Educatie impotriva spam-ului
calendar_month 15 Ian 2007, 10:45
Produsele antispam competitive, legislatia specifica, eforturile de educare a utilizatorilor, toate aceste metode au fost si sunt utilizate in scopul stoparii fenomenului amplu numit spam. Cu toate acestea, mesajele nesolicitate continua sa umple casutele electronice si sa manance din timpul utilizatorilor de e-mail. Mai mult chiar, unele mesaje de tip spam pot fi cauza unor serioase epidemii de virusi informatici sau programe de tip “spyware”, in timp ce altele pescuiesc prin metoda “phising” informatii confidentiale de genul datelor bancare si a parolelor.

Conform unui studiu realizat recent de Microsoft, procentul de mesaje de tip spam din numarul total de e-mailuri trimise zilnic a crescut constant incepand cu anul 2005. Ca urmare a acestui fenomen, pana in 2009, spam-ul va ajunge sa reprezinte aproximativ 77% din totalul mesajelor trimise la nivel modial, atingand aproape 250 de miliarde de mesaje nesolicitate trimise in fiecare zi.

De aceea, intr-o lume in care mesajele spam ocupa o asemenea pozitie importanta, ar trebui acordata atentie sporita metodelor de prevenire a acestora. Unele dintre cele mai usoare si larg raspandite metode sunt solutiile de host control, aplicatiile antispam, dar mai ales educarea utilizatorilor de e-mail in directia adoptarii unui comportament adecvat in privinta acestor mesaje.

Desi adesea ignorata, educarea utilizatorilor de e-mail este una dintre armele cele mai importante si eficiente in lupta impotriva spam-ului. In general, un utilizator neavizat, care nu stie cum anume sa trateze mesajele de tip spam, va primi ulterior din ce in ce mai multe mesaje de acest fel.

Exemplul cel mai des intalnit de comportament neadecvat este legat de asa-numitele link-uri de dezabonare, aflate in general la sfarsitul spam-urilor. Conform unui studiu realizat de Grupul Radicati impreuna cu Mirapoint in perioada martie-aprilie 2005, 55% dintre utilizatorii de e-mail se lasa pacaliti de aceste link-uri. Comportamentul adecvat in asemenea situatii este stergerea permanenta a mesajelor de spam.

Majoritatea celor care primesc astfel de mesaje sunt insa tentati sa dea clic pe respectivele link-uri, in speranta ca pe viitor nu vor mai primi mesaje nesolicitate de la acea adresa. Din pacate, acest lucru nu face altceva decat sa ii confirme spammer-ului ca adresa de e-mail la care au trimis mesajele este valabila si utilizata frecvent. In consecinta, ea va fi inregistrata ca atare si poate fi chiar vanduta ulterior altor spammer-i. In cele mai grave cazuri, link-ul de dezabonare poate duce catre o pagina web care instaleaza un virus sau un program de tip “spyware”, generand astfel serioase probleme de securitate.

Inainte ca spam-ul sa ne sufoce casutele electronice, ar trebui sa intelegem ca un minim efort in directia educarii utilizatorului de e-mail poate avea un rol major in prevenirea mesajelor nedorite.