Categoria Electronice domina eCommerce-ul analizat, cu 45 milioane vizite lunare, urmata de Fashion, cu 12,5 milioane; doar eMag aduce 31,3 milioane vizite lunare
• Traficul generat de e-mail este de doar 2% din total in eCommerce-ul autohton, dar s-a dublat ca pondere fata de 2022
• Traficul platit s-a stabilizat la o medie de 20% din total
• Calitatea recomandarilor de cumparare din paginile de produs a crescut, la nivelul intregii piete, cu 16%
• Raportul analizeaza 52 de jucatori esentiali din eCommerce, impartiti in 7 categorii, iar evaluarea se bazeaza pe 27 de caracteristici
Aqurate, platforma SaaS bazata pe Inteligenta Artificiala (AI), lanseaza Aqurate Map 2023, studiu ajuns la a treia editie, care analizeaza competitivitatea magazinelor din eCommerce-ul romanesc, iar potrivit datelor inregistrate, categoria Electronice domina autoritar piata, cu 45 de milioane de vizite lunare, la finele lunii mai. La distanta considerabila se situeaza locul doi al podiumului, aria Fashion, ce inregistreaza 12,5 milioane de vizite lunare. Fara eMag, cel mai mare jucator din categorie, aria de Electronice ar ramane la conducere cu doar un mic avans si un total de 13,7 milioane de vizite lunare.
Potrivit cercetarii, traficul generat de e-mail ramane la un nivel redus, de doar 2% din total in eCommerce-ul autohton, dar s-a dublat ca pondere fata de 2022. Desi in 2022 cresterea procentului de trafic platit era de 24% fata de 2021, in 2023 evolutia a fost minora, iar volumul de trafic platit s-a stabilizat la o medie de 20% din total.
Calitatea recomandarilor de cumparare din paginile site-urilor a crescut, la nivelul intregii piete, cu 16%. Cele mai mari cresteri au fost inregistrate in categoriile Electronice, 43%, Produse pentru copii si bebelusi, 31%, si Casa, 29%. Evolutia este un rezultat al investitiilor magazinelor online in motoare eficiente de recomandare si al optimizarii paginilor de produs.
Situatia magazinelor din fiecare categorie analizata
Electronice: Categoria ce inregistreaza cel mai mare volum de trafic este condusa de eMAG, lider ce are cele mai mari scoruri atat pentru prezenta digitala, cat si pentru maturitatea digitala. Urmeaza, la distanta, Altex, pe pozitia secunda. In comparatie cu anul trecut, se observa o crestere a numarului de jucatori din cadranul Challengers, dintre care cel mai nou intrat, Vexio.ro, inlocuieste Media Galaxy. PC Garage si evoMAG isi mentin pozitia in cadranul Inovatori.
Fashion: In categorie apare un nou concurent, modivo.ro, in timp ce jucatorii de anul trecut si-au mentinut prezenta in analiza, cu pozitii usor diferite intra-categorie. Este de remarcat ca, in 2023, exista cinci lideri, printre care FashionDays, epantofi.ro, ABOUT YOU, bonprix.ro si Sinsay. O schimbare notabila este ca Maturitatea digitala a epantofi.ro propulseaza magazinul online din randul Conservatorilor direct in cadranul Liderilor.
Cosmetice: Categoria a cunoscut o schimbare, odata cu intrarea a doi noi jucatori, NailsUp.ro si KitUnghii.ro, care au inlocuit prezenta Oriflame. In timp ce Notino isi mentine pozitia de lider, exceland atat in prezenta digitala, cat si in maturitatea digitala, MAKEUP apare ca un puternic concurent, in imediata apropiere.
Casa: In 2023, categoria prezinta o polarizare clara, cu patru jucatori pozitionati in cadranul liderilor si alti patru in cadranul Challengers. Liderul continua sa fie IKEA, urmat indeaproape de Mobexpert, JYSK si VidaXL. In cadranul Challengers, cei doi jucatori din capatul inferior ca scor sunt nou-intratii The Home si videnov.ro. Schimbarea indica si cresterea competitivitatii pe piata, ceea ce duce la inlocuirea Vivre din lista.
Carte: In cadrul categoriei au avut loc schimbari semnificative, generate de aparitia a trei noi concurenti: Printrecarti.ro, bookzone.ro si librariaonline.ro au inlocuit Litera.ro si Libraria Delfin, indicand o schimbare demna de remarcat a prezentei digitale. Liderul ramane Elefant, inca din 2021. In comparatie cu 2022, Libris si Carturesti se regasesc in cadranul conservatorilor, cu o maturitate digitala mai mica, dar aproape de revenirea in categoria Lideri.
Produse pentru copii si bebelusi: In comparatie cu celelalte companii incluse in studiu, magazinele din aceasta categorie au un trafic online redus. Liderul este Noriel, urmat indeaproape de BebeTei, care inca face parte din cadranul Conservatorilor. La categoria Inovatori, Next.ro si-a pastrat pozitia din 2022, in timp ce BabyMatters este un nou-venit care inlocuieste prezenta Bebebliss. In categoria Challengers, cu o mai mica maturitate digitala, intra BabyNeeds, Nichiduta si BestKids.
Pet shop: In harta din acest an, liderul este zooplus.ro. Desi PetMart.ro, Conservator, si Pet Max, Inovator, prezinta potential de crestere, exista inca lacune de acoperit, pentru a patrunde in categoria Lider. Maxi Pet, pentruanimale.ro si Animax se afla in cadranul Challengers si sunt caracterizate de niveluri relativ mai scazute de prezenta digitala si maturitate digitala.
Metodologia raportului
Aqurate Map 2023 este un studiu aflat la cea de-a 3-a editie, iar proiectul analizeaza competitivitatea magazinelor online din spatiul romanesc de eCommerce. Raportul analizeaza 52 de jucatori esentiali din eCommerce, impartiti in 7 categorii, intr-o evaluare bazata pe 27 de caracteristici.
Raportul masoara Prezenta Digitala si Maturitatea Digitala a celor mai importanti jucatori activi in domeniul eCommerce. Informatiile sunt obtinute exclusiv din surse publice si au fost colectate, pentru editia curenta, in lunile aprilie si mai 2023.
Raportul integral Aqurate Map 2023 este disponibil la www.aqurate.ai/map
Aqurate a depasit, recent, pragul de 1.000.000 de comenzi procesate prin magazinele online ce folosesc algoritmul sau AI de recomandari de produse. Aqurate Personalize creste veniturile din eCommerce cu pana la 30%, prin recomandarile de produs generate cu AI, personalizate fiecarui vizitator al site-urilor. Serviciul creste atat rata de conversie din eCommerce, cat si valoarea medie a comenzii.