• Proiectul a avut ca element central modificarea legislatiei aplicabile activitatii de control fiscal, pentru a oferi cadrul necesar intensificarii controalelor la distanta si a verificarilor tintite, in functie de riscul fiscal al contribuabililor
Deloitte Romania a asistat Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) in implementarea proiectului „Cresterea eficientei activitatii de control fiscal in Romania”, derulat cu sprijinul Comisiei Europene – Directia Generala de Sprijin pentru Reforme Structurale (DG REFORM), in perioada iunie 2022 – noiembrie 2023.
Proiectul, care face parte din procesul de digitalizare a administratiei fiscale, a vizat indeplinirea angajamentelor asumate de Romania prin Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR) cu privire la modernizarea activitatii de control fiscal, cu scopul de a simplifica acest proces, atat pentru contribuabili, cat si pentru ANAF, si de a contribui la reducerea evaziunii fiscale si, implicit, la cresterea veniturilor la bugetul de stat.
Proiectul, finantat din fonduri europene, prin Serviciul de Sprijin pentru Reforme Structurale, a vizat cu precadere modificarea cadrului legislativ, procedural si metodologic care guverneaza activitatea de control fiscal din Romania, astfel incat sa creasca ponderea controalelor la distanta, mai eficiente atat ca durata, cat si in materie de costuri, iar resursele astfel eliberate sa fie directionate catre verificari tintite, pe arii de risc.
„Ne bucuram ca am putut contribui la implementare acestui proiect, pentru modernizarea sistemului de administrare a taxelor din Romania. Ca parte a proiectului, am realizat o analiza comparativa a activitatii de control fiscal din Romania si din alte sapte tari din Europa, respectiv Danemarca, Olanda, Irlanda, Spania, Italia, Polonia si Cehia, si am constatat ca noua paradigma, axata pe conformare voluntara, transformare digitala si orientare catre imbunatatirea relatiei dintre administratia fiscala si contribuabili reprezinta principalele tendinte din administratiile fiscale moderne. Romania a facut pasi importanti si urmeaza o tendinta de aliniere la bunele practici internationale, insa procesul de modernizare si digitalizare este unul de durata, daca nu chiar unul permanent. In consecinta, finalizarea acestui proiect este un pas inainte in directia modernizarii activitatii de control, dar reprezinta doar o etapa a procesului de reforma, care este unul amplu si trebuie sa continue cu implementarea unui sistem modern de management integrat al riscurilor, dezvoltat in conformitate cu bunele practici internationale. Acesta este insa un proiect distinct, extrem de complex, care urmeaza sa fie implementat in anii care urmeaza”, a declarat Dan Badin, Partener Servicii Fiscale, Deloitte Romania, coordonatorul proiectului.
Echipa multidisciplinara din cadrul Deloitte Romania care a oferit asistenta fiscala si juridica ANAF pe parcursul intregului proiect a fost formata din Vlad Boeriu, Partener Coordonator Servicii Fiscale si Juridice, Dan Badin si Raluca Bontas, Parteneri Servicii Fiscale, Mihaela Popescu-Ichim, Director, Monica Tariuc, Director, Anca Ghizdavu, Senior Manager, Alexandru Rotariu, Consultant Senior, si avocatii specializati in litigii fiscale Bogdan Marculet, Senior Managing Associate, Stefan Mihartescu si Catalin Chibzui, Managing Associates, si Tatiana Milu, Associate, din cadrul Reff & Asociatii | Deloitte Legal.
Concret, pe parcursul proiectului, reprezentantii Deloitte Romania au elaborat propuneri de modificare a legislatiei primare si secundare in materia controalelor fiscale, pentru a alinia cadrul legislativ existent la obiectivele reformei activitatii de control fiscal. Aceste propuneri au vizat in principal masuri de incurajare a conformarii voluntare a contribuabililor persoane fizice si juridice, efectuarea controalelor fiscale la distanta si tintite pe arii de risc, comunicarea la distanta in cursul controalelor fiscale, dezvoltarea regulilor de efectuare a verificarii documentare, dar si reasezarea legislativa a controlului anti-frauda in contextul Codului de procedura fiscala. Ca urmare a propunerilor si recomandarilor efectuate si a procesului obisnuit de aprobare institutionala, a fost adoptata Ordonanta de Urgenta a Guvernului 188/2022, de modificare a Codului de Procedura Fiscala, publicata in decembrie 2022.
In plus, in cadrul proiectului a fost elaborat un nou manual de control fiscal, care a fost publicat pe anaf.ro, pentru a putea fi consultat inclusiv de contribuabili. Totodata, a fost stabilit un set de indicatori de performanta pentru a monitoriza evolutia procesului de reforma a activitatii de control fiscal, dar si un plan de masuri viitoare, pentru perioada 2024 - 2025, pentru continuarea demersurilor de actualizare a legislatiei, de digitalizare si de imbunatatire a managementului resurselor. Iar ca ultima etapa substantiala, proiectul a presupus derularea unor sesiuni de pregatire pentru un numar semnificativ de formatori din cadrul ANAF, in vederea diseminarii in cadrul institutiei a informatiilor privind proiectul de reforma si a modificarilor privind cadrul legislativ si metodologic in materia controlului fiscal, care au intervenit ca urmare a acestui proiect.




