Doar 15% dintre europeni stiu cum sa utilizeze inteligenta artificiala pentru a-si imbunatati viata de zi cu zi
3/37646
calendar_month 25 Sep 2024, 17:50


Studiul realizat pe un esantion de 11.000 de adulti a aratat ca 90% dintre acestia sustin ca inteleg intr-o oarecare masura inteligenta artificiala, dar numai 15% stiu cum poate fi folosita in viata de zi cu zi

Consumatorii spun ca imbunatatirea experientei de divertisment, a curateniei si economisirea timpului sunt prioritatile pe care ar trebui sa se concentreze inteligenta artificiala

42% dintre respondenti doresc ca inteligenta artificiala sa asigure o conectare eficienta intre dispozitivele inteligente de acasa
 
Potrivit noilor cifre publicate astazi de Samsung Electronics, doar o mica parte dintre europeni se simt increzatori in capacitatea lor de a utiliza inteligenta artificiala in viata de zi cu zi.  

Un sondaj realizat pe un esantion de peste 11.000 de persoane din zece tari europene a aratat ca mai mult de jumatate dintre persoanele intervievate isi doresc ca inteligenta artificiala sa le simplifice viata (53%), sa imbunatateasca divertismentul si calitatea vietii. 

Insa doar 15% dintre europeni spun ca stiu cum sa obtina aceste beneficii in viata de zi cu zi si 38% au declarat ca nu se simt inclusi in discutiile actuale despre inteligenta artificiala.  

Atunci cand au fost rugati sa evalueze gradul lor de intelegere a tehnologiei, respondentii din Polonia au fost cei mai predispusi sa spuna ca au o intelegere a tehnologiei (23%), in timp ce respondentii din Regatul Unit s-au simtit cel mai putin increzatori dintre pietele intervievate (11%), subliniind potentialele influente culturale si educationale asupra atitudinilor. 

Rezultatele acestui studiu Samsung – Intelligent Living: How AI is Enhancing Everyday Experiences – arata, de asemenea, ca oamenii isi doresc din ce in ce mai mult ca inteligenta artificiala sa le faca viata mai usoara si mai placuta, identificand in acelasi timp aspecte concrete unde aceasta tehnologie ar putea fi utila. 

Pe masura ce inteligenta artificiala devine din ce in ce mai proeminenta in fiecare aspect al vietii noastre, de la algoritmii care ne ghideaza alegerile in materie de divertisment la dispozitivele inteligente care ne anticipeaza nevoile de acasa, mai mult de jumatate (53%) dintre europeni doresc ca tehnologia sa le usureze viata si treburile fizice, cum ar fi curatenia. Aceasta sarcina ocupa primul loc in topul obiectivelor de adoptare a inteligentei artificiale, peste sprijinul pentru plata facturilor casnice (21%). 

Totusi, aceasta speranta nu este inca insotita de entuziasm – doar o treime (38%) dintre respondenti au declarat ca privesc cu interes ascensiunea inteligentei artificiale. 

Dr. Chris Brauer, Director of Innovation la Universitatea Goldsmiths din Londra si Chief Innovation Officer la Symmetry a afirmat: „Potentialul real al inteligentei artificiale consta in capacitatea sa de a transforma rutina noastra, astfel incat sa ne completeze activitatile preferate. Pe masura ce inteligenta artificiala devine din ce in ce mai integrata in dispozitivele noastre, valoarea sa va fi evaluata in functie de cat de bine simplifica sarcinile, ne imbunatateste calitatea vietii si face interactiunile zilnice mai usoare”. 

Inteligenta artificiala acasa 

Sondajul a aratat ca o prioritate semnificativa pentru europeni este conectivitatea, 42% dintre respondenti exprimandu-si dorinta ca AI  sa conecteze mai bine dispozitivele din locuintele lor. Mai mult, aceeasi proportie (42%) au declarat ca sunt de parere ca inteligenta artificiala le va imbunatati viata de acasa, in timp ce aproape un sfert (24%) a considerat gestionarea inteligenta a locuintei ca fiind cea mai dorita caracteristica a inteligentei artificiale.  



Curatenia (in principal, aspiratul) a iesit in evidenta ca principala sarcina la care oamenii doresc sa ii ajute inteligenta artificiala, 33% dintre respondenti exprimandu-si interesul pentru solutii bazate pe inteligenta artificiala care sa se ocupe de aceasta activitate pentru ei.  
In plus, 28% sunt interesati de inteligenta artificiala care poate ajuta la curatarea aparatelor de bucatarie, in timp ce 25% cauta ajutor la spalarea vaselor. 
23% dintre respondenti si-au exprimat interesul pentru functiile AI care pot ajuta cu retete personalizate si gestionarea listelor de cumparaturi. 
Acestea depasesc sarcinile mai traditionale, cum ar fi gestionarea facturilor si a finantelor gospodariei, care a fost selectata de doar 21%. 
 
Pentru a se simti in siguranta, 37% dintre respondenti au considerat ca actualizarile recurente de securitate sunt esentiale, 34% au apreciat monitorizarea activa a amenintarilor 24/7, iar 27% au identificat protectia completa a securitatii ca fiind cea mai importanta caracteristica a inteligentei artificiale pentru a integra-o in viata lor de zi cu zi in viitor. Aceste perspective subliniaza necesitatea tehnologiilor AI care sa fie nu doar inovatoare, ci si sigure. 

Timothy Hospedales, seful Centrului de cercetare Samsung AI din Cambridge, a declarat: „La Samsung, credem ca inteligenta artificiala ar trebui sa imbunatateasca viata de zi cu zi, fiind un ajutor invizibil care simplifica sarcinile fara sa ne solicite prea mult atentia. Angajamentul nostru este sa cream o tehnologie intuitiva si  puternica, care sa se integreze perfect in rutina consumatorilor si sa le permita sa se concentreze pe ceea ce conteaza cu adevarat”. 

AI pentru prioritizarea pasiunilor  

Aproximativ doua treimi (66%) dintre europeni isi doresc mai mult timp liber pentru a se dedica pasiunilor. 37% cred ca inteligenta artificiala ii poate ajuta sa isi organizeze mai bine timpul, iar 41% se asteapta ca aceasta sa le stimuleze creativitatea. 

Consumatorii isi doresc sa imbunatateasca activitatile preferate, cum ar fi calatoriile, jocurile si vizionarea programelor TV. Acest lucru este reflectat de rezultatele sondajului, care arata ca cele mai dorite functii AI includ traducerea in timp real (23%) si optimizarea imaginii (27%), precum si detectarea zgomotului de fond si ajustarea calitatii sunetului (27%) pentru o experienta de vizionare mai placuta.  

Personalizarea este, de asemenea, o tendinta-cheie, in special in ceea ce priveste sanatatea si bunastarea, jumatate dintre respondentii la sondaj (50%) dorind sa previna bolile in loc sa astepte sa le trateze. Mai precis, 32% dintre respondenti si-au exprimat dorinta de a utiliza inteligenta artificiala pentru planuri personalizate de dieta, 24% pentru rutine de exercitii fizice si 34% pentru ajustari ale stilului de viata pe baza datelor individuale de sanatate. O proportie similara (31%) sunt interesati sa utilizeze inteligenta artificiala pentru a-si urmari si imbunatati tiparele de somn.  

Chiar daca interesul pentru AI in domeniul sanatatii este in crestere, exista inca o doza de scepticism. Doar 17% dintre cei care nu folosesc gadgeturi inteligente de sanatate ar fi dispusi sa le incerce. De asemenea, in timp ce multi isi doresc ca AI sa ofere o experienta vizuala si audio mai buna, 28% nu sunt interesati de functii AI in acest domeniu, ceea ce indica o potentiala lipsa de constientizare a beneficiilor pe care inteligenta artificiala le poate aduce. 

Aceste date arata cat de important este sa continuam sa dezvoltam si sa comunicam mai bine beneficiile si siguranta tehnologiilor AI in domeniul sanatatii. Este esential sa asigura masuri de securitate solide, actualizari regulate si transparenta pentru a castiga si a mentine increderea consumatorilor. 

Dr. Chris Brauer, Chief Innovation Officer la Symmetry a concluzionat: „Viitorul inteligentei artificiale consta in integrarea sa fara efort in viata noastra de zi cu zi – nu doar acasa, ci si in mediul urban. Pe masura ce avansam, considerentele etice sunt esentiale – asigurandu-ne ca inteligenta artificiala nu doar promoveaza echitatea sociala, ci ajuta si la construirea unor medii mai inteligente si mai sustenabile. Astfel, este necesar sa ascultam consumatorii, sa punem accentul pe securitate, incluziune si beneficii practice, astfel incat inteligenta artificiala sa poata deveni un catalizator real pentru schimbarea globala”. 

Metodologie 

Acest studiu a fost realizat intre 11 si 19 iulie 2024, pentru a afla parerea publicului european fata de AI. Sondajul a inclus 11.000 de adulti din zece tari: Regatul Unit, Germania, Franta, Italia, Spania, Suedia, Finlanda, Norvegia, Danemarca si Polonia, fiecare tara contribuind cu 1.000 de respondenti, cu exceptia Regatului Unit, care a avut 2.000 de respondenti. 

Sondajul Samsung Intelligent Living: How AI is Enhancing Everyday Experiences a urmarit sa inteleaga nivelul de cunoastere si de interes al publicului fata de AI, concentrandu-se pe modul in care consumatorii percep rolul AI in viata lor de zi cu zi, caracteristicile pe care si le doresc cel mai mult si preocuparile lor, in special in ceea ce priveste securitatea si confidentialitatea. Rezultatele ofera informatii valoroase cu privire la modul in care consumatorii din intreaga Europa interactioneaza in prezent cu inteligenta artificiala si la asteptarile pe care le au de la aceasta in viitor, conturand o foaie de parcurs pentru dezvoltarea inteligentei artificiale care sa raspunda nevoilor si preferintelor consumatorilor. 

Toti respondentii – Care dintre urmatoarele descriu nivelul dvs. de intelegere a AI? 

Nu am nicio intelegere – 10% 

Am o oarecare intelegere, dar nu stiu cum sa o folosesc in viata mea de zi cu zi – 25% 

Am o anumita intelegere si cunostinte despre modul in care o pot utiliza in viata de zi cu zi – 32% 

Inteleg foarte bine, dar nu stiu cum sa le folosesc in viata de zi cu zi – 17% 

Am inteles pe deplin si stiu cum pot sa o folosesc in viata mea de zi cu zi – 15% 

Toti respondentii – Cu ce sarcini, daca este cazul, ati dori sa va ajute AI? Va rugam sa selectati toate cele care se aplica.
Curatenia casei (in special, aspirarea) – 33% 

Urmarirea costurilor de incalzire sau a consumului de energie – 29%
Curatarea aparatelor de bucatarie, cum ar fi cuptorul sau frigiderul – 28% 

Spalarea vaselor si curatarea bucatariei – 25%
Organizarea casei – 23% 

Planificarea meselor si cumparaturilor – 23%
Gestionarea facturilor si a finantelor casei – 21%
Spalarea rufelor – 20%
Calcatul hainelor – 20%
Planificarea si coordonarea tuturor treburilor casnice – 19%
Gradinaritul – 15%
Ingrijirea animalului (animalelor) de companie – 8%