Starcom Romania lanseaza studiul Traditii si obiceiuri de Paste in Romania 2024
3/36588
calendar_month 30 Apr 2024, 14:30

Cand vine vorba de perceptia romanilor asupra acestei sarbatori, ei se impart in doua tabere:  pentru unii, Pastele este despre petrecerea timpului alaturi de familie si respectarea traditiilor, iar pentru altii, este o sarbatoare incarcata de semnificatie spirituala. Iar pentru un mic procent, reprezinta doar un prilej de relaxare si evadare din rutina.  

Cu doar cateva zile inainte de sarbatorile Pascale, echipa Starcom Romania lanseaza studiul privind traditiile si obiceiurile romanilor de Paste in 2024. Prin intermediul acestuia, agentia de media isi propune sa dezvaluie tendintele si preferintele care definesc sarbatorirea Pastelui in Romania, de la semnificatia sa simbolica si traditiile consacrate, pana la obiceiurile de cumparaturi si alegerea cadourilor pentru cei dragi.     



“Traim intr-un ritm alert, iar perioada sarbatorilor pare sa fie momentul perfect pentru intoarcea romanilor acasa, fie ca ne referim la intalnirea cu familia sau la meniul traditional de Paste. Majoritatea romanilor isi doresc un Paste alaturi de cei dragi, inconjurati de cozonac si alte bunatati consacrate.       
  

Preferinta romanilor pentru produsele locale in perioada Pastelui reflecta o dorinta de a valorifica traditiile si cultura locala. Calitatea superioara si lista ingredientelor sunt aspecte esentiale care ii determina pe consumatori sa aleaga produsele locale in detrimentul celor din import. De asemenea, este un gest de sprijin pentru economia locala si o modalitate de a pastra vie mostenirea culturala. ", a declarat Mirela Enache, Media Research Specialist, Starcom Romania.

   


Cele mai importante aspecte prezentate pe larg in studiul  Traditii si obiceiuri de Paste in Romania 2024

Activitati preferate de romani de Paste  
    

Intr-o lume in care agitatia de zi cu zi ne acapareaza tot mai mult, iar timpul pentru cei dragi pare sa se scurga printre degete, sarbatorile reusesc sa ne aduca inapoi la esenta lucrurilor importante: familia si conexiunea umana. Astfel, conform acestui studiu, 69% dintre romani isi dedica timpul petrecand momente pretioase alaturi de cei dragi, fie ca e vorba de intalniri festive sau de alegerea cadourilor. Totodata, si spiritualitatea are un loc de cinste in inimile romanilor in timpul sarbatorii pascale. Aproximativ 42% dintre acestia au declarat ca merg la biserica, tin post, se spovedesc sau fac curatenie generala pentru a marca aceasta perioada speciala.

De asemenea, 40% din cei chestionati, nu uita de cei mai putin norocosi si se implica in acte de caritate sau voluntariat.

Anul acesta, traditia de a petrece timp cu familia ramane la fel de puternica, dar romanii isi gasesc timp si pentru activitati relaxante, precum plimbarile in natura, excursiile sau seri de film in fata televizorului sau a platformelor de streaming. Este o combinatie perfecta intre traditie si modernitate, intre conectare si relaxare, ce defineste spiritul sarbatorii pascale in Romania de astazi.

28% dintre romani cumpara cadouri pentru cei dragi in perioada sarbatorilor Pascale

In societatea romaneasca, exista acest obicei de a purta haine noi de Paste, iar aceasta categorie de produse este prima alegere atunci cand vine vorba de cadouri pentru cei dragi. In ceea ce priveste tipul de magazin in care romanii aleg sa faca cumparaturi, acesta variaza in functie de cadoul ales. Pentru haine, cosmetice si carti, exista tendinta de a alege magazinele fizice, in timp ce cadourile mai tehnice, biletele de vacanta sau la evenimente si cursuri, tind sa fie cumparate online, deoarece specificatiile produselor pot fi gasite cu usurinta pe internet.
 
Inspiratie pentru cadouri: surse offline sau online
    

Magazinele fizice sunt principala sursa de inspiratie pentru romani atunci cand vine vorba de alegerea cadourilor pentru cei dragi, fie ca sunt marile lanturi de magazine sau cele specializate in cadouri. Cu toate acestea, romanii gasesc inspiratie si in online, pe site-urile specializate in cadouri, pe retelele sociale si pe site-urile preferate ale celor dragi.  31% dintre romani prefera sa mearga la sigur, intreband direct persoana pentru care cumpara cadoul.      



Forumurile online, YouTube-ul, TV-ul, creatorii de continut, precum revistele sau blog-urile, sunt mai putin explorate de romani atunci cand vine vorba sa isi caute inspiratia.  

Masa traditionala, in topul preferintelor romanilor 
                  

Chiar daca majoritatea romanilor au acces la bucataria internationala, 52% dintre acestia declara ca pe masa de Paste se regasesc preparate 100% traditionale, cum ar fi oua rosii, preparate din miel si cozonac. Cu toate acestea, aproximativ jumatate dintre ei alterneaza si cu preparate din bucataria moderna.  
Doar 4% sunt dispusi sa experimenteze exclusiv cu preparate moderne la masa de Paste, iar acest lucru s-ar putea datora faptului ca romanii au inceput sa manance mai putin traditional, iar mesele de sarbatori sunt vazute ca oportunitatea perfecta de a se intoarce la gustul copilariei.

De unde isi cumpara romanii ingredientele si preparatele pentru Paste in 2024

Cand vine vorba de achizitionarea ingredientelor, 68% dintre romani opteaza pentru marile magazine. Supermarket-urile sau hipermarket-urile ofera o gama variata de produse si ingrediente, permitandu-le astfel consumatorilor sa isi faca toate cumparaturile odata. Cu toate acestea, 52% dintre ei acorda atentie si pietelor locale, care joaca un rol important in procesul de cumparare.    

In ceea ce priveste magazinele online, romanii sunt inca sceptici cand vine vorba de achizitionarea ingredientelor sau alimentelor din aceasta sursa, doar 18% aleg acest tip  de magazin. Tendinta de a alege magazinele fizice poate veni din nevoia consumatorilor de a analiza produsele personal.   
 
Conform declaratiilor romanilor, 54% dintre ei spun ca gatesc impreuna cu cei dragi. Insa, exista si o categorie care nu se implica in prepararea bucatelor. Acestia isi cumpara produsele sau preparatele traditionale din magazinele mari si pietele locale, unde exista diversitate si produse autentice.  

Ouale rosii si cozonacul, preparatele preferate ale romanilor

Acestea raman preparatele consacrate ale meniului de Paste, urmate de pasca si diverse prajituri. Cu toate acestea, masa nu ar fi completa fara miel la cuptor, salata de boeuf si sarmale.

 

Producatorii locali in topul preferintelor          

Romanii se orienteaza catre producatorii locali, care ofera o gama variata de produse pe piata. Fermele sunt, de asemenea, cautate si sunt o buna sursa de astfel de produse. 8 din 10 romani au cumparat cel putin o data produse locale, iar aproximativ aceeasi proportie le vor include si la masa de Paste din acest an.      

Romanii asociaza produsele locale cu o calitate superioara, in comparatie cu cele gasite in "comert", in supermarket-uri sau hipermarket-uri. Acest aspect reprezinta principalul argument atunci cand vine vorba de alegerea produselor locale fata de cele din import. In plus, romanii au incredere in produsele locale datorita ingredientelor listate pe eticheta.   

 

Pe langa argumentele legate de produse in sine, avem si consumatori cu spirit civic - 46% dintre romani doresc sa sprijine economia locala achizitionand produse din aceasta sfera, iar 35% isi doresc sa mentina traditia locala intacta.  

"Pentru multi romani, sarbatorirea Pastelui este o ocazie de a celebra traditiile si valorile familiale, dar si de a sprijini economia locala prin achizitionarea de produse de la producatorii locali",a declarat Mirela Enache, Media Research Specialist, Starcom Romania.
 
Provocari in achizitionarea produselor locale: preturi ridicate si acces limitat

Pretul reprezinta principala bariera cand vine vorba de achizitionarea de produse locale, deoarece romanii le considera scumpe. De asemenea, acestia nu sunt tentati sa cumpere astfel de produse din cauza accesului limitat la magazine specializate sau producatori. In plus, multi isi prepara singuri propriile produse traditionale, cum ar fi bauturi, conserve si alte alimente, fie acasa, fie apeland la rude sau prieteni mai priceputi.
 
Alocarea bugetului pentru cumparaturile de Paste in 2024  

Cand se aloca bugetul pentru Paste, se evidentiaza importanta anumitor aspecte ale acestei perioade.

Prioritatea este acordata alimentelor, deoarece masa festiva are o semnificatie speciala in cultura romaneasca. Sumele alocate pentru cadourile celor dragi si pentru curatenie sunt si ele mai ridicate, fie ca vorbim despre produse sau servicii specializate.

Cat despre calatorii si articole pentru casa, cum ar fi perdele sau mobilier, romanii nu acorda atat de multa importanta si aloca sume mai mici.  
 
Metodologie

Studiul „Traditii si obiceiuri de Paste in Romania" a fost realizat de agentia de media Starcom Romania, in aprilie 2024, prin metoda CAWI (Computer Assisted Interviews) pe un esantion de 800 romani cu varsta cuprinsa intre 18-65 ani, reprezentativ la nivel national.       



Sondaj

Care e cel mai frumos stadion din Romania din cele nou construite?