
Gradul de adoptie a inteligentei artificiale generative (Gen AI) a ajuns intr-o faza cheie, sapte din zece participanti (67%) la cea mai recenta editie a studiului Deloitte „The State of Generative AI in the Enterprise: Now decide next" sustinand ca organizatiile lor cresc investitiile in aceasta tehnologie datorita avantajelor sale considerabile. Cresterea eficientei si a productivitatii este cel mai frecvent beneficiu obtinut prin initiativele Gen AI (34%), urmat de stimularea inovatiei (12%), imbunatatirea produselor si a serviciilor (10%), reducerea costurilor (9%) si o mai buna relatie cu clientii (9%).
In ceea ce priveste provocarile, studiul arata ca trei dintre cele mai importante patru bariere in implementarea Gen AI sunt legate de riscuri, si anume preocuparile legate de respectarea reglementarilor (36%), managementul dificil al riscurilor (30%) si lipsa unui model de guvernanta (29%). Cel mai probabil, aceste ingrijorari sunt generate de riscuri specifice asociate Gen AI, cum ar fi crearea de continut inadecvat din cauza prejudecatilor incluse in trainingul modelului (model bias), informatii incoerente sau neclare (hallucinations), posibile incalcari ale prevederilor de confidentialitate, incredere si protejarea noilor puncte de vulnerabilitate.
Pentru a ajuta la construirea increderii si a asigura o utilizare responsabila, organizatiile iau masuri, inclusiv stabilirea unui cadru de guvernanta pentru utilizarea instrumentelor si aplicatiilor Gen AI (51%), monitorizarea cerintelor de reglementare si asigurarea conformitatii (49%) si efectuarea de audituri/testari interne asupra instrumentelor si aplicatiilor Gen AI (43%).
„Rezultatele promitatoare ale proiectelor pilot si diversele beneficii tot mai evidente ale solutiilor Gen AI au crescut atat nivelul investitiilor, cat si cel al asteptarilor, iar acum echipele de top management vor sa se asigure ca extrag valoare din astfel de proiecte in mod semnificativ si sustenabil. Pentru a evita o scadere a entuziasmului si a sprijinului pentru initiativele Gen AI, acestea ar trebui prioritizate in functie de rentabilitatea si scalabilitatea fiecareia. Provocarile care trebuie gestionate sunt la mai multe niveluri: angajati, procese, date si tehnologii, cu accent pe managementul schimbarii si pe transformarea organizationala”, a declarat Alexandru Reff, Country Managing Partner, Deloitte Romania si Moldova.
Privind in perspectiva, va fi necesara implementarea unui set cuprinzator de masuri de natura financiara si non-financiara pentru a evalua corect beneficiile generate de investitiile in initiativele de Gen AI, arata studiul.
Legat de gradul de pregatire a organizatiilor pentru a extinde initiativele de Gen AI si in alte arii ale companiei, infrastructura tehnologica (45%) si managementul datelor (41%) au fost cel mai bine plasate, urmate de strategie (37%), risc si guvernanta (23%) si angajati (20%). Pentru a se pregati mai bine, organizatiile iau noi masuri de protectie, isi educa forta de munca, efectueaza evaluari si dezvolta noi modalitati de supraveghere.
„Diferitele tipuri de avantaje evidentiate de studiu arata potentialul si versatilitatea solutiilor Gen AI. Liderii din domeniul tehnologiei ar trebui sa ia in considerare si alte potentiale oportunitati pe care aceasta tehnologie le ofera, inclusiv stimularea inovatiei, imbunatatirea produselor si a serviciilor, a relatiilor cu clientii, precum si impactul direct in cresterea veniturilor, deoarece multe organizatii obtin deja rezultate tangibile cu ajutorul Gen AI in aceste arii, mai arata studiul. Companiile care vor sa exploateze Gen AI la adevaratul sau potential au nevoie sa-si imbunatateasca ariile de colectare si gestionare a datelor - securitate, confidentialitate, extragere sau etichetare”, a declarat Andrei Ionescu, Consulting Market Leader, Deloitte Romania.
De altfel, studiul arata ca problemele legate de managementul datelor au determinat 55% dintre organizatii sa evite anumite implementari de Gen AI. Pentru a-si perfectiona capacitatile legate de prelucrarea datelor, organizatiile iau masuri precum imbunatatirea securitatii (54%) si a calitatii datelor (48%).
Potrivit studiului, multe initiative Gen AI sunt inca in stadiul de teste sau de proof of concept, marea majoritate a respondentilor (68%) mentionand ca organizatiile lor au implementat 30% sau mai putin din experimentele bazate pe Gen AI. In contextul in care companiile inca sunt in faza de experimentare, creste nevoia de a demonstra beneficiile initiativelor Gen AI, 41% dintre respondenti incercand sa defineasca si sa masoare impactul exact al eforturilor lor din zona Gen AI; doar 16% dintre ei pregatesc rapoarte regulate pentru directorii financiari privind beneficiile concrete obtinute cu Gen AI.
Cea mai recenta editie a studiului Deloitte „The State of Generative AI in the Enterprise: Now decide next" a fost efectuata in randul a peste 2.800 de lideri de business si tehnologie cu expertiza in inteligenta artificiala, direct implicati in testarea sau implementarea solutiilor bazate pe Gen AI in companii mari din 16 tari si sase industrii, pentru a analiza stadiul de integrare a tehnologiei Gen AI in organizatii.
comunicat oficial




