Gheorghe Fodoreanu: Turismul romanesc ar fi putut avea o revenire puternica datorita aderarii la Schengen
3/38061
calendar_month 06 Ian 2025, 11:44

Cu regret constatam ca autoritatile nu au anticipat aceasta oportunitate exceptionala

Promovarea turistica nu are vacante. Promovarea constanta a produsului turistic romanesc este esentiala pentru a atrage turisti si pentru a mentine interesul pietei internationale
 
Turismul romanesc se afla in pragul unei perioade de dezvoltare accelerata, impulsionat de progresul economic si de eliminarea granitelor prin aderarea Romaniei la spatiul Schengen terestru. Aceasta oportunitate deschide noi orizonturi pentru turismul de incoming, considera Gheorghe Fodoreanu, om de turism cu o experienta de 50 de ani in domeniu, fost presedinte al Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT) si unul dintre cei mai cunoscuti experti in incoming din Romania. Pe de alta parte, acesta atrage atentia asupra unor probleme structurale si a lipsei de anticipare din partea autoritatilor.

”Turismul romanesc ar fi putut avea sansa unei reveniri puternice pe piata europeana datorita avantajelor economice si a eliminarii granitelor terestre cu Bulgaria si Ungaria. Cu toate acestea, autoritatile nu au anticipat aceasta deschidere, iar o astfel de oportunitate poate aduce venituri considerabile incepand cu primavara anului 2025,” a declarat Gheorghe Fodoreanu, fost presedinte al Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT).

Recunoastere internationala pentru turismul romanesc

Un element pozitiv vine din partea pietei media franceze, unde activitatea domnului Gheorghe Fodoreanu a fost prezentata intr-un interviu acordat revistei „L'arbre à Palabres”, editata de grupul „Prêt à Partir”, una din marile retele de distributie voluntare din Franta. Interviul este acum pe masa de lucru a tuturor directorilor generali de touroperatori francezi, care in momentul de fata alcatuiesc oferta locala de programe turistice pentru vanzarile 2025 si pentru participarile la targurile de turism locale.

Alaturi de Romania, in aceasta publicatie au fost prezentate inca 30 de destinatii de interes major pentru publicul francez. Intr-o perioada in care promovarea turistica a Romaniei a fost modesta, articolul domnului Fodoreanu apare la momentul oportun, reprezentand un suport de informatie suplimentara pentru destinatia Romania.

Perspective pentru incoming

”Schimbarile aduse de aderarea totala la spatiul Schengen reprezinta o oportunitate majora pentru turismul de circuite cu autocare, facilitand accesul turistilor din tarile central europene, pentru care distantele pentru Maramures, Bucovina, Transilvania, Delta Dunarii, litoralul si Bucuresti devin accesibile”, subliniaza Fodoreanu. Aceasta deschidere ar fi trebuit prezentata la targurile de turism din aceasta zona a Europei, din noiembrie 2024 pana in martie 2025, in asa fel incat oportunitatea Romania sa fie sustinuta de o prezenta reala, consistenta si de calitate a standului national printre alte oferte europene.

Probleme si provocari

In pofida acestor perspective favorabile, specialistii din turism semnaleaza absenta Romaniei de la targurile internationale de turism. „Este inadmisibil ca Romania sa nu participe la targul Les Thermalies de la Paris, programat intre 23 si 26 ianuarie 2025, mai ales in contextul promovarii turismului balnear si al produselor Ana Aslan,” precizeaza Fodoreanu. ”Anularea participarii la targurile de turism din ianuarie - februarie va duce la intarzieri in redresarea turismului de incoming si va afecta veniturile economiei nationale. Aceasta situatie va avea un impact negativ asupra eforturilor guvernului de a recupera datoriile externe. Turismul de incoming este o resursa valoroasa pentru economia Romaniei si nu trebuie neglijat,” a completat expertul in turism.



In situatia actuala a economiei tarii noastre, in situatia unei lipse acute de bani pe piata, Romania are sansa de a se redresa in special prin accesarea fondurilor europene, prin volumul valorii de bani trimisi de catre romanii din Diaspora catre familii, de catre agricultura precum si de catre turismul de incoming. Acestea sunt solutiile de succes pe care Romania le-ar putea implementa cu prioritate si care, alaturi de industria IT, de laboratoarele farmaceutice,  de universitatile de succes, de industria constructoare de masini plus de toate segmentele din industria Romaniei care realizeaza export pot forma, impreuna, un potential real eficient care sa ne scoata din acest deficit. In acest context, din acest punct de vedere, am dori ca politicienii sa inteleaga ca turismul de incoming, deci exportul de servicii, reprezinta barometrul de sanatate al industriei unei tari, este exportul de cea mai mare calitate. ”Industria fara fum”, asa cum mai este denumit turismul, reprezinta o modalitate comerciala, economica, prin care se obtin bani prin investitii inteligente in potentialul turistic al tarii. A nu se uita ca Malta face din turism 30% din PIB, Grecia 20%, Franta are 83 de milioane de turisti anual, Germania si-a indreptat industria turistica inclusiv catre incoming (veniturile din turism depasindu-le pe cele din industria auto), iar la nivel mondial absolut toate tarile se lupta, se intrec pentru atragerea de turisti. Turismul romanesc aduce sub 5% din PIB. Nu exista tara care sa nu doreasca turisti straini. Turismul reprezinta putere economica. Intr-o insula din Oceanul Pacific s-ar putea sa nu existe nicio masina, niciun aeroport dar absolut sigur exista mereu o pensiune.

Este asa de simplu. De ce sa mai cautam acul in carul cu fan?
 
Material conceput cu ajutorul inteligentei artificiale.

comunicat oficial



Sondaj

Care credeti ca a fost cel mai asteptat film din 2024?