea, pasionatii de tehnologie, imitand produsele si serviciile Apple in timpul reducerilor de Black Friday. Produsele Kaspersky au detectat 2,8 milioane de astfel de atacuri de tip phishing, din ianuarie pana in octombrie 2023. Gamerii se trezesc prinsi in scheme de frauda de tipul console scams, cu promisiuni de achizitii semnificative, dar ajungand, de fapt, fara bani in conturi.
Mai multe detalii sunt disponibile pe Securelist.com.
Pentru a va bucura in siguranta de reducerile online din perioada Black Friday, asigurati-va ca urmati cateva recomandari:Nu aveti incredere in niciun link sau document primit printr-un e-mail; verificati de doua ori expeditorul inainte de a deschide orice.
Verificati site-urile magazinelor electronice inainte de a completa orice informatie: URL-ul este corect? Exista erori de ortografie sau erori de design?
Protejati toate dispozitivele pe care le utilizati pentru cumparaturi online cu o solutie de securitate fiabila. Kaspersky Premium isi protejeaza utilizatorii de o gama variata de escrocherii legate de cumparaturi.
Daca doriti sa cumparati ceva de la o companie necunoscuta, verificati recenziile inainte de a lua orice decizie.
In ciuda faptului ca v-ati luat cat mai multe masuri de precautie posibil, probabil ca nu veti sti daca ceva nu este in regula pana cand nu vedeti extrasul bancar sau notificarea aplicatiei bancare. Daca inca primiti declaratii pe hartie, nu asteptati pana cand acestea ajung in cutia postala. Conectati-va online pentru a vedea daca toate debitarile par legitime – daca nu, contactati imediat banca sau compania cardului de credit pentru a remedia situatia.