Un articol de Martin T. Olsen, Vice presedinte Global Edge si Integrated Solutions pentru Vertiv.
AI generativa a schimbat jocul
Desi inteligenta artificiala nu este noua, peisajul AI s-a schimbat dramatic odata cu lansarea ChatGPT in noiembrie 2022. Acel chatbot si modelul de limbaj mare (large language model - LLM) care se afla in spatele lui, impreuna cu versiunile mai noi ale LLM care au urmat, au transformat AI dintr-un instrument pe care numai tehnologii calificati si oamenii de stiinta de date il foloseau, in unul pe care oricine il putea accesa.
In acest proces, AI a declansat o revolutie tehnologica care va fi cel putin la fel de perturbatoare ca internetul - si multi cred ca mult mai mult de atat. CEO-ul Google, Sundar Pichai, a sustinut ca inteligenta artificiala va avea un efect mai profund asupra umanitatii „decat a avut electricitatea sau focul”, in timp ce Satya Nadella de la Microsoft considera ca inteligenta artificiala generativa reprezinta „un prim exemplu de tehnologie dezvoltata in Silicon Valley care aduce beneficii pentru viata oamenilor obisnuiti atat de repede si in mod atat de tangibil.”
Impactul in afaceri al AI generativa (Gen AI)
Aparitia AI generativa este de asteptat sa aiba un impact enorm asupra afacerilor. Goldman Sachs estimeaza ca Gen AI are potentialul de a creste productivitatea anuala a muncii cu aproximativ 1,5 puncte procentuale pe o perioada de 10 ani si de a determina o crestere a PIB-ului global cu 7%.
McKinsey este la fel de optimist. Conform cercetarilor efectuate de firma, Gen AI ar putea adauga echivalentul a 2,6 trilioane USD pana la 4,4 trilioane USD anual in 63 de cazuri de utilizare analizate. Firma a remarcat, de asemenea, ca aceasta estimare s-ar dubla aproximativ daca impactul incorporarii Gen AI in software-ul utilizat in prezent pentru sarcini dincolo de cele analizate ar fi fost inclus in prognoza lor.
Noi cazuri de utilizare si instrumente apar aproape zilnic, dar iata cateva dintre cele mai interesante utilizari zilnice ale Gen AI in finante, asistenta medicala, guvern si productie.
Cazuri de utilizare AI in servicii financiare si bancare
Industria serviciilor financiare adopta adesea rapid tehnologii care pot imbunatati procesele si serviciile, deoarece micile castiguri in viteza sau eficienta pot genera profituri mari. In intreaga industrie, Gen AI este evaluata sau utilizata intr-o varietate de procese, de la imbunatatirea evaluarii riscului pentru credit si imprumut, la gestionarea conformitatii cu reglementarile, detectarea fraudei sau imbunatatirea serviciului pentru clienti.
De exemplu, cea mai noua iteratie a scorului Visa Account Attack Intelligence (VAAI) foloseste AI generativa pentru a evalua peste 180 de atribute de risc in milisecunde si pentru a genera un scor care prezice probabilitatea unui tip de frauda cu carduri prin forta bruta ajutata de roboti. Scorul VAAI sustinut de AI are de 6 ori mai multe caracteristici de detectare a fraudei fata de modelele anterioare. Visa dezvolta un model gen AI pentru a combate fraud de testare a cardurilor si a redus rata de fals-pozitiv cu 85%.
Firmele de servicii financiare vad, de asemenea, potential in folosirea Gen AI pentru a imbunatatii serviciile pentru clienti si luarea deciziilor. Bank of America a introdus recent un asistent virtual bazat pe inteligenta artificiala, Erica, pentru a oferi clientilor indrumari financiare personalizate. Capital One adopta o abordare similara cu Eno, un asistent SMS cu limbaj natural bazat pe inteligenta artificiala.
Gen AI ajuta, de asemenea, companiile de servicii financiare sa navigheze intr-un peisaj de reglementare complex. Furnizorii de software de management al conformitatii incorporeaza AI generativa si machine learning in platformele lor pentru a analiza regulile, politicile si procesele de reglementare si pentru a identifica si evalua riscurile de conformitate.
Cazuri de utilizare AI in asistenta medicala
Asistenta medicala a fost unul dintre principalii beneficiari ai AI, cu cazuri de utilizare care se extind de la dezvoltarea farmaceutica la ingrijirea pacientilor. AI este folosita pentru a automatiza sarcinile administrative, pentru a imbunatati analiza imaginilor medicale, pentru a ajuta la diagnosticare si pentru a dezvolta programe de ingrijire personalizate.
Unul dintre cele mai interesante cazuri de utilizare este descoperirea si testarea medicamentelor. Gen AI poate accelera procesul de identificare a compusilor pentru noi medicamente si poate accelera dezvoltarea acestora. Un studiu realizat de Boston Consulting Group a constatat ca inteligenta artificiala poate reduce cu 25-50% din costurile si timpul de dezvoltare si testare a medicamentelor, permitand ca medicamentele care salveaza si schimba viata sa ajunga mai rapid pe piata. Iata cateva exemple:
Cercetatorii de la MIT (Massachusetts Institute of Technology) au folosit inteligenta artificiala pentru a analiza peste 100 de milioane de compusi chimici, ceea ce a condus la dezvoltarea Halicin-ului, un antibiotic care s-a dovedit a fi eficient impotriva multor tulpini bacteriene rezistente la medicamente.
Insilico si-a folosit platforma AI pentru a genera si optimiza INS018_055, care este conceput pentru a trata fibroza pulmonara idiopatica (IPF), o forma de boala pulmonara. Aflat acum in studii clinice, medicamentul a fost dezvoltat in doar 18 luni de la identificarea tintei pana la nominalizarea candidatului preclinic.
Compania de biotehnologie Recursion a folosit AI pe datele de imagini biologice pentru a identifica peste 20 de noi medicamente investigative pentru boli genetice si legate de varsta, cateva dintre ele aflandu-se acum in studii clinice.
Cazuri de utilizare a AI in guvern
Guvernele se pot dovedi a fi printre cei mai mari utilizatori de AI din cauza cantitatilor uriase de date cu care se ocupa zilnic si a circumscriptiilor mari pe care le deservesc.
In cadrul guvernului federal al SUA, cazurile de utilizare pentru AI au aparut atat de repede, incat a fost creata o baza de date pentru a le urmari. Aceasta baza de date include acum peste 700 de exemple despre modul in care departamentele si agentiile folosesc AI, inclusiv analiza insulelor de caldura urbane pentru a proteja mai bine rezidentii impotriva vremii extreme, analizarea feedback-ului nestructurat de la veteranii militari pentru a imbunatati furnizarea de servicii si accelerarea procesului de comparare a noilor cereri de brevet cu brevetele existente.
In Argentina, Ministerul Sanatatii foloseste AI pentru a prezice raspandirea bolilor precum febra dengue pe baza datelor climatice si a miscarilor populatiei. La nivel local, Parchetul din Buenos Aires a colaborat cu laboratorul AI al Universitatii din Buenos Aires pentru a dezvolta Prometea, un asistent virtual AI care ajuta la accelerarea activitatii serviciului de justitie.
Cazuri de utilizarea AI in productie
Productia a beneficiat deja enorm de pe urma AI si a altor tehnologii avansate, iar Gen AI va permite eficienta si calitate si mai mari. AI este folosita pentru a accelera proiectarea si dezvoltarea produselor, pentru a monitoriza calitatea si pentru a creste acuratetea planificarii productiei si a gestionarii stocurilor.
General Motors foloseste un design generativ sustinut de AI pentru a imbunatatii continuu componentele vehiculelor, cu accent pe ponderare redusa. Colaborand cu AutoDesk, inginerii GM au reusit sa evalueze rapid peste 150 de modele alternative pentru o console de scaun si sa genereze un design care a simplificat productia, reducand in acelasi timp greutatea cu 40% si marind rezistenta cu 20%.
Airbus a avut o experienta similara cu designul generativ, folosindu-l pentru a crea o partitie mai puternica si mai usoara pentru A320. Ei au folosit algoritmi AI generativi bazati pe modele de crestere gasite in natura pentru a optimiza structura partitiei. „Partitia bionica” rezultata este cu 45% mai usoara decat modelele traditionale, respectand in acelasi timp cerinte stricte pentru deplasarea fortei de stres si de impact.
In fabrica, Gen AI este utilizata pentru a creste disponibilitatea productiei si pentru a reduce costurile de service. Modelele AI pot fi instruite pe baza datelor de la senzorii echipamentelor si pot recunoaste modele din datele respectivelor echipamente care pot indica o defectiune iminenta. AI este, de asemenea, folosita pentru a analiza istoria datelor de intretinere cu scopul de a ajuta la depanarea si analiza defectiunilor.
Pregatirea pentru revolutia AI
Intrebarea nu este daca AI va veni in afaceri, ci cand, asta daca nu este deja acolo. Pe masura ce entuziasmul creste in legatura cu potentialul AI in afaceri, este important ca fiecare sa identifice schimbarile care vor fi necesare pentru a permite calatoria AI in afacerea proprie si pentru a maximiza rentabilitatea investitiei in diferite cazuri de utilizare a AI.