Auzim deseori ca lumea IT-ului este una speciala, in care, pe langa ca ai venituri mari, poti sa contribui la sisteme si aplicatii care pot sa schimbe lumea in bine.
Tot de atatea ori, persoanele care nu sunt tehnice sunt demoralizate deoarece isi inchipuie ca nu au cum sa ajunga sa intre intr-o astfel de lume.
Ei bine, noi venim cu vesti bune daca te numeri printre aceste persoane si iti spunem ca, in aceasta lume, nu sunt doar programatori si testeri, ci si o multime de alte roluri care ar putea sa ti se potriveasca.
Unul dintre acestea este cel deproject manager in IT sau PM. Ideal este ca si pentru acesta sa ai unele cunostinte tehnice, dar acest lucru se aplica doar pentru a putea avea un limbaj comun cu echipele tehnice cu care lucrezi, nu pentru a scrie cod sau pentru a testa aplicatii.
Rolul unui project manager nu este unul singur, ci se imparte intre mai multe, iar scopul sau final este sa se asigure de succesul proiectului in care este implicat gestionand echipe, alocarea resurselor si comunicarea intre toate partile implicate in proiect.
Haide sa descoperim impreuna ce face un project manager zi de zi si de ce, poate, ai nevoie sa ajungi si tu unul.
Rolul unui project manager in proiect
Un project manager poate sa se ingrijeasca de unul sau de mai multe proiecte deodata, in functie de complexitatea acestora.
1. Coordoneaza echipele si planifica sarcinile fiecareia. Managerul de proiect aloca sarcini fiecarui membru al echipei si se asigura ca acesta stie care este rolul sau si care este scopul final al proiectului la care lucreaza impreuna cu ceilalti. Odata asignate taskurile, PM-ul trebuie sa monitorizeze progresul acestora si sa intervina daca este cazul pentru a mentine proiectul pe un curs bun.
2. Planifica si atribuie resursele echipei in asa fel incat nicio nevoie sa nu ramana neacoperita. Incepe prin definirea obiectivelor prin pasi realisti si rezultate la fel si care sa fie in concordanta cu cerintele clientului. Bugetul pe care il are alocat PMul trebuie si el sa fie impartit in asa fel incat toata lumea sa aiba resursele necesare pentru a-si duce treaba la bun sfarsit.
3. Identifica riscurile care ar putea aparea de-a lungul implementarii proceselor si se gandeste cum poate sa le evite din prima sau atunci cand se intampla. Dintre cele mai intalnite riscuri le amintim pe cele care tin de probleme tehnice, constrangeri legate de timp sau modificari ale cerintelor din parea clientului. Astfel PM-ul trebuie sa gandeasca diverse strategii pentru fiecare scenariu in asa fel incat intreruperile de timp sa nu fie majore si sa intarzie mult ducerea la bun sfarsit a proiectului.
4. Comunicarea este un alt aspect cheie de care trebuie sa se ingrijeasca un PM. Si aici ne referim, atat la comunicarea cu clientul, in care sa il tina la curent cu progresul proiectului si sa ii clarifice posibile neclaritati, cat si la comunicarea interna, in cadrul echipei, asigurandu-se ca toata lumea este la curent cu noutatile si mai ales cu ceea ce au de facut.
5. Se asigura ca termenii stabiliti initial sunt respectati, iar aici ne referim la cei care tin de timp, cat si cei care tin de specificatiile proiectului. Pentru ca au loc sedinte recurente in care se stabilesc termenii care tin de timp este usor sa calibreze asteptarile din toate punctele de vedere, iar cand vine vorba despre calitatea muncii, aceasta poate sa fie si ea cuantificata ori de cate ori este nevoie.
6. Utilizeaza instrumente si metodologii care sa faciliteze procesele, precum scrum sau agile care ajuta echipele sa fie mai flexibile, mai ales atunci cand vine vorba despre schimbari. Instrumentele cele mai des intalnite sunt Jira, Trello sau Asana, pentru a putea urmari cat mai usor progresul taskurilor pe care echipa trebuie sa le duca la bun sfarsit.
Rolul de project manager este de multe ori unul care consuma resurse, insa, la sfarsit de zi, cand vezi cat de mare aport aduci asupra unui proiect, bateriile ti se incarca si o iei apoi de la capat cu energie noua.
Credite foto: unsplash.com