Porsche lanseaza primul SUV complet electric
3/35995
calendar_month 26 Ian 2024, 11:10


Porsche lanseaza Macan, cel de-al doilea model complet electric dupa Mission E (Taycan). Noul Macan, cu motorizari de pana la 470 kW (639 CP), ofera E-Performance pe orice teren si un nivel ridicat de utilitate cotidiana. Datele referitoare la performante, asemanatoare cu cele ale unei masini sport, sunt dublate de o incarcare rapida, de inalta performanta, de pana la 270 kW si de o autonomie de pana la 613 km conform WLTP.

 La zece ani de la lansare, Porsche Macan se indreapta spre cea de-a doua generatie a modelului, acum in varianta complet electrica. Prin designul sau progresiv si atemporal, performantele caracteristice Porsche, autonomia extinsa si caracterul practic pentru utilizarea de zi cu zi, noul Macan 4 si noul Macan Turbo isi propun sa raspunda pe deplin cerintelor clientilor Porsche care aleg un SUV. „Ducem aceasta masina la un nivel complet nou - cu E-Performance, o noua experienta a soferului si un design impresionant", a declarat Oliver Blume, presedintele consiliului executiv al Porsche AG, cu ocazia premierei mondiale din Singapore.

„Obiectivul nostru pentru noul Macan, complet electric, este de a oferi cel mai sportiv model din segmentul sau”, spune Jörg Kerner, vicepresedinte al liniei de produse Macan. Porsche utilizeaza exclusiv cea mai recenta generatie de motoare electrice PSM, cu excitatie permanenta pe puntile fata si spate, pentru a obtine o eficienta excelenta si pentru a permite o reproductibilitate optima a puterii. Cifrele obtinute indica performante E de prima clasa: in combinatie cu Launch Control, Macan 4 produce pana la 300 kW (408 CP) putere de supraalimentare, in timp ce Macan Turbo se poate lauda cu pana la 470 kW (639 CP). Cuplul maxim este de 650 si, respectiv, 1.130 Nm. Acest lucru garanteaza performante de conducere excelente. Macan 4 accelereaza de pe loc pana la 100 km/h in 5,1 secunde, in timp ce Macan Turbo are nevoie de doar 3,3 secunde. Cele doua modele ating viteze maxime de 220 si, respectiv, 260 km/h.

Noua platforma Premium Electric cu arhitectura de 800 de volti

Motoarele electrice isi extrag energia de la o baterie litiu-ion amplasata in partea inferioara a caroseriei, cu o capacitate bruta de 100 kWh, din care pana la 95 kWh pot fi utilizati in mod activ. Bateria HV este o componenta centrala a noii platforme Premium Platform Electric (PPE) cu arhitectura de 800 de volti, utilizata de Porsche pentru prima data pe noul Macan. Puterea de incarcare in curent continuu este de pana la 270 kW. Bateria poate fi incarcata de la 10 la 80 % in aproximativ 21 de minute, la o statie de incarcare rapida adecvata. La statiile de incarcare de 400 de volti, un comutator de inalta tensiune din baterie permite incarcarea in grup prin impartirea efectiva a bateriei de 800 de volti in doua baterii, fiecare cu o tensiune nominala de 400 de volti. Acest lucru permite o incarcare eficienta, fara un amplificator HV suplimentar, la o putere de pana la 135 kW. Incarcarea in curent alternativ, la o putere de pana la 11 kW, este posibila la statiile pentru uz casnic.

Pana la 240 kW de energie pot fi recuperati prin intermediul motoarelor electrice in timpul mersului. Cutia de alimentare integrata (IPB) contribuie, de asemenea, la eficienta noilor modele Macan, economisind in acelasi timp greutate si spatiu. IPB-ul inovator si compact combina trei componente - incarcatorul de curent alternativ de la bord, incalzitorul de inalta tensiune si convertorul DC/DC. Autonomia WLTP mixta este de pana la 613 km la Macan 4 si de pana la 591 km la Macan Turbo.



Proportii sportive si linii de coupé

Datorita proportiilor mai ascutite si ADN-ului Porsche Design, noile modele Macan au un aspect dinamic si dominant. „Cu Macan, modelul complet electric, prezentam primul Porsche devenit electric, pornind de la un produs cu o identitate consacrata", spune Michael Mauer, vicepresedinte Style Porsche. „Prin elementele vizuale specifice marcii, noul Macan se integreaza clar in familia de produse Porsche. Proportiile clasice Porsche au fost dezvoltate in continuare si adaptate in mod optim la provocarile unui automobil electric. Acest lucru a accentuat si mai mult aspectul sportiv, modern si dinamic al modelului Macan. Designul o spune clar: Macan ramane masina sport din segmentul sau, chiar si in forma electrica.”

Inclinarea redusa a capotei si aripile puternic pronuntate confera SUV-ului entry-level, care are o lungime de 4.784 mm, o latime de 1.938 mm si o inaltime de 1.622 mm, un aspect dinamic chiar si in stationare. Noul Macan este echipat cu jante de pana la 22 de inch avand anvelope cu dimensiuni diferite fata-spate. Ampatamentul, care este cu 86 mm mai lung decat cel al modelului anterior (2.893 mm), este compensat de un bot si un spate scurte. Farurile sunt impartite in doua parti. Unitatea de faruri superioara, plata, cu lumini de zi in patru puncte este incorporata in aripi si evidentiaza latimea masinii. Modulul principal al farurilor, cu tehnologie optionala matrix LED, este pozitionat usor mai jos, in partea frontala. Linia distinctiva a modelelor Porsche se integreaza cu luneta plata. In combinatie cu usile fara rama, cu lamele laterale caracteristice, rezultatul este un design elegant si sportiv. Umerii puternic pronuntati confera partii din spate un aspect musculos. Logo-ul Porsche se afla acum in centrul benzii de lumina sculpturala, 3D.

Aerodinamica activa si pasiva, pentru o autonomie mai mare

Porsche combina ADN-ul sau de design cu o aerodinamica optimizata pentru autonomie. Datorita sistemului Porsche Active Aerodynamics (PAA), cu elemente active si pasive si un coeficient de rezistenta la inaintare de 0,25, noul Macan este unul dintre cele mai aerodinamice SUV-uri de pe piata - cu efecte pozitive asupra autonomiei si consumului de energie. Sistemul PAA include spoilerul spate adaptiv, clapete de racire active pe prizele de aer frontale si capace flexibile pe partea inferioara a caroseriei, care e complet etansa. Gurile de ventilatie de sub modulul farurilor si partea frontala coborata optimizeaza fluxul de aer. In partea din spate, marginile laterale si difuzorul cu lamele asigura eficienta aerodinamica.

Doua compartimente pentru bagaje si spatiu interior marit

Noul Macan este un SUV orientat spre performanta, cu un caracter practic pentru utilizarea zilnica, dotari de inalta calitate si o configuratie spatioasa. Electrificarea a dus la cresterea spatiului pentru bagaje a modelului Macan. In functie de model si de echipamentele montate, capacitatea din spatele banchetei pentru pasageri este de pana la 540 de litri (modul cargo). In plus, exista "frunk", un al doilea compartiment pentru bagaje cu o capacitate de 84 de litri - cu 127 de litri mai mult decat la modelul anterior, situat sub capota. Daca spatarul banchetei din spate este rabatat complet, capacitatea portbagajului din spate creste pana la 1.348 de litri. Capacitatea maxima de remorcare de 2.000 kg completeaza calitatile extrem de practice ale noului Macan.

In functie de model si de echipare, soferul si pasagerul din fata stau cu pana la 28 mm mai jos decat inainte, in timp ce pasagerii din spate stau cu pana la 15 mm mai jos, cu un spatiu mai mare pentru picioare. Interiorul este inconfundabil Porsche: latimea habitaclului este evidentiata de un panou negru integrat. Designul ascendent al consolei centrale sporeste impresia unei pozitii joase si axate pe performanta in masina. In acelasi timp, geamurile mari dau o senzatie de lumina si aerisire spatiului interior. In plus fata de interfetele digitale moderne ale utilizatorului, exista si cateva elemente de control analogice - de exemplu, pe gurile de ventilatie si comenzile de climatizare. O banda luminoasa cu LED-uri este integrata in banda decorativa care traverseaza habitaclul si a usile. Aceasta actioneaza atat ca iluminare ambientala, cat si ca lumina de comunicare. In functie de situatie, aceasta ofera informatii sau avertismente - pentru salutari, procese de incarcare sau in combinatie cu sistemele de asistenta pentru sofer. Echiparea noului Macan permite un grad ridicat de personalizare.

Porsche isi propune, de asemenea, sa foloseasca mai multe materiale sustenabile in masinile sale. Astfel de materiale sunt utilizate partial in interiorul modelului Macan complet electric.

Experienta soferului: putere de calcul si conectivitate ridicata

Noul Macan este echipat cu conceptul de afisare si operare de ultima generatie, cu pana la trei ecrane, inclusiv instrumentarul de bord de 12,6 inch, cu design curbat, de sine-statator, si ecranul central de 10,9 inch. Pentru prima data, pasagerul poate, de asemenea, sa vizualizeze informatii, sa ajusteze setarile sistemului de infotainment sau sa transmita continut video, in timp ce masina este condusa, prin intermediul propriului ecran optional, de 10,9 inchi. Pentru prima data, Porsche Driver Experience include, de asemenea, un head-up display cu tehnologie de realitate augmentata. Elementele virtuale, cum ar fi sagetile de navigatie, sunt integrate vizual fara probleme in lumea reala. Imaginea apare soferului la o distanta de 10 metri si corespunde dimensiunii unui ecran de 87 de inch.

Sistemul de infotainment de noua generatie se bazeaza pe sistemul de operare Android Automotive OS. Sistemul standard Porsche Communication Management (PCM) din noul Macan duce performanta de procesare la un nou nivel. De exemplu, asistentul vocal "Hey Porsche" sugereaza rute, inclusiv opriri pentru incarcare, cu o viteza fulgeratoare. In noul Porsche App Centre, pasagerii pot accesa direct aplicatiile populare de la furnizori terti si le pot instala direct in noul Macan.

Primul Macan cu directie pe puntea din spate si amortizoare cu doua supape

Porsche a dezvoltat Macan cu un accent deosebit pe dinamica de conducere prin excelenta si pe o senzatie caracteristica a directiei. „Datorita pozitiei sportive a scaunului si centrului de greutate coborat, precum si dinamicii impresionante a condusului si preciziei directiei, noul Macan ofera senzatia unei adevarate masini sport”, explica vicepresedintele liniei de produse, Jörg Kerner.

Atat Macan 4, cat si Macan Turbo au tractiune integrala. Cele doua motoare electrice sunt controlate prin intermediul calculatorului central, aproape in timp real. Sistemul Porsche Traction Management (ePTM), controlat electronic, functioneaza de aproximativ cinci ori mai rapid decat un sistem conventional de tractiune integrala si poate raspunde la derapaje in 10 milisecunde. In plus, distributia tractiunii integrale este guvernata de programul de conducere selectat. Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus), un diferential de blocare controlat electronic pe puntea spate, contribuie, de asemenea, la tractiunea, stabilitatea la volan si dinamica laterala a modelului Macan Turbo.

Modelele Macan cu suspensie pneumatica – in standard si pe Turbo - sunt echipate cu sistemul de control electronic al amortizarii Porsche Active Suspension Management (PASM). Acesta poate fi combinat, de asemenea, cu suspensia cu arcuri din otel, ca optiune. PASM dispune acum si de amortizoare cu tehnologie cu doua supape. Datorita hartii mai extinse a amortizoarelor, acest lucru are ca rezultat un spectru mai larg intre confort si performanta. Acest lucru face ca diferentele dintre programele de condus sa fie si mai sesizabile.

Pentru prima data, Macan dispune optional de directie pe puntea spate, cu un unghi maxim de virare de cinci grade. Acest lucru permite un diametru de intoarcere compact de 11,1 metri in traficul urban si la manevrele efectuate, permitand in acelasi timp o stabilitate exceptionala a condusului la viteze mai mari, asistata cu abilitate de directia consecventa si precisa pe puntea fata, pentru care Porsche este cunoscut.

Din 2014, Porsche a livrat peste 800.000 de exemplare ale modelului Macan in intreaga lume. Aceasta poveste de succes va continua cu acest succesor complet electric, care este produs intr-un mod net neutru din punct de vedere al emisiilor de carbon, la uzina Porsche din Leipzig. Noile modele vor fi livrate primilor clienti in a doua jumatate a anului. Preturile, care includ TVA si echiparea specifica fiecarei tari, incep in Romania de la 86.641,52 de euro pentru Macan 4 si 118.438,32 de euro pentru Macan Turbo.

Toate automobilele noi, concepute de Porsche, sunt omologate in conformitate cu WLTP. Valorile oficiale NEDC, derivate din valorile WLTP, nu mai sunt disponibile pentru masinile noi, incepand cu 1 ianuarie 2023 si, prin urmare, nu pot fi furnizate.

Informatii suplimentare privind consumul oficial de combustibil si emisiile oficiale specifice de CO₂ ale autoturismelor noi sunt disponibile in publicatia intitulata "Orientari privind consumul de combustibil, emisiile de CO₂ si consumul de energie al autoturismelor noi", care este disponibila gratuit la toate punctele de vanzare si la DAT, Hellmuth-Hirth-Strasse 1, D-73760 Ostfildern.

Macan 4

Consumul de energie electrica mixt: 17,9 - 21,1 kWh/100 km (WLTP); emisii de CO₂ mixte: 0 g/km (WLTP); autonomie electrica mixta: 516 - 613 km; autonomie electrica in oras: 665 - 784 km

Macan Turbo

Consumul de energie electrica mixt: 18,8 - 20,7 kWh/100 km (WLTP); emisii de CO₂ mixte: 0 g/km (WLTP); autonomie electrica mixta: 518 - 591 km; autonomie electrica in oras: 670 - 765 km

sursa foto: newsroom.porsche.com/ro/