Inteligenta artificiala devine un nou membru al societatii, conform rezultatelor unui sondaj Kaspersky „Excitement, Superstition and great Insecurity – How global Consumers engage with the Digital World”. Studiul a mai descoperit ca, in prezent, inteligenta artificiala isi asuma noi roluri in domenii in care poate avea succes si poate insufla incredere oamenilor. O treime dintre respondenti (34%) considera ca AI poate fi un lider mai bun decat oamenii datorita impartialitatii sale. Majoritatea (57%) este pregatita sa foloseasca AI pentru a-si desfasura viata de zi cu zi mai eficient, iar 31% ar folosi AI pentru a-i ajuta sa gaseasca partenerul potrivit intr-o aplicatie de dating.
Pe baza statisticilor Similarweb, ChatGPT, unul dintre cele mai populare chatboturi din lume, a strans 153 de milioane de vizite in prima luna de la lansare, in noiembrie 2022, si a atins un varf de 2 miliarde de vizite in aprilie 2024. In lumina progreselor rapide in AI, Kaspersky a efectuat un studiu aprofundat pentru a explora nivelurile actuale de incredere in AI. Studiul examineaza rolurile inteligentei artificiale in viata oamenilor, de la pozitiile de conducere la locul de munca pana la asistarea in luarea deciziilor importante, de viata.
Potrivit studiului, respondentii vad AI-ul ca pe membru al echipei la locul de munca, dar si ca pe un potential manager – 34% cred ca AI poate fi un sef mai corect decat o fiinta umana.
Un alt domeniu in care AI poate juca un rol activ este educatia. Aproape jumatate dintre respondenti (47%) prevad ca printre tehnicile de predare pentru copii se vor numara si experientele virtuale si Metaverse, in viitorul apropiat.
Jumatate dintre consumatori (50%) cred ca inteligenta artificiala a devenit deja o parte inevitabila a vietii lor, 43% avand o perspectiva pozitiva asupra potentialului sau de a aduce multe oportunitati interesante si de a imbunatati viitorul pentru toata lumea. Majoritatea respondentilor admit ca AI are competente in domenii creative – 62% cred ca AI este un producator credibil de opere de arta.
AI poate fi considerat, de asemenea, un insotitor de incredere si un asistent in viata de zi cu zi. Mai mult de jumatate dintre respondenti (57%) ar dori sa foloseasca AI pentru a-si desfasura viata de zi cu zi mai eficient.
Aproape jumatate dintre cei chestionati (48%) sunt pregatiti sa foloseasca un chatbot AI pentru a avea conversatii online, 31% l-ar folosi pentru a-i ajuta sa gaseasca partenerul potrivit intr-o aplicatie de dating. De fapt, 48% cred ca relatiile umane se vor schimba din cauza impactului AI, daca personajele virtuale incep sa inlocuiasca partenerii din viata reala.
Pentru a proteja utilizatorii impotriva amenintarilor bazate pe inteligenta artificiala, Kaspersky sugereaza:
- Instalati o solutie de securitate cibernetica de incredere care poate oferi protectie impotriva phishingului imbunatatit prin AI, prin detectarea paginilor rau intentionate si prevenirea interactiunii cu acestea. O astfel de solutie va ajuta la identificarea si blocarea e-mailurilor si site-urilor web frauduloase care urmaresc sa fure informatii personale.
- Pentru a contracara riscurile pe care le prezinta deepfake-urile, este intelept sa evitati imediat solicitarile pentru date sau bani, chiar daca acestea par sa provina de la prieteni, membri ai familiei sau colegi. Verificarea autenticitatii cererii prin metode alternative de comunicare este un pas prudent.
- Utilizarea unui verificator de confidentialitate online este esentiala pentru ajustarea setarilor de confidentialitate pentru a limita expunerea la furtul de identitate imbunatatit de AI. Aceasta abordare minimizeaza cantitatea de informatii personale accesibile online, ceea ce face mai dificil pentru actorii amenintarilor sa exploateze datele personale.
Utilizarea unui verificator de confidentialitate online este esentiala pentru ajustarea setarilor de confidentialitate pentru a limita expunerea la furtul de identitate imbunatatit de AI. Aceasta abordare minimizeaza cantitatea de informatii personale accesibile online, ceea ce face mai dificil pentru actorii amenintarilor sa exploateze datele personale.
Raportul complet Kaspersky „Excitement, Superstition and great Insecurity – How global Consumers engage with the Digital World” este disponibil aici.
Despre sondaj
In iunie 2024, Kaspersky a comandat Arlington Research sa efectueze un sondaj online cu 10.000 de respondenti pentru a explora atitudinea acestora fata de superstitiile digitale actuale, rolul inteligentei artificiale in viata umana si subiectul nemuririi digitale. Esantionul a inclus 1.000 de respondenti din fiecare dintre urmatoarele tari: Regatul Unit, Germania si Franta si 500 din Spania, Italia, Portugalia, Brazilia, Mexic, Rusia, Kazahstan, India, China, Indonezia, Turcia, KSA, Emiratele Arabe Unite si Africa de Sud.