► Programul HORECA 2, desi legiferat, nu a fost implementat din cauza unor neintelegeri guvernamentale
Vineri 17 mai, la Ploiesti, a avut loc o intalnire care a marcat aniversarea de 30 de ani a Patronatului IMM, la care au participat personalitati marcante precum ministrul Economiei, Antreprenoriatului si Turismului, Radu Oprea si presedintele Consiliului National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR), Florin Jianu, alaturi de directori de banci, precum Banca Transilvania si BCR, autoritati judetene, reprezentanti ai mediului privat. Cu aceasta ocazie s-a discutat despre facilitatile destinate sprijinirii intreprinderilor mici si mijlocii (IMM).
Discrepanta intre promisiuni si realitate
Cu aceasta ocazie, reprezentantii guvernamentali s-au laudat cu acordarea de facilitati multiple in sprijinul intreprinderilor mici si mijlocii, printre care schema de ajutor de stat, IMM Invest Plus aprobata prin OUG 18/ martie 2024 in sustinerea capitalului de lucru al IMM-urilor afectate de razboiul din Ucraina.
In fapt, ca si la editiile trecute, se acorda credite cu dobanda subventionata si cu garantii 90% de la Fondul National de Garantare a Creditelor pentru IMM-uri (FNGCIMM). Realitatea, din pacate, este mult mai putin optimista. Sumele acordate sunt de pana la cinci ori mai mici decat solicitarile, iar criteriul ”primul venit, primul servit” a generat o adevarata competitie acerba pentru fondurile extrem de limitate alocate bancilor.
Firmele afectate de razboiul din Ucraina au fost defavorizate
Una dintre problemele majore subliniate a fost ca firmele afectate de razboiul din Ucraina sunt defavorizate, intrucat bancile acorda creditele pe baza scoringului financiar al solicitantilor. Astfel, cei care primesc sprijinul financiar sunt adesea cei care au indicatorii financiari cei mai performanti, deci cei care nu au nevoie, nu cei afectati in mod real de criza. Aceasta contravine scopului declarat al ordonantei de urgenta.
Problemele agentiilor de turism
Adrian Voican, vicepresedinte ANAT, a subliniat ca agentiile de turism, deja afectate de pandemia COVID-19, de criza din Ucraina, de provocarile din Israel, de inflatia si de accesul dificil la finantare, nu pot beneficia de schema de ajutor de stat din cauza criteriilor financiare impuse. De asemenea, a amintit ca programul HORECA 2, desi legiferat, nu a fost implementat din cauza unor neintelegeri guvernamentale, mai ales intre Ministerul Finantelor si Ministerul Economiei, Antreprenoriatului si Turismului.
ANAT, alaturi de celelalte patronate din turism, solicita suplimentarea fondurilor destinate acestei scheme de ajutor, astfel incat sa ajunga la firmele care au cea mai mare nevoie. Este necesar ca Ministerul Economiei, Antreprenoriatului si Turismului, Consiliului National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR), Fondul National de Garantare a Creditelor pentru IMM-uri (FNGCIMM), federatiile patronale, Federatia Patronatelor din Turismul Romanesc (FPTR), Federatia Patronatelor din Industria Ospitalitatii Romania (FPIOR), bancile afiliate si Ministerul Finantelor, alaturi de Primul Ministru, sa depuna toate eforturile pentru a asigura ca fondurile ajung la cei afectati in mod real.
”Stim ca este un an electoral si tocmai de aceea solicitam ca IMM Invest Plus sa nu fie doar ”praf in ochi”, un element de imagine si lauda electorala, ci un ajutor real, asa cum se declara in motivarea ordonantei de urgenta. Solicitam suplimentarea fondurilor si asigurarea ca acestea ajung si la agentiile de turism. In plus, fondurile s-au epuizat in prima zi de la lansare. La destinatia fondurilor sunt prevazute cheltuielile de refinantare a altor credite pentru finantarea capitalului de lucru si pentru investitii, respectiv cheltuielile destinate achizitiei de parti sociale si actiuni. Insa bancile nu refinanteaza creditele IMM Invest precedente ajunse la maturitate sau care au intrat in perioada cu dobanzi mari, ceea ce adauga si mai mult la dificultatile intampinate de IMM-uri”, a declarat Adrian Voican.
Asociatia Nationala a Agentiilor de Turism (ANAT) va continua sa lupte pentru drepturile si nevoile membrilor sai, asigurandu-se ca vocile lor sunt auzite si ca masurile de sprijin sunt implementate corect si eficient.